پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۵۲۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
رشته‌ مهندسی مدیریت پروژه از زیرشاخه‌های عمران در دانشگاه پیام‌نور است که در زمان ارائه کدرشته، قول حضور دانشجویان این رشته در آزمون‌های نظام مهندسی داده شد، اما متأسفانه دانشجویان این رشته حتی فرصت رقابت برای استخدام در دستگاه‌های دولتی و یا آزمون‌های نظام مهندسی را پیدا نمی‌کنند؟

شعارسال: یکی از دلایل اصلی ادامه تحصیل در بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام‌نور و علمی- کاربردی پیدا کردن شغل متناسب با رشته تحصیلی است.

رشد سرسام‌آور مراکز تحصیلی دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی امروز مشکلاتی را برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها در سراسر کشور به‌وجود آورده است و گاهی شاهدیم کد رشته‌هایی در برخی از مراکز آموزش دانشگاهی با هدف کار تخصصی در بازار کار ارائه می‌شود اما باوجود قول‌های مسؤولان دانشگاه هیچ تدبیری برای بکارگیری دانشجویان این رشته‌ها در بازارکار اندیشیده نشده است.

یکی از این رشته‌ها، مهندسی مدیریت پروژه از زیرشاخه‌های عمران در دانشگاه پیام‌نور است که در زمان ارائه کدرشته، قول حضور دانشجویان این رشته در آزمون‌های نظام مهندسی داده شد، اما متأسفانه دانشجویان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی امکان شرکت در آزمون‌های نظام مهندسی را ندارند.

یکی از دانشجویان دانشگاه پیام‌نور  با بیان اینکه رشته مدیریت پروژه سال‌ها در واحدهای مختلف دانشگاه پیام‌نور استان ارائه و در این رشته دانشجو پذیرش می‌شود، گفت: این رشته تلفیقی از رشته مدیریت و عمران است که از حدود 6 سال گذشته در دانشگاه پیام‌نور ارائه شد.

فارغ‌التصیلان رشته مدیریت مهندسی پروژه نمی‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند

این دانشجو ادامه داد: در همان سال مقرر شد که فارغ‌التحصیلان این رشته در آزمون‌های نظام مهندسی شرکت و بتوانند مهر نظام مهندسی را دریافت کنند.

وی ادعا کرد: اما حالا بعد از گذشت چند سال از راه‌اندازی این رشته‌، فارغ‌التحصیلی جمع کثیری از جوانان و همچنین ادامه تحصیل عده‌ای دیگر، شاهدیم که رشته مهندسی مدیریت پروژه نه در لیست رشته‌های استخدامی قرار می‌گیرد و نه در لیست آزمون‌های نظام مهندسی.

احمدی با بیان اینکه هیچ نهاد یا مرجعی پاسخگوی دانشجویان این رشته نیست، خاطرنشان کرد: چه کسی پاسخگوی عمر هدررفته دانشجویان رشته مدیریت پروژه است که حتی فرصت رقابت برای استخدام در دستگاه‌های دولتی و یا آزمون‌های نظام مهندسی را پیدا نمی‌کنند؟

 جزئیات این موضوع را از مسؤولان مربوطه پیگیری کرده ایم؛

اردشیر بنایی با بیان اینکه آئین‌نامه‌های سازمان نظام مهندسی توسط کمیته‌ای در این وزارت‌خانه تعیین و ابلاغ می‌شود، گفت: این کمیته رشته‌های مرتبط، اصلی و غیرمرتبط با ساختمان را بررسی می‌کند و آزمون نظام مهندسی بر اساس این آئین‌نامه ابلاغی برگزار می‌شود و سازمان نظام مهندسی هیچ دخالتی در این موضوع ندارد.

تغییرات پی‌درپی بخشنامه‌های راه و شهرسازی عامل حذف برخی از رشته‌ها از آزمون نظام مهندسی است

رئیس سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وزارت راه‌شهرسازی باید به این نتیجه برسد که رشته مهندسی مدیریت پروژه مرتبط با بحث ساختمان است یا نه و باتوجه به اینکه بخشنامه‌های سازمان نظام مهندسی هرساله تغییر پیدا می‌کنند ممکن است رشته‌هایی حذف و رشته‌هایی اضافه شود و ممکن است رشته‌ای در برهه‌ای در آزمون‌های نظام مهندسی بوده باشد و پس از آن حذف شده باشد.

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مدیریت پروژه در بحث ساختمان نمی‌توانند فعالیت کنند

وی در پایان با تأکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پروژه تنها در بحث ساختمان نمی‌توانند فعالیت کنند، گفت: این رشته در پروژه‌های عمرانی بزرگ کاربردهای بسیاری دارد و امکان ادامه تحصیل فارغ‌التصیلان این رشته در مقاطع بالاتر نیز وجود دارد.

با توجه به سخنان رئیس سازمان نظام مهندسی این موضوع را با روابط‌عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در میان گذاشتیم که این اداره‌کل با تأئید این موضوع مستنداتی را از آخرین وضعیت آئین‌نامه‌های قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ارائه دادند.

در این آئین‌نامه‌ها آمده است دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته‌های اصلی و مرتبط می‌توانند از طریق صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی و باتوجه به مدارک تحصیلی، سوابق کار و تجربه در زمینه خدمات مهندسی از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره‌برداری، نگهداری، کنترل و بازرسی امور آزمایشگاهی، مدیریت ساخت و تولید، نصب، آموزش و تحقیق درخواست صلاحیت کنند.

مدیریت پروژه به‌عنوان رشته اصلی و مرتبط عمران شناخته نمی‌شود

در این آئین‌نامه‌ها مدارک تحصیلی مهندسی در رشته‌های اصلی شامل معماری، عمران، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، شهرسازی، نقشه‌کشی، نقشه‌برداری و ترافیک است.

متأسفانه پیگیری‌های خبرنگار فارس برای شنیدن اظهارات مسؤولان دانشگاه پیام‌نور و تعیین تکلیف دانشجویان فارغ‌التحصیل این رشته تاکنون بی‌نتیجه بوده است.




سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس چهار محال و بختیاری، تاریخ انتشار7 شهریور 97، کدمطلب:13970604001195 ،www.chaharmahal-bakhtiari.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین