پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۴۹۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۳
بر اساس اعلام گمرک محمد شریعت‌مداری در نامه‌ای به فرود عسکری، رئیس کل گمرک، ممنوعیت صادرات انواع کاغذ شامل چاپ، بسته‌بندی و روزنامه، انواع تیشو، انواع شیر خشک صنعتی، انواع شیر خشک اطفال، چای فله و بسته‌بندی و کره در بسته‌بندی بالای ۵۰۰ گرم را اعلام کرد.

شعارسال:  ممنوعیت صادرات انواع کاغذ شامل چاپ، بسته‌بندی و روزنامه از آن‌جایی اهمیت پیدا می‌کند که صنایع کارتن و ورق‌سازی با صادرات آخال و کاغذ بسته‌بندی به‌شدت دچار مشکل شده بودند که این دستور وزیر صنعت بارقه‌ای از امید را برای این صنایع به همراه داشت.

ممنوعیت صادرات کاغذ بسته‌بندی اقدام مهم و به‌جایی است

در همین راستا علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، راجع به ممنوعیت صادرات کاغذ بسته‌بندی گفت: اولویت دولت تأمین نیاز داخل است؛ یعنی زمانی می‌توان صادرات انجام داد که تولید مازاد بر مصرف داخل داشته باشیم. کاغذی را که در حوزه نشر و بسته‌بندی استفاده می‌شود، اگر در داخل نیاز داشته باشیم، دلیلی برای صادرات آن نیست. ممنوعیت صادرات کاغذ اقدام مهم و به‌جایی است و زمانی که در داخل کشور با کمبود مواجه هستیم، جلوگیری از این صادرات درست است.

خروج بدون برنامه کاغذ کارتن‌سازی این صنعت را با مشکل مواجه کرد

سید‌راضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، هم به دو دسته کاغذ مصرفی اشاره کرد و گفت: دسته اول کاغذ برای مصرف مطبوعات است که با ارز چهار‌هزار و 200 تومانی وارد می‌کنیم و دسته دوم کاغذ مورد نیاز صنایع کارتن‌سازی است که ناهماهنگی موجود در تولید، واردات و صادرات کاغذ و بالا رفتن نرخ ارز باعث کمبود این محصول در بازار داخل شده است. باید عرضه و تقاضا هماهنگ باشد. در بعضی از استان‌ها از جمله استان خوزستان دلالان این صنعت باعث ایجاد این شرایط شده‌اند. علاوه براین بعضی از تولیدکنندگان اقدام به احتکار محصولات خود می‌کنند و در نهایت خروج بدون برنامه کاغذ کارتن‌سازی از دلایلی است که صنعت کارتن‌سازی را با مشکل مواجه کرده. نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای بسته‌بندی محصولات تولیدی کارخانه‌ها کیفیت کاغذ متفاوت است. کاغذ از محصولات استراتژیک مورد نیاز کشور است و باید واردات و صادرات آن کنترل شود که وظیفه کنترل آن بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است. باید تعزیرات به قضیه احتکار ورود کند تا بتوان شرایط را کنترل کرد. نوری در ادامه اظهار کرد: جلوگیری از صادرات کاغذ مورد نیاز داخل کار درستی است و با این کار می‌توان در بازار داخل ثبات ایجاد کرد. زمانی که در اقتصاد ثبات وجود نداشته باشد، خریدار و فروشنده هیچ بهره‌ای از بازار نمی‌برند. باید به ثبات اقتصادی برسیم تا خریدار و فروشنده بتوانند به فعالیت اقتصادی رونق دهند.

دلیل کمبود کارتن در کشور احتکار عده‌ای فرصت‌طلب است

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه، نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس، نیز با ابراز گله از بحران به وجود آمده در صنعت کاغذ و کارتن‌سازی گفت: به دلیل کمبود کاغذ در صنعت کارتن‌سازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد که سه هزار تن کاغذ در اختیار کارتن‌سازان قرار گیرد، اما به دلیل تحریم‌های اخیر عده‌ای از سودجویان در پی بحران اقتصادی و افزایش قیمت دلار، خمیر کاغذ تولیدی را صادر و از سوی دیگر دوباره همان خمیر کاغذ را وارد می‌کنند تا سود بسیاری را به جیب‌های خود سرازیر سازند. نیکزادی‌پناه در ادامه گفت: پس از بحران‌های پی‌درپی که به دنبال کمبود کاغذ و کارتن در صنایع مختلف به وجود آمد، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به رئیس‌کل گمرک ممنوعیت صادرات کاغذ را اعلام کرد، اما به دلیل نبود نظارت کافی، مشکل کمبود کاغذ و کارتن هنوز برطرف نشده است. این نماینده مجلس دلیل کمبود کارتن در کشور را احتکار عده‌ای فرصت‌طلب دانست و گفت: طبق گزارشات حجم بسیاری کارتن در انبارهای سراسر کشور ذخیره‌شده است و حتی انبارهای شهرهایی که دارای نخلستان هستند نیز حجم زیادی کارتن دارند، اما سودجویان باوجود نیاز مبرم باغداران و نخلداران به کارتن برای جمع‌آوری میوه و خرما، به دلیل منافع خود از توزیع این کارتن‌ها جلوگیری کرده‌اند یا با قیمتی گزاف آن را در اختیار نخلداران قرار می‌دهند. سال گذشته قیمت کارتن‌های ویژه بسته‌بندی خرما تنی 240 هزار تومان بود که اوایل امسال این قیمت به 260 هزار تومان رسید، اما در حال حاضر و با وجود نیاز مبرم نخلداران به این نوع کارتن، قیمت آن به 450 هزار تومان رسیده است. نیکزادی‌پناه از سازمان تعزیرات و دادستانی درخواست کرد هرچه سریع‌تر با قانون‌شکنان برخورد کنند و چاره‌ای برای مشکلات ایجادشده بیندیشند. وی در ادامه گفت: طی نامه‌ای از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردم کارتن مورد نیاز باغداران و کشاورزان را که جزو نهاده‌های این زیرگروه محسوب می‌شود، تأمین کند تا کشاورزان بتوانند کارتن مورد نیاز خود را از اتحادیه مرکزی سازمان تعاون روستایی کشور و تشکل‌های مرتبط دریافت کنند. از وزارت جهاد کشاورزی درخواست می‌کنم هرچه سریع‌تر بابت تأمین کارتن مورد نیاز نخلداران پیش از نابود و خراب‌شدن خرماها اقدام کند.

جلوی صادرات کارتن و آخال گرفته شود

علیقلی حسنی‌اعظمی، مدیرعامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق، نیز گفت: مواد اولیه کارتن‌‌سازی‌ها کاغذ است که مسئولان متوجه آن شده‌اند که اگر با کمبود مواجه شود، چه اتفاقی برای سایر صنایع می‌افتد. تا چندی پیش کسی مشکلات صنعت کارتن‌سازی را نمی‌دانست و صادرات زیادی در بخش کاغذ مربوط به کارتن‌سازی داشتیم تا این‌که اکنون با کمبود کاغذ کارتن‌سازی مواجه شدیم. مسئولان متوجه شده‌اند که تمام صنایع تولیدی اعم از مواد غذایی، دارویی، صنعتی و... برای جابه‌جایی و فروش محصول خود نیاز به کارتن دارند و اگر با کمبود کاغذ کارتن مواجه شویم، تمام صنایع با مشکل روبه‌رو می‌شوند؛ برای مثال خرما باید به‌موقع برداشت شود و به سردخانه برود که این امر مستلزم بسته‌بندی است. همین‌طور در صنعت تخم‌مرغ نیز بسته‌بندی بسیار مهم است، چراکه نمی‌توان از تخم‌ریزی مرغ‌ها جلوگیری کرد. مدیرعامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق ادامه داد: بحمدالله اهمیت مسأله برای مسئولان مشخص شد و از صادرات بی‌رویه کاغذ جلوگیری کردند. منظور ما جلوگیری 100 درصدی از صادرات کاغذ نبود، ولی در کنار صادرات کاغذ درخواست واردات آخال را داریم. حسنی‌اعظمی در ادامه به نامه‌ای که به مسئولان توسط انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق نوشته شد، اشاره و اظهار کرد: نامه‌ای به مسئولان مربوط مبنی بر این‌که از صادرات کارتن هم جلوگیری شود نوشتیم و امیدواریم کار تولید کارتن بسته‌بندی را بدون کمبود کاغذ انجام دهیم. بند دوم نامه نتیجه‌بخش بوده، ولی بند اول نامه به نتیجه نرسیده است. متن نامه بدین شرح است: انجمن صنایع و کارتن ایران اعتقاد دارند کارتن باید در خدمت بسته‌بندی محصولات تولیدی غذایی و کشاورزی و به‌طور کلی صنعت کشور باشد. به این معنی که کارتن بایستی ارزش افزوده جهت محصولات تولیدی داخل کشور را ایجاد کند؛ در نتیجه به خاطر منافع کلی کشور در شرایط ویژه فعلی از سود خود چشم‌پوشی کرده و مخالفت انجمن را با صادرات کارتن بدون مظروف با تعرفه 4819 اعلام می‌کنیم. ضمناً جهت تأمین مواد اولیه صنایع کاغذ‌سازی شرایط واردات کارتن باطله باید توسط سازمان محیط‌زیست تسهیل تا در اسرع وقت کمبود کاغذ صنایع بسته‌بندی مرتفع شود و در ادامه جهت تسهیل امور صادرات کاغذ صنایع بسته‌بندی فقط و فقط به مجموعه‌هایی که کارتن باطله وارد کرده‌اند،‌ با در نظر گرفتن مصالح دیگر صنایع مجوز صادرات کاغذ داده شود.

مدیرعامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق در پایان از دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت بابت جلوگیری از صادرات بی‌رویه کاغذ تشکر کرد و ادامه داد: تأکید می‌کنم باید جلوی صادرات کارتن نیز گرفته شود. از سازمان محیط‌زیست نیز درخواست دارم اجازه دهد تا واردات کاغذ باطله بیش‌تر و کاغذ وارداتی کارتن‌سازان با نرخ دولتی وارد شود؛ البته برای حمایت از تولید داخل با وجود کاغذ‌سازان داخلی نباید واردات انجام شود و ما حاضر به خروج ارز از کشور نیستیم.

سازمان حفاظت محیط‌زیست واردات آخال را تسهیل کند

رسول ورشوچی‌منفرد، عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی اعضای انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق، هم گفت: متأسفانه برای جلوگیری از صادرات کاغذ دیر اقدام شده و مقدار زیادی آخال و مواد اولیه کاغذ‌سازی صادر شده است و در نتیجه درحال‌حاضر با کمبود آخال روبه‌رو هستیم. باید هرچه زودتر واردات آخال انجام شود. از هر یک تن آخال 30 تا 35 درصد در فرآیند کاغذسازی از بین می‌رود. عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی اعضای انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق ادامه داد: پیشنهاد ما به نحوی بود که در یک سال آینده بابت هر میزان واردات آخال، بیش‌تر از 20 درصد وزن مندرج در برگ سبز گمرکی مجوز صادرات کاغذ داده نشود و مابقی کاغذ تولیدی صرف رفع نیاز داخل شود. درحال‌حاضر همین محدودیت صادرات اقدام به‌جایی است. ورشوچی‌منفرد اظهار کرد: باید دو محدودیت در نظر گرفته شود؛ اولاً هر مجموعه تولیدی واردکننده آخال 20 درصد حجم وزنی واردات خود، اجازه صادرات داشته باشد و دوماً مجموعه‌های تولیدی که توان تولید انواع کاغذهای سفید، کرافت، تست‌لاینر، کاغذ لاینر و فلوتینگ را دارند، بیش‌تر از 25 درصد ظرفیت تولید فعلی خود اجازه صادرات نداشته باشند؛ به عبارتی این اتفاق نیفتد که یک مجموعه تولیدی چنانچه پنج برابر ظرفیت توان تولیدی خود آخال وارد کرد، اجازه صادرات کل آن را داشته باشد؛ لذا باید اوضاع مدیریت و کنترل شود تا به شرایط پایدار برسیم. وی تصریح کرد: در‌حال‌حاضر با توجه به شرایط، واردات آخال ضروری است، زیرا چوبی برای تولید کاغذ در کشور وجود ندارد. همچنین نمی‌توان چوب وارد کرد، زیرا حدود 104 شرکت در زمینه کارتن‌سازی فعال هستند که فقط شرکت چوب و کاغذ مازندران و شرکت چوب و کاغذ ایران (چوکا) می‌توانند چوب را به کاغذ تبدیل کنند و مابقی شرکت‌ها این امکان را ندارند و تنها با استفاده از آخال می‌توانند کاغذ تولید کنند. عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی اعضای انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق گفت: بعضی از دوستان برای واردات آخال ارز دولتی می‌خواهند، درحالی‌که نیازی به تخصیص ارز دولتی نیست، چراکه میانگین قیمت آخال در جهان حدود 100 تا 150 دلار برای هر تن است که می‌توان آخال یا همان کارتن باطله را با 80 تا 85 دلار از عراق وارد کشور کرد که با نرخ دلار آزاد نیز مقرون‌به‌صرفه بوده و با قیمت‌های داخلی آخال قابل رقابت است. ورشوچی‌منفرد در مورد معضلات اصلی واردات آخال اظهار داشت: در ابتدا به دوستان کاغذ‌ساز اشاره می‌کنم که پیگیر نبودند و دومی که مهم‌ترین معضل است، ممانعت سازمان حفاظت محیط‌زیست از واردات آخال است که می‌گویند واردات آخال باعث آلودگی کشور می‌شود. باید گفت کاغذسازها تمام اصول را رعایت می‌کنند تا آسیبی به محیط زیست نرسد. اگر قرار است آخال وارداتی به محیط‌زیست آسیب بزند، آخال داخل هم آسیب می‌رساند.

واردات آخال باعث وارد کردن غیرمستقیم چوب از کشور‌های دیگر می‌شود و در تمام کشورهای جهان این روش رایج است. اگر امکانات واردات آخال نباشد، صادرات باید تا ابد ممنوع شود. در کنار این ممنوعیت به وجود آمده شرط صادرات باید واردات آخال باشد. بعد از گذشت مدت زمان لازم اگر شرایط تولید کاغذ خوب بود، می‌توان به صادرات هم فکر کرد. وی در مورد چگونگی تأثیر‌گذاری دستور ممنوعیت صادرات کاغذ بر کسب و کار در صنعت کاغذ‌سازی بیان کرد: چون ممنوعیت از اول شهریورماه است، یک هفته برای صادرات زمان وجود دارد و صادرکنندگان تا جایی که بتوانند صادرات انجام می‌دهند که این خود وضع را بدتر می‌کند و نیاز به آخال خود را بیش‌تر نشان می‌دهد. از اول شهریور امیدوار هستیم که شرایط بهتر شود که این مهم همکاری سازمان محیط‌زیست را می‌طلبد. عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی صنایع کارتن و ورق ادامه داد: چون اکثر کاغذ‌سازان توانایی واردات آخال را ندارند، باید به غیر تولیدکنندگان کاغذ و تجار اجازه واردات آخال داده شود تا بهترین نوع آن را تهیه ‌کنند. وی در پایان از وزیر صنعت، معدن و تجارت که حمایت و دستورات لازم را مبذول داشت، تشکر و تصریح کرد: متأسفانه محیط‌زیست‌ هنوز هیچ اقدامی انجام نداده است که امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور برای رفع مشکلات صنایع کاغذسازی قدم بردارد.

تأمین‌نشدن کارتن مورد نیاز کشور عواقب سنگین اقتصادی و اجتماعی دارد

محمدرضا خیرخواه ‌کرمانی، مدیرعامل صنایع بسته‌بندی و کارتن خیرخواه و عضو هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق، هم اظهار داشت: میزان تولید کاغذ و کارتن در سال گذشته هر کدام به‌طور جداگانه بین 800 تا 900 هزار تن بود و تقریباً بازار متعادلی داشتیم، به‌طوری‌که سال 96 حدود 95 هزار تن کاغذ صادر و در مقابل کاغذ کمی هم وارد شد. با توجه به این‌که درصد بالای کاغذ مورد نیاز صنعت کارتن‌سازی توسط کاغذسازی‌های داخل تولید و تأمین می‌شود، افزایش نرخ ارز موجب صادرات بی‌رویه کاغذ و در نهایت ایجاد بحران در صنعت کارتن شده است. طبق آمار از ابتدای امسال تا تیرماه با رشد فزاینده‌ای در صادرات که به 78 هزار تن رسید، روبه‌رو شدیم و اگر این روند ادامه یابد، در پایان سال دچار کمبود شدید کاغذ خواهیم شد. اگر به‌جای صادرات کاغذ، آن را تبدیل به کارتن مورد نیاز بسته‌بندی محصولات تولیدی، غذایی و کشاورزی در داخل کشور کنیم، به مراتب ارزش افزوده بیش‌تری برای محصولات بسته‌بندی شده و صادرات آن ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل صنایع بسته‌بندی و کارتن خیرخواه ادامه داد: صنعت کارتن به خاطر حمایت از تولید داخل، واردات کاغذ را به حداقل رسانده است، ولی متأسفانه واحد‌های کاغذ‌سازی به‌جای رفع نیاز داخل کشور، اقدام به صادرات مواد اولیه صنعت کارتن‌سازی کردند. من به عنوان یک تولید‌کننده ایرانی بر لزوم صادرات تأکید دارم و آن را جزو لاینفک چرخه اقتصادی کشور می‌دانم، ولی مشروط به این‌که به زندگی روزمره مردم لطمه‌ای وارد نکند. بسیاری از کالاهای اساسی، صنایع دارویی، غذایی، کشاورزی و دیگر محصولات تولیدی که با سلامتی مردم در ارتباط مستقیم هستند، محصولات خود را داخل کارتن بسته‌بندی و به بازار داخلی یا جهانی عرضه می‌کنند؛ به عنوان مثال سالانه بیش از 22 میلیون تن محصولات باغی و گلخانه‌ای در کشور تولید و عمدتاً در فصول تابستان و پاییز برداشت می‌شود؛ لذا برای پیشگیری از ضایعات آن باید در زمان کوتاه در کارتن بسته‌بندی شود. امسال حدود یک میلیون و 200 هزار تن خرما در استان‌های خرماخیز کشور روی درخت است که به حدود 80 تا 100 هزار تن کارتن برای بسته‌بندی نیاز دارد. متأسفانه پیش‌بینی می‌شود با وضعیت موجود امکان تأمین این مقدار کارتن مقدور نباشد که این مسأله خود عواقب سنگین اقتصادی، اجتماعی و غیره... در پی دارد. در شرایط فعلی محصول نخلداران جنوب کشور در صورت عدم تأمین کارتن از بین می‌رود؛ لذا ضروری است در جهت تأمین کارتن خرمای آنان توجه بیش‌تری مبذول شود. شایان ذکر است هر محصول صادراتی کشور مانند نفت، پتروشیمی، فولاد، مس و... با توجه به منابع زیرزمینی فراوان امکان جایگزینی دارد، ولی متأسفانه کاغذ به دلیل کمبود منابع جنگلی و ممنوعیت برداشت از درختان در صورت صادرات جایگزینی ندارد و در آینده نزدیک کشور دچار کمبود شدید کاغذ خواهد شد. در اینجا لازم می‌دانم از مسئولان محترم و کارشناسان مجرب و مطلع وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین سازمان توسعه تجارت تشکر کنم که با تشخیص و تحلیل صحیح از شرایط ویژه کشور تصمیم به جلوگیری از صادرات کاغذ گرفتند. مصوبه اخیر دولت مبنی بر جلوگیری از صادرات کاغذ تا اطلاع ثانوی، مهر تأییدی بر ادعای ما بود که گفتیم کاغذ مواد اولیه محسوب می‌شود و کارتن هم کالای واسطه‌ای است نه محصول نهایی؛ لذا باید در خدمت بسته‌بندی محصولات تولیدی کشور باشد. ممکن است برخی از دوستان کاغذساز از اجرای این مصوبه کمی دلگیر شده باشند، ولی اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، دیگر کاغذی در کشور باقی نمی‌ماند تا صادر شود. کارخانجات کاغذ‌سازی می‌توانند ضایعات کاغذ (آخال) را به صورت موقت وارد و پس از تبدیل به کاغذ صادر کنند. عضو هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق در پایان با اشاره به این‌که میزان مصرف کارتن، نماد و شاخص میزان تولید و نشان‌دهنده توسعه یافتگی هر کشور است، بر اهمیت و نقش بسته‌بندی در ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و تولیدات کشور تأکید کرد.

صادرات آخال موجب شد بسیاری از کارخانجات تولیدی با کمبود کارتن مواجه شوند

محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران، هم در رابطه با ممنوعیت صادرات کاغذهای بسته‌بندی گفت: بازار باید همیشه بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم شود. متأسفانه اقدام برخی از سودجویان در صادرات آخال و مواد اولیه تولید کاغذ موجب شد که بسیاری از ارگان‌ها و کارخانجات تولیدی با کمبود کاغذ و کارتن مواجه شوند؛ درنتیجه عدم تعادل عرضه و تقاضا موجب شد وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ممنوعیت صادرات کاغذ را اعلام کند. این تصمیم موجب شد وضعیت برخی کارخانجات، باغداران و نخلداران در حال حاضر بهبود یابد و کارتن‌های مورد نیاز این واحدها تا حدودی تأمین شود. مشکلات ایجادشده در زمینه کمبود کارتن تنها به صنعت خرما محدود نمی‌شود، بلکه بسیاری از باغداران نیز با کمبود این کالای ضروری مواجه هستند. رئیس انجمن ملی خرمای ایران در ادامه افزود: به‌هیچ‌عنوان موافق ممنوعیت همیشگی صادرات کاغذ و متضرر شدن صنایع کاغذ و کارتن نیستم، اما با توجه به مسائل ایجادشده، ممنوعیت صادرات کاغذ در زمان فعلی امری واجب و ضروری است. مسلماً این محدودیت ادامه‌دار نخواهد بود و پس از بهبود شرایط و کاهش التهابات، اجازه صادرات کاغذ مجدداً داده خواهد شد.

ممنوعیت صادرات کاغذ بسته‌بندی باعث می‌شود کارتن مورد نیاز داخل راحت‌تر تأمین شود

وحید نیک‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون تخصصی خرمای اتحادیه بنکداران، گفت: کارتن از ملزومات اولیه بسته‌بندی خرماست. کسب و کار ما هم در ارتباط با خرما و رطب است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با کارتن جهت بسته‌بندی ارتباط دارد. بدیهی است اگر قیمت کارتن مناسب باشد، قیمت تمام‌شده بسته‌بندی ارزان خواهد شد و محصول نهایی که آماده ارائه به بازارهای داخلی و خارجی می‌شود، رقابتی‌تر خواهد شد و این به نفع تولید‌کننده و تاجر خواهد بود. نایب‌رئیس کمیسیون تخصصی خرمای اتحادیه بنکداران ادامه داد: در محصولی مانند رطب مضافتی که هم‌زمان با برداشت باید بسته‌بندی و بلافاصله به سردخانه منتقل شود، اگر کارتن به‌موقع به کشاورز یا سالن‌های بسته‌بندی نرسد، خسارت و زیان فراوانی به محصول از لحاظ کیفیت و کمیت خواهد رسید. کمبود کارتن معضلی بود که متأسفانه امسال با آن روبه‌رو شدیم که بحمدالله چند روزی است با تلاش مسئولان محلی خصوصاً نماینده محترم ‌شهرستان‌های شرق استان‌ کرمان تا حدودی برطرف شده است، اما به هر صورت قیمت کارتن نسبت به سال قبل دو برابر شده و به کشاورزان فشار زیادی وارد کرده است. نیک‌فر اظهار کرد: مسلماً دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر عدم صادرات کارتن که جای بسی تشکر دارد، باعث شده تا کارتن بسته‌بندی راحت‌تر تأمین و باعث کاهش دغدغه تولیدکنندگان شود و به تبع آن قیمت تمام شده تولید از این بالاتر نرود و در نهایت محصولی رقابتی‌تر و به نفع کشاورز و تاجر وارد بازار شود.

هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق نیز طی نامه‌ای مراتب قدردانی خود را از وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت. متن نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر شریعت‌مداری، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

با سلام و عرض احترام

دلسوزی، تلاش و کوشش حضرتعالی در نظام صنعت کشور که همواره با انتقال تجربیات ارزشمند جنابعالی در برقراری رابطه صمیمی و دوستانه با صنعتگران و تولیدکنندگان موجب ایجاد فضایی سلامت درکشور شده، حقیقتاً قابل ستایش است. هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق به نمایندگی از تمام دست‌اندرکاران صنعت بسته‌بندی سلولزی بر خود وظیفه می‌داند در کسوت شاگردی از دستور اخیر جنابعالی در خصوص ممنوعیت صادرات کاغذ بسته‌بندی که همانا خدمت به کل صنایع کشور (تمامی مصرف‌کنندگان کارتن بسته‌بندی) است، تقدیر و تشکر کند. از خداوند متعال برایتان سلامتی، موفقیت و توان برقراری توازن و عدالت را مسألت می‌نماییم. با احترام، علیقلی حسنی‌اعظمی، مدیرعامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 27مرداد1397 ، کدخبر: 52835: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین