پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۸۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲
یک خبر خوش برای مردم خوزستان: « امروز همزمان با افتتاح سه طرح پتروشیمی، قراردادهایی امضا می‌شود که با اجرای آنها در دو سال‎و‎نیم آینده، از سوزاندن روزانه بالغ بر ۷۶۰ میلیون فوت مکعب (معادل ۲۲ میلیون متر مکعب) گاز در منطقه شرق رودخانه کارون جلوگیری خواهد شد.»

شعار سال: این قراردادها میان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج‌ فارس) و پتروشیمی مارون و با حضور حسن روحانی، رئیسجمهوری و بیژن زنگنه، وزیر نفت منعقد می‌شود. دو قرارداد بهسازی و نوسازی تأسیسات جمعآوری گازهای مشعل مناطق نفتخیز جنوب که در مجموع 1.2 میلیارد دلار ارزش دارد و مشتمل بر ۳۲ طرح است.
در خصوص این قراردادهای مهم که هم به بهبود شرایط محیط زیستی خوزستان کمک می‌کند و هم نزدیک به یک فاز استاندارد میدان مشترک پارس جنوبی به تولید گاز کشور می‌افزاید، مدیر سرمایهگذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران میگوید: با اجرای این ۳۲ طرح، روزانه ۵۱۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی در حال احداث بیدبلنددو و روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب به خوراک پتروشیمی مارون اضافه خواهد شد. با جمعآوری این گازها، تولید مایعات گازی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هم حدود ۳۸ هزار بشکه در روز افزایش مییابد که سبب افزایش خوراک پتروشیمی بندرامام خواهد شد.
به گفته محمد مصطفوی، به این ترتیب سالانه در مجموع ۱.۶ میلیون تن اتان و ترکیبات گازی سنگینتر از آن و ۱۴ میلیون بشکه مایعات گازی به خوراک واحدهای پتروشیمی افزوده میشود که گامی بلند در مسیر رفع مشکل کمبود خوراک بخش بزرگی از واحدهای پتروشیمی کشور به شمار میرود. ارزش این میزان خوراک برای شرکت ملی نفت ایران سالانه حدود ۱۳۰۰ میلیون دلار است و ارزش تولید محصولات پتروشیمی حاصل از خوراک اضافی این طرحها نیز سالانه حدود ۲۶۰۰ میلیون دلار برآورد میشود. این طرحها همچنین سبب خواهد شد روزانه حدود ۱۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.
جمعآوری گازهای مشعل افزون بر بهبود محیط زیست مناطق عملیاتی نفت و گاز و ترسیم میزان تعهد صنعت نفت به حرکت در مسیر توسعه پایدار و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، از موضوعات مورد تأکید رئیسجمهوری است که این مهم با دستور، نظارت و پیگیری مستمر وزیر نفت همواره در دستور کار قرار داشته و در همین مسیر، شرکت ملی نفت ایران با شرکتهای پتروشیمی داخلی متقاضی خوراک به توافق جامعی دست یافته است؛ اجرای این توافق، از یک سو به تسریع طرحهای جمعآوری گازهای مشعل و از سوی دیگر به تأمین بهتر خوراک پتروشیمیها منتهی میشود.

ظرفیت تولید پتروشیمی از مرز 65 میلیون تن گذشت
سه طرح جدید فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، متانول مرجان و فاز یک توسعه پتروشیمی دماوند امروز با حضور رئیس جمهوری در منطقه عسلویه افتتاح می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که همزمان با شمارش معکوس افتتاح رسمی سه طرح جدید پتروشیمی و افزایش ظرفیت تولید در این صنعت استراتژیک به 65 میلیون تن، 10 طرح دیگر پتروشیمی با پیشرفت ساخت بیش از 75 درصد در صف راه‌اندازی ایستادند.
طرح پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول و فاز سوم پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 750 هزار تن اوره و آمونیاک به‌طور رسمی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
مهمترین ویژگی بهره‌برداری از فاز سوم پتروشیمی پردیس آن است که با راه اندازی و آغاز تولید تجاری در این واحد جدید از سال گذشته و ورود به دوره تثبیت تولید در شهریور ماه امسال، مجموع ظرفیت تولید اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس به حدود پنج میلیون و 265 هزار تن در سال افزایش می‌یابد و عملاً این مجتمع به بزرگترین تولیدکننده متمرکز اوره و آمونیاک جهان و منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد.
سومین طرح آماده افتتاح صنعت پتروشیمی هم مربوط به فاز اول پتروشیمی دماوند شامل نیروگاه یک‌هزار و 900 مگاواتی، واحد بخار، تأسیسات GIS و پست‌های انتقال برق بوده که با هدف تأمین خدمات و سرویس جانبی طرح‌های جدید پتروشیمی در فاز دوم عسلویه احداث شده است. در کنار این سه طرح، تا پایان سال 98 حدود هفت طرح جدید پتروشیمی دیگر هم در کشور مراحل ساخت و راه اندازی را پشت سر می‌گذارند و در مدار بهره‌برداری و تولید تجاری قرار می‌گیرند.
در کنار بهره‌برداری از طرح‌های جدید تولیدی در صنعت پتروشیمی تا سال آینده سه طرح تأمین کننده خوراک صنایع پتروشیمی شامل پالایشگاه گاز بیدبلند دو، طرح استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبی و پالایشگاه گاز سپهر در عسلویه هم در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرند که فقط با راه اندازی این سه طرح پالایشی سالانه حدود چهار میلیون و 500 هزار تن اتان به ظرفیت تأمین خوراک صنایع پتروشیمی افزوده خواهد شد.
در مجموع هر چند افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به بیش از 100 میلیون تن از سال‌ها قبل در دستور کار دولت قرار گرفته اما پیش‌بینی می‌شود صرفاً با بهره‌برداری از 10 طرح جدید پتروشیمی ظرفیت تولید در این صنعت ارزش آفرین از مرز 78 میلیون تن عبور کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار ، شماره: 480662

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
ا.ف75
من که امیدوارم مشکل الودگی هوای خوزستان حل بشه ولی چشم من یکی اب نمیخوره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
واقعا همیشه برای من جای سوال بود این مشعل ها الکی چرا همیشه روشنن وانرزی اتلاف میشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین