پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۰۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
جعبه‌هایی که از آن صدای جیک جیک جوجه‌های یک روزه به گوش می‌رسد و در چرخ یک دستگاه می‌ریزند یا در استخری بزرگ روی آنها آب می‌ریزند تا کشته شوند، این بخشی از فیلم اعتراضی تولیدکنندگان پرورش طیور است که برای اعتراض به منع صادرات مازاد تولیدشان دست به نابود کردن جوجه‌های اضافی کرده‌اند، در فضای مجازی دست به دست شده است.

شعار سال: ماجرایی که بیشتر باز خورد منفی به سمت این پرورش‌دهنگان داشته تا ایجاد همدردی با آنها،دبیر انجمن ملی طیور ایران دلیل این اتفاق را دستور سازمان تنظیم مقررات در مورد افزایش میزان تولید و جلوگیری از صادرات دانست، او به این موضوع تاکید داشت که ستاد تنظیم مقررات بازار تولید کنندگان را مجبور کرده ۱۳۰ میلیون جوجه در ماه تولید کنند، اما چون تولید افزایش پیدا کرده بخشی از آنها که مشتری ندارد به دلیل نبود جا باید تلف و یا کشته شود، پیشنهاد انجمن جوجه یک روزه در این خصوص صادرات بود که در تیر ماه معادل یک میلیون و هفتصد هزار جوجه صادر شده اما در مرداد ماه جلوی آن گرفته شده است.

برای پیگیری دستورات سازمان تنطیم مقررات به روابط عمومی این سازمان تماس گرفتیم که تنها در جواب گفتند دستور از جهاد کشاورزی به ما می‌رسد و ما فقط آن را اعمال می‌کنیم و بنابراین باید از جهاد پیگیری کنید.» بعد از آن برای هماهنگی با مسوول رسانه جهاد کشاورزی تماس گرفتیم او به نامه‌ای اشاره کرد که در آن به مشکل صادرات پرداخته بودند تا به تولید داخلی فشار نیاید، اما در مراحل بعدی این سازمان همکاری بیشتری نکرد تا اطلاعات بیشتری کسب کنیم و حتی تماسی که با شاپرک خالقی مسوول روابط عمومی این ارگان گرفته شد هم همکاری لازم صورت نگرفت.

از طرف دیگر یکی از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی ادعا کرد جلوی صادرات این جوجه‌ها گرفته نشده و ادعای تولیدکنندگان مبنی بر ممنوعیت آن کذب است. با وجود همه اینها و با فرض ممنوع شدن صادرات نیز انگیزه دولت از این جلوگیری محل سوال است، با وجود تاکید بر صادرات و کمکی که این موضوع می‌تواند به اقتصاد کشور بکند و بخشی از مشکلات دولت را نیز حل کند، اینکه چرا دولت جلوی صادرات را می‌گیرد کمی عجیب به نظر می‌رسد و باید دید چه مشکلاتی با این صادرات به وجود می‌آمده که دولت دست به چنین اقدامی زذه است.

سعید اصغری فرد دبیر انجمن ملی طیور ایران و قائم مقام دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه در مورد کشته شدن جوجه‌های یک روزه گفت: «صنعتی شدن پرورش مرغ در کشور حالا به نزدیک شصت سالگی رسیده، این امر متداول و رایج بوده وقتی ما محصولی به اسم جوجه یک روزه داریم، به محض تولید باید به واحد مرغداری برود تا به آب و دانه برسد، همیشه این جوجه‌ها بعد از به دنیا آمدن مشتری دارند، اما وقتی فروش نرود در کارتون نمی‌توان برای آنها آب خوری و دون خوری گذاشت و طبیعتا گشنه و تشنه می‌مانند تا داخل کارتون‌ها تلف شوند.

این اتفاق چند ده سال است که می‌افتد، حال یا باید اجازه دهیم جوجه در کارتون دو‌، سه روز گشنگی و تشنگی بکشد یا این طفلکی‌ها را زودتر راحتشان کرد تا زجرکش نشوند. هیچ تولید کننده‌ای مشتاق این نیست که محصول تولیدی خودش را از بین ببرد، به ویژه اگر اسمش جوجه یک روزه باشد، اما به نوعی این راحت کردن حیوان است حتی سگ یا اسبی که مریضی لاعلاج گرفته در بدنش چیزی تزریق می‌کنند تا زودتر راحت شود.در هر حال تولید کننده هم متضرر می‌شود، این تصور بود که شاید با مشاهده این کلیپ‌ها متولیان امر یک مقدار به خودشان بیایند و جلوی این امر را بگیرند.»

دبیر انجمن ملی طیور خود را حامی حیوانات و حتی طرفدار فعالان حقوق حیوانات دانست و ادامه داد: «اگر یک مقدار اخلاق‌آمیزتر مطلب را نگاه کنیم، به جای اینکه جوجه‌ها را در کارتون بگذارند تا از بین برود، حالا به نوعی بحث وجدانی قضیه هم رعایت شده است.

این موضوع به تولید کننده برنمی‌گردد، در این شرایط ارزی که کشور درگیر آن است و تولید کننده تولید خود را از بین می‌برد، موضوع به متولیان امر برمی‌گرد، وقتی تولیدی بیش از نیاز را به صورت دستوری به تولید کنندگان تحمیل می‌کنند باید فکرش را می‌کردند.»

قائم مقام دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با انتقاد از دستور سازمان تنظیم مقررات در ارتباط با افزایش تولید جوجه یک روزه گفت: «اگر نیاز ما ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه در ماه است و این را به اسرار متولیان امر روی ۱۳۰ میلیون ببریم، این ۱۵ میلیون اضافه را به ناچار یا باید در کارتون نگه داریم تا خودشان تلف شوند که بسیار از وجدان دور است و یا به نوعی آنها معدوم شوند. در صورتی که این انجمن ماه‌ها است که بر اساس گزارشات دریافتی که به صورت کارشناسی گرفته می‌گوید این تعداد زیاد است و ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون نیاز ماهیانه‌مان است.

جوجه الان دو ماه بعد مرغ خواهد شد، یعنی پنچاه روز بعد مرغ می‌شود، پرورش‌دهنده نگاه می‌کند که پنچاه روز بعد شرایط فروش چطور است و مثلا چه مراسمی داریم، آیا عید، محرم و یا ماه رمضان است؟ در آن موقع افزایش قیمت مرغ را خواهیم داشت.

ستاد تنظیم بازار تولید کنندگان را مجبور کرده ۱۳۰ میلیون در ماه تولید کنند، از چهار ماه پیش روی ۱۲۵ میلیون بود و از تیرماه فشار آمد که باید جوجه‌ریزی بیشتر شود. یک بخشی از آن را قبول دارم در شرایط فعلی که کشور در تهدید است و امنیت غذایی کشور باید حفظ شود، تولید بیشتر باشد ولی وقتی تا حدی تامین شد بیش از آن را باید کاری کرد.

پیشنهاد انجمن جوجه یک روزه برای صادرات بود، در تیر ماه معادل یک میلیون و هفتصد هزار جوجه صادر شد اما بعد از آن بلافاصله در مرداد جلوی آن را گرفتند و یک میلیون هم قرار بود در مرداد ماه صادر شود. در حال حاضر راهش این است که حداقل راه صادرات را باز بگذارند، در این زمینه ما بسیار مشتری داریم.

چه جوجه یک روزه و چه گوشت مرغ یکی از مطلوب‌ترین کالاهایی است که کشورهای همسایه آن را می‌خواهند، عراق و افغانستان مشتری‌های حی و حاضر ما هستند و در کنار آن آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان و ترکمنستان مشتریان پر و پا قرص کشور هستند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی انصاف، تاریخ 22 شهریور 98، کد مطلب: 188568: www.ensafnews.com.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
واقعا باید گفت انسان وحشی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
واقعا باید گفت انسان وحشی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین