پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۲۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۴۷ کلاس درس در دوره ابتدایی تراکم بالای ۴۷ دانش آموز دارند، گفت: افزایش جمعیت دانش آموزان در کلاس درس فرآیند یادگیری و تربیت را خدشه‌دار می‌کند.

شعارسال: رضوانه حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز، اظهار کرد: تا به امروز یک میلیون و 296 هزار و 926 دانش‌آموز کلاس اولی در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند همچنین 7 میلیون و 829 هزار و 367 نفر در کل دوره ابتدایی ثبت‌نام کرده‌اند و پیش بینی ما این است در پایه اول ابتدایی 50 هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان اضافه شود.

*استان‌ها باید از ظرفیت مدارس دولتی برای دوره پیش‌دبستانی استفاده کنند

وی افزود: در بحث پیش دبستانی دستورالعمل نحوه ثبت‌نام که از سال 82 مبهم مانده بود بازنگری و ابلاغ شده است که به صورت خاص به رسمی بودن دوره پیش‌دبستانی و اداره آن به دو روش دولتی و غیردولتی تأکید شده است و استان‌ها باید از تمام ظرفیت‌های موجود مدارس دولتی استفاده کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ و پرجمعیت مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند و افزایش نرخ پوشش پیش دبستانی از 38 درصد به بالای 71 درصد رسیده است و برای دو استان هدف‌گذاری شده تا نرخ پوشش به 100 درصد برسد. همچنین در برخی استان‌های محروم پوشش دوره پیش‌دبستانی به 80 درصد رسیده است به عنوان مثال نرخ پوشش پیش‌دبستانی استان سیستان و بلوچستان از میانگین کشوری 10 درصد بالا رفته است.

* مشق شب حذف و آموزش مهارت‌ها به دانش آموزان دبستانی

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه در سه سال نخست دوره ابتدایی به جای مشق شب، مهارت‌ها را ارائه خواهیم کرد، عنوان کرد: براساس این طرح دانش‌آموزان به جای رونویسی کتاب‌ها و حل تمرین‌های تکراری مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی را فرا می‌گیرند و طرح تکالیف مهارت محور در مدارسی که شرایط لازم را داشته باشند اجرا می‌شود و تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس نباید بیش از 25 نفر و کمتر از 14 نفر باشد.

وی ادامه داد: برای دوره دوم ابتدایی برنامه ویژه مدرسه را داریم که دو ساعت از زمان آموزش کاهش و در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد که مدیر و شورای مدرسه آزادند با همکاری اولیا براساس نیاز دانش‌آموزان و بندهای سند تحول بنیادین اقدام به طراحی برنامه کند. همچنین در نظر داریم به جای سربازمعلمان، معلم ویژه عشایر تربیت کنیم تا دانش‌آموزان عشایری آموزش باکیفیت برخوردار شوند.

* حقوق مربیان پیش دبستانی باید براساس قانون کار پرداخت شود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حقوق مربیان پیش‌دبستانی باید براساس قانون کار پرداخت شود، افزود: بیمه این مربیان نیز باید مدنظر قرار بگیرد.

حکیمزاده با اشاره به عوامل ایجاد نشاط در مدارس ابتدایی گفت: بحث شادی و نشاط تک بعدی نیست که فقط بگوییم نیاز به فضای مناسب مدارس دارد. بلکه تعامل خوب و مثبت بیشتر از فضای فیزیکی در شادابی و نشاط دانش‌آموزان تأثیردارد. همچنین خانواده‌ها باید آگاه شوند که از همان دوره ابتدایی دائم دانش‌آموزان را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام نکنند. در طرح کارآمد توانمندسازی معلمان ابتدایی مدنظر است تا بیاموزند که تمام دانش‌آموزان توجه کنند و هیچ کودکی را نادیده نگرفته و نگاه مهربانانه به همه آنها داشته باشند تا حس خوب در کودک و معلم و مدرسه ایجاد شود.

* توانمندسازی معلمان مدارس ابتدایی برای برخورد دوستانه با دانش آموزان

وی بیان کرد: شادی و نشاط در مدارس 4 بعد اجتماعی، روانی و عاطفی، آکادمیک و فضای فیزیکی دارد که باید به تمام محورها باید توجه شود و از صداوسیما نیز انتظار داریم دائم آزمون‌ها را تبلیغ نکند تا دانش‌آموزان در فضای رقابت قرار نگیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تکرار پایه عنوان کرد: بیشترین تکرارپایه در اول ابتدایی است و در هرجا که در پیش‌دبستانی نرخ پوشش بالایی داشتیم تکرار پایه کاهش داشته است. البته نمی‌خواهیم به هر شکل ممکن کودکان را بدون کسب آمادگی لازم از یک پایه به پایه دیگر ارتقا دهیم و اگر جایی لازم باشد که کودک نیاز به توقف داشته باشد این توقف انجام می‌شود. همچنین در دو سال گذشته برنامه مداخله‌ای و جبرانی برای دانش آموزان دیرآموز داشتیم به ویژه آنهایی که در بحث خواندن، نوشتن و حساب کردن دچار مشکل هستند.

وی عنوان کرد: با افزایش تراکم کلاسهای درس چالش حضور دانش آموزان دیراموز را داریم که باید برای آن چاره اندیشی شود.

* در طرح شهاب هوش‌های هشت‌گانه دانش‌آموزان مدنظر است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره طرح شهاب خاطرنشان کرد: طرح شهاب در نظر دارد تا براساس یک مبنای علمی تمام هوش‌های متنوع دانش آموزان و استعدادهای متفاوت به رسمیت شناخته شود و فقط هوش شناختی که شامل مهارت در درس ریاضی و علوم است مدنظر قرار نگیرد و انواع هوش‌های هشت‌گانه به دانش‌آموزان از طریق مشاهدات مکرر در کلاس درس و چک لیست معلمان رصد شود تا بدانیم هر دانش‌آموز در چه زمینه‌ای استعداد دارد.

حکیم زاده بیان کرد: هم اکنون نرخ ثبت‌نام خالص دانش‌آموزان در کلاس اول 97.16 درصد است و در جاهایی که مشکل پوشش تحصیلی داریم مسائل صرفا اقتصادی نیست بلکه در کنار آن مسائل فرهنگی و آموزشی نیز مدنظر است.

*وضعیت کلاسهای درسی که بالای 36 نفر دانش‌آموز دارند

وی درباره تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس گفت: حداکثر کلاس‌های دوره ابتدایی باید 26 نفر و حداقل 14 نفر باشد. اما هم اکنون یک روش محاسبه غلط داریم که تعداد کل معلمان را به دانش‌آموزان تقسیم می‌کنیم.هم اکنون 44 هزار و 488 کلاس درس تراکم بین 21 تا 25 نفر، 57 هزار و 960 کلاس درس تراکمی بین 26تا30 نفر، 56 هزار و 634 کلاس درس با تراکم بین 31تا35 نفر، 22 هزار و 243 کلاس درس با تراکم بین 36تا40 نفر، 1817 کلاس درس تراکمی بین 41تا45 نفر و 147 کلاس درس تراکم 46 نفر به بالا دارند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 8 شهریور 97، کدمطلب:1815285،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
ا.ف75
واقعا تازه به فکر افتادین؟ مدارسی وجود دارن که تو هر میز سه نفر به طور می شینن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین