پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
به روزهای پایان سال نزدیک می‌شویم و طبق روال هرساله مردم نگران گران‌شدن برخی کالاها مانند مرغ به سبب کمبود عرضه هستند و مرغداران نیز از کمبود عرضه جوجه و نیز بالارفتن قیمت این محصول خبر می‌دهند. امسال اما مرغداران از عرضه کافی مرغ به بازار خبر می‌دهند و می‌گویند آرامش در شب عید بر این بازار حاکم خواهد بود.

شعار سال: همچنین با وجود آن‌که طی ماه‌های اخیر جوجه یک‌روزه با نرخ بالاتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه شد، همواره این نگرانی در بین مرغداران وجود دارد که از اواسط دی قیمت جوجه مجدد در بازار گران شود که در صورت تحقق ممکن است جوجه‌ریزی در ایام پایانی سال دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود ظرفیت صنعت مرغداری و سهولت در توزیع نهاده‌های دامی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، جوجه‌ریزی در ایام پایانی سال بیش از ماه‌های دیگر خواهد بود که با این وجود کمبودی در عرضه مرغ نداریم که بر التهاب قیمت در بازار اثر بگذارد تا مسئولان ذی ربط بخواهند از طریق واردات اقدام به تنظیم بازار کنند. حال به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت جوجه‌ریزی و توزیع مرغ در ایام پایانی سال و همچنین ذخایر استراتژیک پشتیبانی امور دام باخبر شویم.

 

جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری به اوج خود می‌رسد

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به این‌که قیمت مرغ روند کاهشی به خود گرفته است گفت: با وجود آن‌که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ مصوب مرغ را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده، اما متوسط قیمت کنونی هر کیلو مرغ در بازار ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

عظیم حجت افزود: بنا بر آمار رسمی میزان جوجه‌ریزی در آذر نسبت به دو ماه گذشته حدود دو میلیون قطعه رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های دی و بهمن به اوج خود برسد.

حجت با اشاره به این‌که کاهش جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری برای ایام پایانی سال دور از انتظار است، بیان کرد: اگرچه قیمت کنونی مرغ در بازار برای تولیدکننده مناسب نیست، اما ظرفیت‌سازی مناسب در این صنعت و توزیع کافی نهاده‌های دامی موجب شده مرغداران نسبت به استمرار تولید از خود رغبت نشان دهند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به آن‌که عرضه جوجه یک‌روزه برای ایام شب عید حداقل ۳۰ درصد بیش از مابقی ماه‌های سال است، از این رو برنامه‌ریزی شده که در ماه‌های پایانی سال ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گیرد که در مقایسه با جوجه‌ریزی ماه‌های قبل رقم بالایی است.

به گفته وی، جوجه‌ریزی از ۹۷ میلیون قطعه در ماه‌های عادی سال به یک‌باره به ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه در ایام پایانی سال می‌رسد و بدین‌ترتیب هرگونه کشش بازار افزایش یابد، این میزان قطعه‌ریزی جوابگوست.

حجت با اشاره به این‌که نیازی به واردات مرغ نداریم، بیان کرد: در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی برای کشور بسیار حائز اهمیت است، واردکنندگان به سبب منافع خود به دنبال واردات هستند، در حالی که این امر نتیجه‌ای جز متضرر شدن تولیدکنندگان و نابودی تولید در بر ندارد.

این مقام مسئول درباره آینده جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری گفت: جوجه‌ریزی برحسب تولید جوجه صورت می‌گیرد، اما باتوجه به شرایطی که در پایان سال داریم، مدیریت ویژه‌ای صورت می‌گیرد تا عمده جوجه در تولید داخل استفاده شود.

وی برنامه‌ریزی برای تولید جوجه در ایام پایانی سال را حداقل ۱۳۰ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: با توجه به رشد تولید جوجه نسبت به مدت مشابه سال، قبل نه تنها کمبودی در عرضه مرغ در ایام پایانی سال نخواهیم داشت، بلکه نگرانی اصلی ما این است که مرغداران با این میزان تولید متحمل زیان شوند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای جوجه‌ریزی در ایام پایانی سال و قیمت کنونی مرغ در بازار، از مسئولان ذی ربط تقاضا داریم همان‌گونه که بر قیمت مرغ نظارت دارند، بر نرخ سایر نهاده‌ها و کرایه‌های حمل و نقل نظارت کنند و چنانچه پذیرفتند که قیمت نهاده‌ها و حمل و نقل باید رشد داشته باشد، آن را به قیمت مرغ اضافه کنند.

 

واردات گوشت به معنای تقدیم ارزش افزوده صنعت به کشورهای خارجی است

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی نیز درباره آخرین وضعیت جوجه‌ریزی برای تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: طبق روال همه ساله از اواسط دی، جوجه‌ریزی برای تنظیم بازار شب عید آغاز می‌شود که با توجه به شرایط مساعد تولید به هیچ عنوان نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم.

برومند چهار آیین واردات گوشت مرغ را به معنای تقدیم کردن ۲۵ درصد ارزش افزوده صنعت به کشورهای خارجی اعلام کرد و گفت: براین اساس واردات مرغ توجیه منطقی ندارد.

چهارآیین با اشاره به این‌که ماهیانه ۱۳۲ میلیون قطعه جوجه در داخل کشور تولید می‌شود، بیان کرد: با توجه به تولید بالای جوجه یک‌روزه در کشور، به هیچ‌وجه نگرانی‌ای از حیث کمبود گوشت مرغ در ایام پایانی سال نداریم.

این مقام مسئول با بیان این‌که به میزان کافی ذرت و کنجاله سویا در بازار وجود دارد، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی نبود شفافیت در بازار است که باید هرچه سریع‌تر نهاد‌های نظارتی سیاستی اتخاذ کنند تا سایر نهاده‌ها اعم از ریزمغذی، واکسن، دارو و... در بازار عرضه شود، چرا که واسطه‌های غیرضرور بدون آن‌که ارزش افزوده‌ای به کالا اضافه کنند، سود‌های هنگفتی به جیب می‌زنند.

وی متوسط قیمت کنونی هر قطعه جوجه یک‌روزه را سه هزار تومان اعلام کرد و افزود: طی ۱۰ تا ۱۲ روز گذشته، متوسط قیمت جوجه دو هزار و ۷۰۰ تا سه هزار تومان بوده که این امر بیانگر فروش هفت تا ۱۰ درصد بالاتر از نرخ مصوب است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به عرضه جوجه یک‌روزه بالاتر از نرخ مصوب، مرغداران و تشکل‌ها از سازمان حمایت گلایه دارندکه چرا تنها حلقه آخر تولید تحت فشار است و مسئولان ذی‌ربط مداخله‌ای در بازار واکسن، ریزمغذی‌ها و... ندارند.

چهارآیین با تأکید بر ضرورت نظارت نهاد‌های ذی‌ربط بر تمامی حلقه‌های تولید مرغ گفت: از نهاد‌های نظارتی تقاضا داریم بر تمامی نهاده‌های تولید اعم از جوجه یک‌روزه، واکسن، ریزمغذی‌ها و... نظارت داشته باشند، چرا که با نوسان ۲۰۰ تومانی قیمت تولیدکنندگان مشکلی ندارند، اما افزایش بیش از این رقم نفس صنعت مرغداری را می‌گیرد و انتظار می‌رود با کوتاه کردن دست واسطه‌های متعدد در ایام پایانی سال، از حیث التهاب قیمت در بازار دغدغه‌ای نداشته باشیم.

 

واردات مرغ توجیه ندارد

حبیب اسدالله نژاد، نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، هم با اشاره به این‌که نیازی به واردات مرغ نداریم، اظهار کرد: با وجود آن‌که مسئولان تنظیم بازار در ماه‌های گذشته تصمیمی مبنی بر واردات مرغ برای تأمین ذخایر استراتژیک گرفتند، اما متوجه تصمیم اشتباه خود شدند و به همین دلیل به سمت واردات نرفتند.

وی با اشاره به این‌که پشتیبانی امور دام در حال تأمین نیاز ذخایر استراتژیک خود از تولید داخل است، افزود: در حال حاضر این شرکت هر کیلو مرغ شیرینگ پک شده را با نرخ ۱۳ هزار تومان خریداری می‌کند که به این نرخ ایراداتی وارد است، چرا که ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو مرغ گرم را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده که با احتساب هزینه انجماد انتظار می‌رود که هر کیلو مرغ با نرخ ۱۴ هزار تومان از مرغداران خریداری شود.

اسدالله‌نژاد ادامه داد: با وجود آن‌که پشتیبانی امور دام به‌طور مستقیم مرغ را از مرغدار خریداری نمی‌کند، اما ۱۰ درصد تضمین بابت مسئولیت کمی، کیفی و بهداشتی تا زمان مصرف می‌گیرد که این امر در کنار تهاتر مرغ با نهاده دامی موجب شده تا مرغدار تمایلی به تحویل مرغ تولیدی خود به این شرکت نداشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که در تأمین مرغ شب عید مشکلی نخواهیم داشت، بیان کرد: اگر مسئولان امر بازار مولفه‌های تولید همچون ذرت، کنجاله سویا و جوجه یک‌روزه را رها کند، بدون تردید قیمت تمام شده تولید به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان می‌رسد.

به گفته وی، اگر مسئولان تنظیم بازار بر قیمت مولفه‌های تولید نظارتی نداشته باشند و تنها بخواهند بر حلقه آخر فشار بیاورند، به‌طوری‌که با وجود افزایش قیمت تمام شده، نرخ مصوب مرغ زنده در شب عید را هشت هزار و ۵۰۰ تومان همانند سال گذشته اعلام کنند، بدیهی است که مرغدار از این حیث متحمل زیان می‌شود.

اسدالله نژاد متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه را سه هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به عرضه جوجه یک‌روزه بالاتر از نرخ مصوب، قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است که فروش مرغ با نرخ‌های فعلی خواسته مرغداران را تأمین نمی‌کند.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان درباره آینده بازار مرغ شب عید تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای جوجه‌ریزی شب عید، بعید است که نوسانات چندانی در بازار شب عید رخ بدهد، هرچند اگر نظارت دقیقی بر تأمین و توزیع نهاده‌ها صورت نگیرد، بازار ملتهب می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خساران رضوی، تاریخ انتشار -، شماره: 79817

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین