پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۲۷۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
حفظ و نگاهداری از محیط زیست به عنوان سرمایه‌ای ملی نیازمند استفاده از راهکارها و راهبردهای موثر و ارایه برنامه ای اصولی و منسجم است تا همگان بتوانند در کنار تغییرهای اقلیمی، کاهش منابع آبی، آلودگی‌ های زیستی و برهم خوردن تعادل اکوسیستم ‌های طبیعی به مبارزه با این بحران بپردازند.

شعار سال: مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

*نگاهداری از منابع طبیعی؛ زمینه ساز ایجاد محیط زیست سالم

حفاظت از منابع طبیعی به عنوان مقوله ای مهم در هر اجتماعی محسوب می شود موضوعی که لازم است تا تمامی مسوولان و متولیان امر با کمک مردم و برنامه ریزی جامع در جهت نگاهداری از آن بکوشند. اهمیت حفاظت از محیط زیست سبب شد تا روزنامه های امروز در گزارش های خود به بازتاب آن بپردازند.

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با انتشار عنوان «تاثیرات پنهان تغییر اقلیم در ایران»، نوشت: در نیمه دوم قرن بیستم موضوع افزایش گازهای گلخانه ای و نظریه تغییر اقلیم توسط برخی از دانشمندان مطرح شد. پیش بینی شد که جهان با چالش جدیدی از رویدادهای جدی مواجه خواهد شد. خشکسالی های ممتد و طولانی به همراه وقوع سیلاب های بزرگ مخرب، افزایش گرمای زمین و نهایتاً تغییرات وضعیت جهانی در تمرکز جمعیت، رخداد مهاجرت های بزرگ و حوادث غیرمترقبه در مناطق مختلف کشور پی آمدهای تغییر اقلیم خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است: از سال های پایانی قرن بیستم زنگ اخطار مراکز علمی جهانی به ساکنان زمین به صدا درآمد و نهادهای بین المللی به شکل های جدی تری به چاره اندیشی پرداختند. تغییر اقلیم از نظریه به واقعیت انکارناپذیر تبدیل شد و انسان از اثرات آن به شدت آسیب دید. بسیاری از مناطق جهان با خشکسالی و اثرات آن مانند خالی از سکنه شدن روستاها مواجه شدند و همزمان نیز سیلاب های مخرب در نواحی دیگری روی داد. نشست ها و همایش های جهانی نظیر کنفرانس ریو از دو دهه پیش و در ادامه آن کنفرانس جهانی تغییر اقلیم در پاریس و مراکش در سالهای 2015 و 2016 میلادی با حضور صدها نفر از روسای جمهور و یا معاونان آنها برنامه های جامعی را برای سازگاری با تغییر اقلیم ارایه دادند و کشورها متعهد شدند که با اجرای برنامه هایی از میزان انتشار گازهای گلخانه ای بکاهند.

روزنامه «آرمان» با اشاره به عنوان «پرونده 3 هزار هکتار زمین خواری باز است» به نقل از محمد مجابی معاون رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، نوشت: پرونده حدود سه‌هزار هکتار زمین‌خواری باز است. زمین‌خواری یکی از اصلی‌ترین معضلات محیط‌ زیستی حال حاضر کشور است و در سال‌های اخیر مقابله با این مساله افزایش چشم گیری داشته است. برخی کاستی‌ها در دوره‌های قبل و همچنین وجود زدوبند‌ها و سندسازی‌ها باعث شده شاهد زمین‌خواری گسترده در نقاط مختلف کشور باشیم. این اتفاق با تغییر کاربری جنگل‌ها و مراتع یا ساخت‌و‌ساز در حریم دریا‌ها و در ارتفاعات رخ داده است. در یکی دو سال اخیر اخبار متعددی در این باره منتشر شده که مسئولان سازمان حفاظت محیط ‌زیست با حکم قضائی ویلا‌هایی را که به صورت غیرمجاز ساخته شده، تخریب کرده و اراضی ملی را از دست زمین‌خواران آزاد کرده‌اند. به نظر می‌رسد این روند ادامه دارد و معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست به دنبال گرفتن حکم‌های تازه برای باز گرداندن زمین‌هایی است که به صورت غیرقانونی تصرف شده‌اند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بر اساس بررسی‌های انجام شده در کشور میزان زمین‌خواری در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، کرمانشاه و گیلان از فراوانی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. این درحالی است که پرونده‌های مهم درباره تصرف اراضی در تهران هم در سال‌های اخیر افزایش یافته است. عمده زمین‌خواری‌هایی که در پایتخت ایران اتفاق می‌افتد، مربوط به مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران است. زمین‌خواران در این مناطق اقدام به ساخت ویلا می‌کنند.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «زاگرس، قربانی آتش کمبود امکانات»، نوشت: تصاویر دلخراشی که هرساله از آتش‌سوزی منتشر می‌شود، گویای عمق فاجعه است. حیواناتی که سوخته‌اند؛ درختانی که خاکستر شده‌اند. علی تیموری مدیر دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست درباره صدمات آتش‌سوزی بر حیات‌وحش جنگل‌ها، گفت که در برخی از این تصاویر می‌بینیم که حتی موجودی مانند لاک‌پشت نیز سوخته و از بین رفته است. تصور کنید هنگامی‌که لاک یک لاک‌پشت که بسیار سخت و محکم است به آن روز می‌افتد؛ چه اتفاقی برای بقیه حیوانات رخ می‌دهد.

در این گزارش آمده است: جنگل‌زدایی در ایران شروع شده و هر روز بر شدت آن افزوده می‌شود. براساس آمار، در 70 سال گذشته هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته است و درحال حاضر تنها پنج میلیون هکتار جنگل در زاگرس باقی مانده است. به‌دلیل افزایش میزان بارندگی در سال گذشته و سال جاری، رویش جنگلی بسیار خوبی در زاگرس داشته‌ایم که این مساله موجب افزایش آتش‌سوزی می‌ شود. یک بی‌مبالاتی کوچک می‌تواند به یک فاجعه منجر شود.

*اصغر فرهادی آغازگر جشنواره بین المللی فیلم کن

افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم کن فرانسه با سخنان اصغر فرهادی کارگردان برجسته کشورمان موضوعی است که روزنامه های امروز گزارش های خود را به این مهم اختصاص دادند.

روزنامه «شرق» درگزارشی با درج عنوان «جشنواره‌ای با سخنرانی فرهادی و طعم انتخابات»، آورده است: جشنواره کن چهارشنبه، ١٧ می ‌(٢٧ اردیبهشت) شمع‌های ٧٠سالگی‌اش را فوت کرد و امسال هم با تمام حرف‌وحدیث‌هایش آغاز شد؛ حرف‌هایی که از پوستر جشنواره شروع شد. پوستر جشنواره امسال عکسی از «کلودیا کاردیناله» جوان است با فتوشاپ روتوش‌شده! افتتاحیه جشنواره امسال برای ما ایرانیان با هر سال فرق ویژه‌ای داشت. این فرق هم به دلیل حضور اصغر فرهادی در مراسم افتتاحیه بود. فرهادی که همراه «لی‌لی رز دپ»، فرزند دختر هنرپیشه معروف هالیوود «جانی دپ» و «ونسا پرادی»، خواننده و بازیگر فرانسوی، روی صحنه آمده بود به حاضران و سینمادوستان خوشامد گفت. روز گذشته سینماگران و ایرانی‌های حاضر در هفتادمین جشنواره فیلم کن همزمان با مردم کشورمان در رأی‌گیری دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری شرکت کردند و اصغر فرهادی، کمال تبریزی و فاطمه معتمد آریا رأی خود را به صندوق انداختند.

در ادامه این گزارش به نقل از فرهادی آمده است: «به هفتادمین جشنواره فیلم کن خوش آمدید؛ جایی که فرهنگ‌ها با احترام متقابل با یکدیگر به زبان سینما گفت‌وگو می‌کنند. برای شما 12 روز سرشار از شوروشوق گفت‌وگو و لحظات به‌یادماندنی آرزو می‌کنم؛ 12 روز برای کشف فیلم‌هایی که شما را به فکر درباره شرایط انسانی امروز وامی‌دارد. به هفتادمین جشنواره فیلم کن خوش آمدید». سال گذشته فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی توانست دو جایزه بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) را از این جشنواره معتبر کسب کند.

روزنامه «اعتماد» با انتشار عنوان «فرهادی، آغاز جشنواره کن را اعلام کرد»، نوشت: امسال جشنواره کن با خوش‌آمدگویی کارگردان اسکاری ایران، اصغر فرهادی آغاز به کار کرد. اصغر فرهادی در حضور ستارگان و سینماگران سراسر جهان و در کنار لی‌لی رز دپ، دختر جانی دپ و ونسا پارادیس گفت: «کن جایی است که فرهنگ‌ها با یکدیگر به صحبت می‌نشینند و برای یکدیگر احترام قایل هستند

در این گزارش می خوانیم: فرهادی سال گذشته آکادمی اسکار را به خاطر فرمان اجرایی رییس‌جمهوری امریکا مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان، تحریم کرد. در هشتادونهمین دوره اسکار فیلم «فروشنده»ی فرهادی نامزد بهترین فیلم خارجی زبان بود اما فرهادی که برای اعتراض به فرمان اجرایی ترامپ صندلی‌اش را خالی گذاشته بود بالاخره پس از سه ماه اسکار خود را از الکساندر ماله‌گی دریافت و در دستان خود لمس کرد. در آن زمان فرهادی بیانیه‌ای را در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرد که در آن گفته بود‌: «حتی اگر برایم استثنا قایل شوید در این مراسم حضور نخواهم داشت.» او در این مراسم کن را رویدادی چندفرهنگی‌ دانست که موضعی مشخص در قبال بیگانه‌هراسی‌ای که در جای جای دنیا روی می‌دهد، اتخاذ کرده است.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «مبارزه تا پای جان برای دفاع از سینما!»، می نویسد: در شرایطی که درگذشت ناگهانی موسس جشنواره فیلم معتبر بوسان در شهر ساحلی کن آغاز هفتادمین دوره این رخداد معظم را با اندوه و ناراحتی قرین کرده، اما برنامه‌های همیشگی کن ادامه دارد و به‌خصوص جلسات پرسش و پاسخ فیلمسازان و داوران حال و هوای سینما را در این شهر تب‌دارتر از همیشه جلوه‌گر ساخته است. بعد از این‌که در آغازین روز فستیوال کن اصغر فرهادی و لی‌لی رز دپ، دختر جانی دپ با خوشامدگویی‌شان رسما این جشنواره معتبر را افتتاح کردند.

در ادامه این گزارش، آمده است: خبر رسید که کیم جی سئوک یکی از موسسان جشنواره فیلم بوسان کره‌جنوبی و برنامه‌ریز اجرایی این جشنواره که اوایل همین ماه برای شرکت در جشنواره فجر در تهران بود در حالی ‌که برای شرکت در جشنواره کن به این شهر ساحلی سفر کرده بود، در این شهر ساحلی زیبا درگذشته است.

*مدرسه ها؛ مامن آموزش کاربردی و صحیح در کشور

اهمیت مقوله آموزش و همچنین شرایط و ویژگی های مدرسه ها در شهرها و روستاهای مختلف کشور به ویژه در منطقه های محروم سبب شد تا روزنامه های امروز در گزارش هایی به آن بپردازند.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با درج عنوان «کلاس درس، سیاه چادر و دشت خدا»، می نویسد: دختر و پسرهای قشقایی کنار هم چهارزانو روی زمین نشسته‌اند. با چشمانی درشت و صورت‌هایی آفتاب سوخته. دخترها یک درمیان لباس ایل قشقایی با رنگ‌های شاد به تن‌شان کرده‌اند و چارقدهای توری را زیر گلوی‌شان سنجاق کرده‌اند. متانت در چهره‌های‌شان موج می‌زند، ریشه‌های این متانت و وقار را می‌شود در اصالت این قوم پیدا کرد. خنده‌های ریزشان را پشت دست‌های کوچک‌شان پنهان می‌کنند. دانش‌آموزان مدرسه، هم نشانه‌های ایل را با خود دارند و هم نشانه‌های دانش‌آموزان امروزی مدارس شهری را. کیف‌های صورتی با شخصیت‌های کارتونی که بعضی بچه‌ها نمی‌شناسندشان، اما فروشگاه‌های شهر تنها همین کیف‌ها را برای عرضه دارند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: تعدادی از دخترها مانتوی صورتی و مقنعه سفید دارند و پسرها هم به تعبیر خودشان «لباس شهری» پوشیده‌اند، تا سوالی را زیر گوش بچه‌ها زمزمه نکنیم، صدایی از آنها نمی‌شنویم. روی تن داخلی چادر پر است از نقاشی‌های بچه‌ها، معلم می‌گوید: «وقتی باد و بارون می‌زنه تمام این نقاشی‌ها و کاردستی‌ها خراب میشه» تدبیری که برای پیشگیری از این کار اندیشیده کشیدن کاور پلاستیکی روی کاغذهای کوچکی است که بچه‌ها روی‌شان هنرنمایی کرده‌اند. اما هنر بچه‌ها تنها روی کاغذ نیست، کافی است تا درخواستی برای خواندن شعری به کودکان ساکن شمال استان فارس بدهیم، دشت پر از آواز می‌شود، آوازهایی که نشان می‌دهد بچه‌ها در فرهنگی غنی بالیده‌اند، فرهنگی که اشعار و موسیقی فاخرش را از کودکی به گوش‌شان آشنا کرده و چه بسا اوسنه (قصه)‌های محلی هم زیر زبان بچه‌ها برقصند و کم‌رویی‌شان مانع از بیان‌شان شود.

روزنامه «آرمان» با انتشار عنوان «توزیع تعطیلی مدارس»، می نویسد: تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا اتفاقی است که هر سال رخ می‌دهد. در سال‌های اخیر در تهران و برخی کلانشهر‌های دیگر این اتفاق بار‌ها رخ داده است. گرچه تعطیلی مدارس چاره مقابله با آلودگی هوا نیست، اما تصمیمی اجباری برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان است. البته ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، چرا که شهروندان دیگر جامعه نیز برای حفظ سلامتی خود خواستار تعطیلی ادارات، دانشگاه‌ها و... در روزهای آلودگی هوا هستند و این مطالبات باعث به هم ریختن نظم ادارات و کاهش بازدهی می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: بنابراین باید با اتخاذ راهکار اساسی این مساله زیست‌محیطی را به گونه‌ای هدایت کرد که به کشور خدشه‌ای وارد نشود. اسفند سال گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست در مورد پیشنهاد توزیع تعطیلات دانش‌آموزان در طی سال گفت که این پیشنهاد در راستای تحقق برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، 26 بهمن به تصویب هیات وزیران رسید و به مجلس ارسال شد. هر چند نمایندگان مجلس چندان با این مساله موافق نیستند، اما تعطیلی مدارس به حدی بر روند کیفیت آموزشی دانش‌آموزان تاثیر نامطلوب گذاشته که عملا در استان‌هایی مانند خوزستان شاهد به هم ریختن نظم آموزشی هستیم، چرا که مردم شهر‌های مختلف این استان در سال به کرات شاهد تعطیلی مدارس به دلیل وقوع پدیده گرد و غبار هستند. کارشناسان آموزش و پرورش بر این باورند که تعطیلی مدارس باعث افت تحصیلی می‌شود و باید تدابیری برای تغییر تقویم آموزشی اندیشید.

روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با انتشار عنوان «کاهش 60 درصدی افت تحصیلی در مناطق محروم » نوشت: برنامه ریزی برای آموزش پیش دبستانی در مناطق محروم یکی از برنامه‌ها‌ی جدی وزارت آموزش و پرورش در راستای محرومیت‌زدایی بود که در سال تحصیلی گذشته اجرایی شد. براساس اعلام نظر معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این برنامه موفقیت آمیز بوده زیرا افت تحصیلی در مناطق محروم به میزان مطلوبی یعنی حدود 50 تا 60 درصد کاهش یافته است.

در این گزارش می خوانیم: بر اساس مطالعات و بررسیها‌ی صورت گرفته توسط وزارت آموزش و پرورش در بخش آموزش ابتدایی، در پایه اول ابتدایی بخصوص در مناطق مرزی و دو زبانه مشکلاتِ آموزشی وجود داشت که موجب بروز افت تحصیلی شده بود، به همین دلیل برنامه‌ای برای آموزش پیش دبستان تدوین و فعال شد که از ابتدای سال 95 عملیاتی شد. محمدرضا واعظ مهدوی؛ معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این خصوص اعلام کرده است طبق گزارش‌هایی که در اختیار ما قرار گرفته، با اجرای این برنامه تقریباً در مناطق محروم و دو زبانه پوشش نزدیک به صد درصدی پیش دبستانی فراهم شده و نمونه‌گیری‌ها حاکی از آن است که افت تحصیلی نیز به میزان مطلوبی حدود 50 تا 60 درصد کاهش یافته است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 82537995:www. irna. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین