پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
تحقیقات جدید نشان داده است که کشاورزی تجاری، در مقیاس بزرگ، محرّک غالب جنگل زدایی در مناطق گرمسیری است.

شعار سال: طبق مطالعات صورت گرفته که نتایج آن در مجله نامه های تحقیقات زیست محیطی۱ منتشر شده است؛ عملیات پاکتراشی، برای توسعه کشاورزی در مقیاس بزرگ، مسئول افزایش سهم تمامی جنگل های از دست رفته – که در برخی مناطق بیش از نیمی از دست رفته اند- در مناطق گرمسیری بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ بوده است.

گروه دانشمندان دانشگاه دووک۲ ایالت کارولینای شمالی۳ امریکا روند جنگل زدایی را با اندازه گیری پاکتراشی، در یک دوره ۱۲ ساله، با استفاده از نقشه های هوایی با وضوح بالا که در دانشگاه مریلند۴ تهیه شده است،

تجزیه و تحلیل کرده اند. آنها دریافتند که جنوب شرق آسیا و آمریکا جنوبی شدیدترین میزان نابودی جنگل ها را داشته اند. در طول مدت مطالعه، ۷۹ درصد از جنگل زدایی ها در این مناطق گرمسیری رخ داده است. جنیفر جی سوئنسون (Jenifer J Swenson)، دانشیار مدرسه محیط زیست نیکلاس دووک، می گوید: "در آمریکا جنوبی، میزان جنگل زدایی بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است که به دلیل رشد میزان پاکتراشی جنگل در مقیاس متوسط و بزرگ به علت فعالیت های کشاورزی تجاری در مقیاس صنعتی بوده است."

در جنوب شرق آسیا میزان جنگل های از دست رفته از یکهزارو ۴۰۰ کیلوهکتار(یک میلیون و ۴۰۰ هزارهکتار) در سال ۲۰۰۱ به سه هزارو ۷۰۰ کیلوهکتار(۳ میلیون و ۷۰۰ هزارهکتار) در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

برزیل سیاست های سختگیرانه تری برای محدود کردن گسترش کشاورزی تا سال ۲۰۱۲ داشته و تنها کشوری بوده که روند معکوس در جنگل زدایی را طی کرده است. میانگین سالانه جنگل زدایی تقریباً از سه هزار کیلوهکتار به دوهزارو ۱۵۰ کیلوهکتار بین نیمه اول تا دوم دوره مطالعه کاهش یافته است.

همچنین سوئنسون می گوید: "این روند بی همتا ممکن است که کوتاه مدت باشد، اما سیاست آرامش جنگل را طی چند سال گذشته برای برزیل به همراه داشته است."

بر طبق اظهارات محققان، برجستگی از دست رفتن جنگل ها در مقیاس بزرگ در بسیاری از مناطق و کشورها از جمله؛ اندونزی، مالزی، کامبوج، پاراگونه و بولیوی واضح است؛ در نتیجه، نیاز به رشد مداخلات سیاسی مطرح می شود تا تولید کالای کشاورزی در مقیاس صنعتی را هدف قرار دهد.

کشاورزانی که در مقیاس کوچک فعالند در حد کمتری در پاکتراشی جنگل ها نقش دارند. کمن جی آستین (Kemen G Austin)، مؤلف همکار این مقاله، می گوید: "یک مزرعه کوچک خانوادگی که محصولات روزانه و مواد غذایی مورد نیاز برای مصارف داخلی شان را تولید می کند، معمولاً عامل کمتر از ۱۰ هکتار از اراضی است که هر ساله پاکتراشی می شود.این پاکتراشی های کوچک می تواند اثرات نسبتاً متوسطی بر تنوع زیستی، ارتباط با زیستگاه، ذخیره کربن، کیفیت آب، کنترل فرسایش و سایر خدمات حیاتی که اکوسیستهای جنگلی فراهم می کند، داشته باشد."

در مقایسه، زراعت در مقیاس صنعتی – از جمله رشد و پرورش دانه های روغنی گیاهی از جمله سویا برای بازار جهانی- عامل حدود ۲ هزارو۵۰۰ جریب از اراضی است که سالانه پاکتراشی می شود. این مطالعه همچنان که مقدار اراضی پاکتراشی شده افزایش می یابد، مقیاس و دامنه اثرات بالقوه زیست محیطی آن را نیز هشدار می دهد.

پانوشت:

۱. مجله الکترونیکی که هر سه ماه یک بار منتشر می شود و کلیه تحقیقات علمی در تمام زمینه های علوم زیست محیطی را پوشش می دهد. (Environmental Research Letters)

۲. Duke University

۳. North Carolina

۴. Maryland University


با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایانا، تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1396، کد مطلب: 44107:www. iana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین