پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با امضای سومین سند فاز سوم احیای دریاچه ارومیه گفت: 6 دستاورد استراتژیک در این پروژه داشته‌ایم و 50هزار هکتار اراضی کشاورزی تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

شعارسال: گری لوئیس در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه آب‌ریز دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه با اهمیت بین‌المللی و ملی دچار مشکل شده است و وضعیت وحشتناک و ترسناکی دارد. ترس به خاطر وضعیت اکولوژیکی، مردم، معیشت مردم و سلامت مردم.

وی با بیان اینکه علت خشک‌شدن دریاچه ارومیه کاملا مشخص است، گفت: علت این خشکی استفاده کشاورزی و انتقال آب برای تولید غذا، اینها ابعاد با ارزشی هستند، ولی استفاده بیش از حد از این منابع به خشک شدن دریاچه ارومیه منتهی شده است و به عنوان یک واقعیت باید گفت ما انسان‌ها این مشکل را ایجاد کردیم و باید آن را حل کنیم و و از سوی دیگر مطمئن شویم معیشت کشاورزان پایدار مانده است. در حقیقت سازمان ملل با دولت در این فرآیند مشارکت داشته که این مشارکت از سال 2005 تاکنون بوده است.

وی ادامه داد: هدف این است که جوامع محلی کشاورزان، جوامع سازمان جامع کشور و همچنین سازمان‌های دولتی و محلی مثل محیط‌ زیست با هم همکاری داشته تا در کاهش مصرف آب، مصرف مواد شیمیایی در حوزه دریاچه ارومیه اقدام کنند. در سه سال گذشته، دولت ژاپن به عنوان پیشرو در این زمینه مشارکت داشته و امسال با امضای این موافقتنامه وارد سومین سال مشارکت در راستای تداوم، فعالیت‌ آذربایجان غربی و شرقی شده‌ایم.

گری لوئیس اذعان داشت: همکاران جزئیات نتایج حاصل از پروژه را بیان کردند،اما من لازم می‌دانم 6 دستاورد استراتژیک این پروژه را بگویم. در این پروژه 75 روستا تا امروز تحت پوشش قرار داده‌ایم، در این فرآیند اراضی کشاورزی را به وسعت 50هزار هکتار تحت تاثیر قرار داده‌ایم. در کل این مرحله که کار می‌کردیم در یک سوم آب مصرفی بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده و به دریاچه ارومیه برگردانده شده است. در جاهایی که کار کردیم مصرف مواد شیمیایی را تا 40 درصد کاهش داده‌ایم. در مزرعه‌ها مصرف مواد شیمیایی به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: معتقدم کاری که انجام دادیم قابل‌توجه و بزرگ است و تاثیری در احیای دریاچه ارومیه داشته اما با این حال تمام این کارها 5درصد اراضی کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه را تحت تاثیر قرار داده است و ما مجبوریم این تجربه را به مقیاس‌های بزرگتر گسترش دهیم. سازمان ملل با همکاری شرکا، دوستان و دولت جمهوری اسلامی در 5 حوزه اصلی کار خواهد کرد که این حوزه‌ها شامل آب، جلوگیری از تخریب اراضی، جنگل‌زدایی و کویرزدایی، ارتقای صرفه‌جویی یا کارآیی مصرف انرژی که کمک به اهداف دکتر روحانی در زمینه اقتصاد کم‌کربن می‌کند. معتقدم آلودگی آب و هوا، بحث ریزگردها، تنوع زیستی گونه‌های مختلف در خطر انقراض است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 17فروردین1395، کدخبر: 94293: www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین