پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۱۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
اصولا حیوانات لاین به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص، اعم از دام و طیور می گویند که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و هم نژاد خود آمیزش نموده و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود است.

شعار سال: اصولا حیوانات لاین به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص، اعم از دام و طیور می گویند که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و صرفا با حیوانات خالص و هم نژاد خود آمیزش نموده و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود است.

هر یک از حیوانات متعلق به گله های لاین، متعلق به گله های لاین دارای هویت و شناسنامه کاملا مشخص بوده و کلیه اطلاعات مربوط به روابط خویشاوندی آن با دیگر اعضای فامیل به ثبت می رسد و قابل پیگیری است.

کدام کشورها لاین دارند؟

تعداد کشورهای صاحب علم و فناوری موسوم به لاین در جهان کمتر از تعداد انگشتان دست بوده و کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند، برزیل، هند، آلمان، فرانسه و ایران تنها دارندگان این توانایی هستند.

تاریخچه آغاز طرح مرغ لاین در ایران

مرغ لاین برای اولین بار در سال 56 شمسی در ایران مطرح شد.

یک گله مرغ لاین نژاد آربوراکرز از آمریکا و استقرار آن در مرغداری «کدخدا» در منطقه بویین زهرا مطرح شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخشی از این گله آمریکایی برای مدتی به مزارع پرورش تحت پوشش وزارت کشاورزی در قزوین منتقل شد که همگی به علت نبود امکانات از بین رفتند و تنها عده معدودی باقی ماندند که به مؤسسه تحقیقات علوم دامی در کرج منتقل شدند که البته ایشان نیز از بین رفتند.

در سال 1362 طرح ملی احداث مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین تدوین و مورد تصویب قرار گرفت و مققر شد 1135 هکتار از اراضی جنگلی در شمال کشور برای اجرای این طرح تخصیص یابد.

عملیات عمرانی این طرح بزرگ بیش از هفت سال به طول انجامید و فعالیت های این مجتمع از سال 69 با ورود گله اجداد نژاد هایبرو از کشور هلند، به صورت آزمایشی آغاز شد.

موازی آغاز به کار این مجتمع تعدادی از کارشناسان ایرانی توسط هلندی ها آموزش های لازم را دریافت کرده و پس از بازگشت در سال 1371 اولین گله لاین کشور از هلند وارد ایران شد.

البته شرکت هلندی در توافقات خود قرار تحویل دو گله را داشته است، اما؛ به دلایل نامعلومی از تحویل این گله پشتیبان سر باز زدند.

هلندی ها فکر می کردند این گله تحویلی به ایران بعد از گذشت چند ماه از بین خواهد رفت و ایرانیان از انجام چنین کار مهمی باز می مانند، اما؛ با تلاش کارشناسان ایرانی و کسب دانش لازم برای نگهداری این گله، نه تنها گله لاین از بین نرفت، بلکه تا به امروز بیش از 40 نسل از این گله گرفته شده است.

در اواخر دهه 70 شمسی، 85 درصد از جوجه اجداد مورد نیاز کشور از طریق مجتمع مرغ لاین ایران تأمین می شد که متأسفانه در دهه 80 شمسی به علت برخی سوء مدیریت ها و ادغام دو وزارت خانه جهاد و کشاورزی، سهم مرغ لاین آرین از 85 درصد به کمتر از دو درصد رسید.

این خبر برای کشورهای دارنده مرغ لاین مانند انگلستان و فرانسه کافی بود تا با جریان سازی های مخصوص خود، سهم بازار ایران را در دست بگیرند.

در کمتر از سه سال این آرزوی دیرینه خارجی ها به واقعیت تبدیل شد و سهم آرین ایرانی در بازار ایران به صفر رسید، این اتفاق می توانست باعث بروز دو اتفاق ناگوار برای کشور شود، اول جایگزین شدن مرغ های اجداد خارجی به جای مرغ اصیل ایرانی و از بین رفتن مجتمع مرغ لاین ایران و دوم هجوم افراد سودجو و زمین خوار برای چپاول یکی از زیباترین مناطق کشور، به بهانه...!

البته با مقاومت برخی کارشناسان و مدیران با دانش، این دو اتفاق نیفتاد و با ورود شرکت جهاد استقلال به عنوان پیمانکار و مدیر این مجتمع که البته به صورت سالانه قابل تمدید و یا فسخ می باشد، این مجتمع جان تازه ای گرفت و امروز بعد از گذشت بیش از دو سال، سرعت پیشرفت و توسعه این مجتمع بهبود یافته است.

این برای اولین بار است که تلقیح مصنوعی مرغ در ایران به این صورت اجرا می شود.

اهمیت وجود مجتمع مرغ لاین ایران از آن جهت است که اولا کشور را از وابستگی به مرغ اجداد نجات می دهد و در ثانی می تواند ارز آوری مناسبی نیز برای کشور داشته باشد.

یکی از نکات جالب توجه در مورد مجتمع لاین، زندگی خاص کارمندان و کارشناسان این مجتمع تحقیقاتی و کاربردی است که کمی خاص است.

شما در این مجتمع باید در تمام لحظات با لباس های مخصوص تردد کرده و دیگر از کت و شلوار و کفش گران قیمت خبری نیست، بلکه لباس های همه یک شکل بوده و تنها شاید در رنگ بندی کمی تفاوت داشته باشد.

شاید تحمل چنین شرایطی برای افراد معمولی و ساکنین شهر سخت باشد، اما؛ فعالان این مجتمع، تنها به دلیل درک اهمیت کاری که انجام می دهند، نه تنها از وضعیت موجو ناراحت نیستند، بلکه اگر مهمانی از مسوولان یا خبرنگاران به مجتمع بیایند، بدون توجه به اینکه مهمان مورد نظر رئیس جمهور است یا وزیر البته با احترام کامل، به وی لباس مخصوص را داده و برایش توضیح می دهند که این مهم باید انجام شود وگرنه، گشت و گذار در این محل ممکن نخواهد بود؛ زیرا ممکن است تمام زحمات انجام شده، به سرعت از بین برود.

همزمان با مراجعه خبرنگاران به این مجتمع تحقیقاتی، اولین تلقیح مصنوعی مرغ، توسط کارشناسان فرانسوی در این محل اجرا شد و تعداد 14 کارشناس ایرانی این مجتمع توسط کارشناسان فرانسوی برای استفاده از این دانش آموزش های لازم را دریافت کردند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ترویجی دامپروری ایران، تاریخ انتشار 5 آذر 93، کد مطلب: -، www.damna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
1
الان باعث افتخاره مرغ لاین داریم ؟م.ق71
یوسفی
Canada
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
0
4
اهمیت وجود این مرغ های لاین مانند اهمیت صنعت هسته ای و موشکی برای کشور است به دلیل اینکه اگر مرغ لاینی که داریم نابود شود جهت تولید مرغ تنها راه واردات جوجه از چند تولید کننده محدود در جهان است که آن هم به سرعت ما را تحریم می کنند و کمتر از یکی دو سال کل صنعت مرغداری کشور به دلیل نبود جوجه نژاد زود بازده از بین میرود و قیمت گوشت مرغ به دلیل عدم تولید مرغ در مرغداریها از گوشت گوسفند گرانتر خواهد شد و کشور را به بحران عظیم غذایی تبدیل خواهد کرد. شک نکنید اگر تنها مرغ لاینی که در کشور داریم از بین برود به یک روز نمی کشد که ما را در مورد ورود جوجه تحریم میکنند تا کشور دچار بحران عظیم غذایی گردد . بنابراین حفظ تنها مرغ مرجع و لاینی که داریم به اندازه صنعت هسته ای و موشکی مهم و استراتژیک است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین