پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۸۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
معاون سازمان امور اجتماعی گفت: تغییر ساعت کار با هدف صرفه جویی در مصرف برق و کاهش بار ترافیکی انجام می شود اما این تصمیم بر روابط اجتماعی تاثیرگذار است، فرصت ارتباطات اجتماعی را از شهروندان می گیرد و بر سلامت روان جامعه اثر منفی می گذارد.

شعار سال: اواخر هفته گذشته محمد حسین مقیمی، استاندار تهران از پیشنهاد تعیین پلکانی ساعت کاری ادارات، مدارس، دانشگاه ها و مشاغل آزاد برای نیمه دوم سال (از مهرماه) خبر داد و اعلام کرد که این بسته پیشنهادی به هیات دولت ارسال خواهد شد.

مقیمی توضیح داد: بر اساس این پیشنهاد ساعت شروع کاری ادارات با آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه ها و نیز مشاغل آزاد متفاوت خواهد بود تا بار ترافیک به ویژه در پایتخت بهتر مدیریت شود.

استاندار تهران گفته است که در این طرح می توانیم ساعت کاری ادارات را از ساعت هفت، ساعت شروع مدارس و دانشگاه ها را از ساعت هشت و ساعت شروع کار بازاریان و کسبه را از ساعت نه تعیین کنیم.

رضا محبوبی، معاون امور اجتماعی سازمان اجتماعی کشور روز شنبه درباره طرح تغییر ساعت فعالیت شهروندان تهرانی بر لزوم مطالعه درباره پیامدهای اجتماعی این تغییر تاکید کرد و افزود: تغییر ساعت کار می تواند عوارض اجتماعی در پی داشته باشد و به نظر می رسد لازم است پژوهش در مورد این تصمیم مهم انجام گیرد و مطالعات اجتماعی به ما بگوید که مداخلات برنامه ریزی شده مقرون به صرفه هست یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم گیری درباره کلانشهر تهران با جمعیت 10 میلیونی موضوع مهمی است و نمی توان در اتاق های دربسته، تک بعدی و تنها با در نظر گرفتن کاهش انرژی یا بار ترافیک، در این مورد تصمیم گیری کرد بلکه باید عوارض و تبعات اجتماعی هم سنجیده شود.

وی ادامه داد: اثرات تغییر ساعت کاری در زمینه مصرف انرژی و کاهش بار ترافیک قابل اندازه گیری است و معادل ریالی آن برآورد می شود اما اینکه این تغییر چه میزان بر مولفه های اجتماعی از جمله انسجام خانواده ها، روابط دورن خانوادگی و به طور کلی تعاملات و ارتباطات اجتماعی تاثیر گذار است نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: آیا برای اجرای این طرح پیشنهادی، تغییر در روابط اجتماعی و پیامدهای مثبت و منفی آن هم اندازه گیری و معادل ریالی آن محاسبه شده است.

محبوبی توضیح داد: به عنوان نمونه در یک خانواده اگر مادر شاغل ساعت هفت صبح سر کار برود، فرزندش ساعت هشت به مدرسه برود و پدر خانواده ساعت نه به محل کسب و کار برود، روابط این خانواده را چطور می خواهیم مدیریت کنیم.

وی با اشاره به نتایج یک بررسی درباره تغییر ساعت رسمی کشور افزود: در سال 93، وزارت کشور با همکاری دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطالعه ای درباره تاثیرات اجتماعی این تغییر انجام داد.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج پژوهش انجام شده، اجرای این سیاست بر سلامت روان جامعه تاثیر منفی می گذارد اما این مساله صرفا به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی و بدون در نظر گرفتن پیامدهای آن بر سلامت روان افراد جامعه اعمال می شود.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: جامعه نیازمند انسان های توسعه یافته است و اگر افراد در هر سطحی از روان سالم و با نشاط برخوردار باشند، عملکرد مطلوب تری خواهند داشت.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 3 شهریور 97، کد مطلب: 83011003، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
0
ا.ف75
مگه این ها هم مهمه؟ کدوم مقام مسئولی به سلامت روان فکر میکنن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین