پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه روز چهارشنبه هشت سانتیمتر نسبت به زمان مشابه پارسال بیشتر شده که در 11 سال گذشته بی سابقه بوده است.
شعارسال: مهرنگ دوستی رضایی: اکنون تراز آبی دریاچه ارومیه طبق بررسی ها 1270.75 متر است که هشت سانتیمتر افزایش نسبت به تراز 1270.67 متری روز مشابه پارسال نشان می دهد.

وی ادامه داد: این میزان افزایش تراز در این زمان، در 11 سال گذشته بی سابقه بوده و در 20 سال گذشته نیز تنها یک بار در سال 83 رخ داد.
وی اظهار کرد: با توجه به تراز موجود و بررسی های کارشناسانه، حجم آب فعلی دریاچه ارومیه به حدود 2 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب می رسد.
مدیر مطالعات پایه منابع آبی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: با تداوم روند بارشی فعلی امیدواریم این روند افزایشی در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.
تراز آبی دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری 1270.08 متر و هفت سانتیمتر کمتر از ابتدای سال آبی گذشته (93 - 94) بود ولی در حدود 6 ماه و نیم گذشته این تراز با بارش های مناسب و اجرای طرح های تثبیتی ستاد احیای دریاچه ارومیه جبران و بیشتر نیز شده است.
طرح های احیای دریاچه ارومیه با برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه) به اجرا درآمده که شامل 26 پروژه می باشد.
رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اتصال رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود و انتقال آب آن به بستر آبی دریاچه ارومیه و همچنین اجرای طرح های پوشش گیاهی از جمله این طرح ها به شمار می رود.
دریاچه ارومیه بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور و دومین دریاچه شور جهان است که از سال 75 با مشکل کم آبی روبرو شده و این امر همچنان ادامه دارد.
آب دریاچه ارومیه تا پیش از اجرای طرح های احیایی و تثبیتی به حدود 600 میلیون متر مکعب نیز رسید که در صورت عدم اجرای طرح ها، خشکی آن صد در صد بود.
طرح احیای دریاچه ارومیه در دو مرحله تثبیت و احیا انجام می گیرد که مرحبه تثبیت آن سه سال و تا پایان سال آبی آینده برنامه ریزی شده و فرایند احیا نیز پس از آن آغاز شده و روند رسیدن تراز آبی دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک 1274.1 متری و حجم حدود 14 میلیارد متر مکعبی اجرایی می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ چهارشنبه 11 فروردین 1395، کد مطلب: 82016770، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین