پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۶۶۱
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
منابع طبیعی سرمایه خدادادی و به عنوان زیرساخت پایه در حیات جوامع بشری محسوب می شود که حراست بهینه از آن پیوند تنگاتنگی با کیفیت زیستمندان کره زمین و انسان دارد
شعارسال:منابع طبیعی سرمایه خدادادی و به عنوان زیرساخت پایه در حیات جوامع بشری محسوب می شود که حراست بهینه از آن پیوند تنگاتنگی با کیفیت زیستمندان کره زمین و انسان دارد.

تخریب گسترده طبیعت به بهانه توسعه و یا سهل انگاری انسان، تاوان سنگینی دارد و تیشه ای بر ریشه منابع طبیعی است که تبعات وسیع آن به طور مستقیم در شرایط زیستی نمایان می شود.
تصرف زمین های ملی، آتش سوزی، چرای بی رویه دام ها و برداشت بی ضابطه از موضوع هایی است که منابع طبیعی را در خطر قرار می دهد و در سال های گذشته پدیده آتش سوزی به عنوان یکی از عوامل آسیب زا منابع طبیعی کشور و استان مرکزی را با زخم های عمیقی مواجه کرده است.
آتش سوزی جنگل ها و مراتع علاوه بر نابودی پوشش گیاهی عرصه ها، رشد موجودات زنده خاک را نیز متوقف می کند و با شتاب در فرسایش خاک به پدیده کانون های گرد و غبار، سیل خیزی و رانش زمین دامن می زند.
آتش سوزی های کنترل نشده که به طور معمول در فصول تابستان و پاییز اتفاق می افتد هر سال خسارت جدی به اکوسیستم مرتعی و جنگلی وارد می کند که این آسیب ها منجر به افزایش اختلاف دمای شب و روز، کاهش تنوع زیستی گونه های سازگار شده با شرایط منطقه، تشدید آلودگی هوا، دامن زدن به پدیده و غبار و کم شدن نفوذ آب در خاک می شود.
تغییر اقلیم عاملی است که عرصه های طبیعی را با شوک مواجه می کند و با کاهش رطوبت و افزایش دما شرایط محیطی برای وقوع آتش سوزی در طبیعت فراهم می شود اما، این همه ماجرا نیست و بخشی از این آتش سوزی ها بر اثر سهل انگاری انسانی است که باید با تقویت فرهنگ زیست محیطی و بهبود حس مسئولیت پذیری در راستای مهار آن کوشید.
آتش سوزی عمدی در اراضی جنگلی و مرتعی به منظور از بین بردن شرایط طبیعی عرصه و تصاحب زمین های منابع طبیعی و اختلاف های عشایری و آتش زدن بوته زارها و بیشه ها با هدف از بین بردن جانوران مضر و حیات وحش انجام می شود و بر اساس مستندات منابع طبیعی در دهه گذشته عامل 80 درصد آتش سوزی ها عمدی و 20 درصد نیز غیر عمدی بوده است.
آتش سوزی های غیر عمدی در اثر بی توجهی و سهل انگاری افراد به عناوین گوناگون صورت می گیرد که از مصادیق آن می توان غفلت چوپانان و شکارچیان، رهگذران و کارگران که در این عرصه ها مشغول کار هستند، را عنوان کرد.
انداختن قطعه های شکسته شیشه ای در مراتع و ایجاد شرایط ذره بین در فصول گرم که پوشش گیاهی خشک در عرصه وجود دارد عامل آتش سوزی است، از سوی دیگر پرتاب ته سیگار یا کبریت روشن در مسیر جاده ها و بی مبالاتی در خاموش نکردن بقایای آتش در طبیعت هنگام تفریح و تفرج، شیطنت کودکان و نوجوانان در بازی با آتش نیز از موضوعاتی است که به پدیده آتش سوزی مراتع می انجامد.
از زیان های آتش سوزی در عرصه های طبیعی علاوه بر از بین رفتن پوشش گیاهی می توان به نابودی گردشگاه ها و تفرجگاه های طبیعی، کاهش تولید علوفه و سهم جذب ذخیره نزولات آسمانی، دامن زدن به فرسایش های آبی و بادی، غیر اقتصادی شدن مرتع و جنگل، شیوع آفات، از بین رفتن ارزش تجاری درختان مناطق جنگلی و نابودی محصولات گیاهان دارویی و صنعتی اشاره کرد.
یک هزار و 709 هکتار از مراتع استان مرکزی سال 95 در 104 نقطه استان و 341 هکتار از مراتع استان در 45 منطقه، پارسال در اثر آتش سوزی نابود شد که به گفته کارشناسان علاوه بر خسارت های زیست محیطی، اصلاح هر هکتار از این زمین ها نیازمند 50 میلیون ریال اعتبار است.
کارشناسان منابع طبیعی فرهنگ سازی و آموزش را موثرترین راه جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع دانسته و معتقدند دعوت از مردم برای مشارکت در مهار آتش سوزی افزون بر تاثیرهای آن در کاهش خسارت ایجاد شده در بهبود حس مسئولیت‌پذیری آنان نیز اثرگذار است.
این کارشناسان معتقدند با ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، آموزش و افزایش آگاهی مردم از مشکلات و بلایای ناشی از نابودی پوشش گیاهی منابع طبیعی و جنگل ها می توان از جلوی بخش بزرگی از آتش سوزی های عمدی را گرفت.
آیش مراتع و علف های زیر اشکوب و پیرامون درختان با استفاده از امکانات مردمی در فصل بهار، واگذاری مراتع به عشایر و روستاییان برای بهره برداری از آنان، استقرار بالگرد آب پاش در مراکز استان ها، ایجاد گشت های ثابت و سیار در مناطق جنگلی، آموزش کافی به مردم از طریق رسانه ملی و استانی در خصوص عواقب مخرب نابودی جنگل و فواید آن و اقدام های بازدارنده قضایی با متخلفان منابع طبیعی از دیگر راهکارهای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی است.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع گستره، 1.8 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد این عرصه ها منابع طبیعی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار28مرداد97، کد خبر: 83005897، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین