پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۱
مکاتبات رسمی دولت در راستای استفاده از غذای صنعتی دام، طیور و آبزیان و ترویج آن در میان پرورش دهندگان از سال ۹۳ آغاز شد. از آن زمان تاکنون با توجه به موارد اجرا شده موفقیت هایی هم به دست آمد. مرغداران زیادی که مصرف غذای صنعتی را در واحدهای پرورش ترجیح می دهند به سمت استفاده از خوراک آماده گرایش پیدا کردند.

شعارسال: مکاتبات رسمی دولت در راستای استفاده از غذای صنعتی دام، طیور و آبزیان و ترویج آن در میان پرورش دهندگان از سال ۹۳ آغاز شد. از آن زمان تاکنون با توجه به موارد اجرا شده موفقیت هایی هم به دست آمد. مرغداران زیادی که مصرف غذای صنعتی را در واحدهای پرورش ترجیح می دهند به سمت استفاده از خوراک آماده گرایش پیدا کردند.

اما سوق دادن تمامی مرغداران و دامداران به سمت استفاده از خوراک صنعتی تولید شده در کارخانجات، کمی زمان می برد و کارخانجات نیز در این زمینه باید اهتمام ویژه ای کنند.

در همین سال ها عملکرد صنعت طیور و نتایج به دست آمده نیز خوب بود و کارهای زیربنایی در ترویج، آموزش و تغییر نگرش تولیدکنندگان، تشکل ها و حاکمیت انجام شد.

چرا باید غذای صنعتی و پیشرفته استفاده کنیم؟

در روند تولید خوراک آماده صنعتی، حرارت و پخت مواد اولیه باعث می شود تا محصول نهایی(خوراک آماده) دارای کمترین میزان آلودگی باشد و حتی در برخی موارد میزان آلودگی آن به صفر هم می رسد.

به این ترتیب محصول نهایی(گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و لبنیات) نیز سالم، بهداشتی و با کیفیت تولید می شود که تاثیر بسزایی در تامین بهداشت و سلامت جامعه دارد. در حالی که خوراک و دان خامی که در برخی مرغداری ها به صورت سنتی و با آسیاب میکسر آماده می شود، دارای چنین مزایایی نیست و سالم سازی خوراک به دلیل پروسه حرارت و پخت تنها در کارخانجات امکان پذیر است.

از سوی دیگر، خوراک آماده صنعتی به دلیل دریافت پروانه بهداشتی، قابل ردیابی و کنترل است و این موضوع به سازمان دامپزشکی کشور به عنوان یک نهاد حاکمیتی در تامین و حفظ سلامت و بهداشت جامعه کمک می کند تا محصولات پروتئینی از ماده اولیه تا تولید نهایی که وارد بازار مصرف می شوند را به راحتی ردیابی و کنترل کند.

حمل و نقل غیربهداشتی و سنتی دان، عام تشدید شیوع آنفلوانزا

با توجه به شرایط کنونی کشور در زمینه شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دو سال گذشته، برای پیشگیری و همچنین کنترل عوامل بیماریزا در این زمینه، غذای آماده و صنعتی که به صورت بهداشتی به واحدهای پرورش حمل می شوند، نقش بسیار موثری دارد.

اگر خوراک مورد استفاده در مرغداری ها بهداشتی و قابل ردیابی نباشد، امکان راه یابی محصولات آلوده به محیط های پاک در واحدهای پرورش، بالاست. چنانچه در دو سال اخیر صنعت طیور کشور با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، از این بخش آسیب های زیادی دیده و حمل و نقل غیربهداشتی دان از جمله عوامل اصلی شیوع آلودگی است.

تاثیر مصرف خوراک آماده کیفیت محصولات و سلامت جامعه

به هر روی تولید و مصرف خوراک آماده صنعتی، نه تنها بر کیفیت محصولات و سلامت جامعه تاثیرگذار است، بلکه به سازمان دامپزشکی در انجام وظایفش در حوزه قرنطینه ای، بهداشتی و نظارتی نیز کمک های شایانی می کند و به بیانی دیگر، کارهای ما آسان تر انجام می شود.

در ادامه اجرای این روند مطلوب در زمینه فرهنگ سازی و ترویج مصرف خوراک آماده دام، طیور و آبزیان به حمایت های رسانه ها نیز نیاز داریم و امیدوارم با حمایت های خوب آنها و همچنین کمک کارخانه های خوراک و تشکل های مربوط، به نتایج بهتری دست یابیم.

حمل و نقل خوراک سنتی، عامل شیوع بیماری های دام و طیور

همانگونه که ذکر کردم، صنعت دام و طیور کشور در دو سال گذشته با شیوع بیماری تب برفکی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، دچار مشکلات زیادی شد که ریشه بخش بزرگی از این مشکلات در جابجایی و حمل و نقل خوراک سنتی ایجاد شد و شیوع این دو بیماری صنعت بزرگ دام و طیور کشور را به چالش کشید.

با این تفاسیر باید تاکید کنم که در صورت ادامه روند تولید غیراستریل و غیربهداشتی بخشی از خوراک دام و طیور کشور که هنوز به صورت سنتی رواج دارد، شیوع بیشتر عوامل بیماریزا نیز همچنان این صنعت بزرگ را تهدید می کند.

توصیه های دامپزشکی به پرورش دهندگان

بنابراین توصیه و اصرار ما به عنوان متولیان تامین و حفظ بهداشت و سلامت جامعه، به پرورش دهندگان عزیز و پرتلاش کشور این است که از خوراک آماده و بهداشتی در واحدهای پرورش استفاده کنند.

اگر صنعت دام و طیور کشور از عوامل و تهدیدهای بهداشتی در امان باشد و همه عوامل تولید (مرغ گوشتی، مرغ مادر، جوجه یکروزه، کشتارگاه ها و کارخانجات خوراک آماده) در سیستم یکپارچه زنجیره تولید قرار گیرند، تهدیدات عوامل بیماریزا به صنعت نیز کاهش می یابد و قابل کنترل و ردیابی خواهد بود.

تاثیر استفاده از خوراک آماده در افزایش بهره وری تولید

البته در مسیر جایگزینی خوراک صنعتی و سنتی، مانند همه تغییرات دیگر، ممکن است گاهی با مقاومت هایی نیز مواجه شویم اما دست کم روی کاغذ ثابت شده است که استفاده از خوراک آماده صنعتی و استفاده از تکنولوژی های نوین در این حوزه، در افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید بی تاثیر نیست.

از آنجایی که نرخ بهره وری تولید در صنعت طیور کشور پایین است قیمت تمام شده تولید محصول نیز افزایش می باید و این موضوع همواره موجب نگرانی و نارضایتی مرغداران شده است.

استفاده از خوراک آماده با توجه به این موضوع که ۷۰ درصد هزینه های پرورش طیور را تشکیل می دهد، می تواند در نهایت به کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت محصول منجر شود که نرخ بهره وری را افزایش می دهد و نگرانی پرورش دهندگان نیز از این بابت برطرف خواهد شد.

جایگاه ویژه نمایشگاه های تخصصی در ترویج، آموزش و پژوهش

در ادامه این مسیر پر نشیب و فراز، برگزاری نمایشگاه های و همایش های تخصصی از جمله اقدامات ترویجی، آموزشی و پژوهشی است که با به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای دانش روز جهان و بومی سازی تکنولوژی ها مطابق نیازهای داخلی توسط شرکت ها، پژوهشگران و متخصصان، نقش و جایگاه ویژه ای دارد.

حضور شرکت های بین المللی دانش بنیان و های تک در این نمایشگاه ها و سمینارهای علمی و آموزشی که برای بهره برداران و تولیدکنندگان تدارک دیده می شود، به واحدهای سنتی و زیان ده کمک می کند تا با تغییر رویکرد و استفاده از دانش و تکنولوژی روز جهان که در نمایشگاه های تخصصی مانند فیداکسپو، عرضه می شود، توان رقابت در بازارهای داخلی و حتی خارجی را نیز داشته باشند.

امیدوارم این دوره از نمایشگاه تخصصی فیداکسپو نیز مانند دوره های پیشین، با حضور پررنگ تولیدکنندگان، متخصصان، اعضای تشکل های مربوط، صاحبان صنایع و نهادهای حاکمیتی همراه و نتایج ارزشمند آن تاثیر مستقیمی روی تولیدات صنعت دام، طیور و آبزیان کشور داشته باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اگنا، تاریخ انتشار: 13مرداد1397، کدخبر: 34894: agna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین