پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی هفته گذشته بار دیگر برای پیگیری آخرین وضعیت طرح‌های پتروشیمی عازم عسلویه شد تا از نزدیک روند پیشرفت آنها را بررسی کند.

شعارسال: مرضیه شاهدایی در قامت معاونی که نماد زنان را در صنعت مهمی همچون پتروشیمی عهده دار بوده و هست از زمان انتصاب تاکنون سرنوشت خوشی را در این حوزه بر جای گذاشته است. نمونه آن به سرانجام رسیدن طرح‌های مختلف پتروشیمی است که یک به یک در نوبت افتتاح قرار خواهند گرفت. خانم شاهدایی هدفگذاری مهمتری نیز در برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی دارد که همانا تسریع بخشیدن وضعیت ساخت و اجرای هشت طرح مهم در دست اجرای این صنعت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.

این برنامه ریزی با این رویکرد است تا مسیر رشد و توسعه در صنعت کلیدی و مهم پتروشیمی ضرب آهنگ کندی نگیرد و راه توسعه را بیش از گذشته طی کند.

می توان این برنامه ریزی را از این جهت قابل توجه دانست که صنعت پتروشیمی در سالهای اخیر بیش از گذشته بر سر زبانها بوده و دیگر همچون سالهای نه چندان دور اخبار آن تنها از سوی جامعه ای خاص دنبال نمی شود. بدون تعارف باید اعلام کرد که در سالهای اخیر صنعت پتروشیمی ایران در صدر مهم ترین اخبار کشور بوده است. اخباری که رشد تولید، صادرات و افتتاح طرح‌های مهم و مهمتر از آن ترافیک سرمایه گذاران خارجی را به همراه داشته است.

جهش صادرات

در حوزه صادرات جهش قابل توجه در این صنعت مسیری را طی کرد که اگر صادرات در اواخر سال 1391 و اوایل سال 1392 حدود 15 میلیون و 800 هزار تن بود این میزان تا پایان پارسال مرز 20 میلیون را پشت سر گذاشت. بدون هیچ محاسبه ریاضی اختلاف و جهش آماری مشخص است.

جهش تولید

در بخش تولید هم باید بدانیم اگر عملکرد سال 91 کشور 41.1 میلیون تن بود عملکرد واقعی احتمالی پارسال 50 میلیون تن با رشد 21.6 درصدی نسبت به شروع دولت یازدهم بوده است.

شاخص دیگری که مسیر توسعه را در این سالها طی کرد ظرفیت نصب شده پتروشیمی است که اگر در سال 91 حدود 55.7 میلیون تن بود و عملکرد واقعی احتمالی 95 از 62.2 حکایت دارد و رشد 11.7 درصدی را نسبت به شروع دولت یازدهم نشان می دهد.

جهش طرحهای افتتاح شده

براساس گزارشهای منتشر شده، از سال ۱۳۹۲ تاکنون، ۱۳ طرح پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده و ۵.۲ میلیون تن به ظرفیت محصولات تولیدی کشور اضافه شده است و تا پایان سال ۱۳۹۷، ۳۰ طرح پتروشیمی به بهره برداری می رسد.

بازدید هفته گذشته خانم شاهدایی نشان می دهد که راه موفقیت آمیز طی شده فوق با سرعت و جدیت بیشتری تداوم خواهد داشت. او از طرحهایی همچون نیروگاه و ایستگاه گاز پتروشیمی دماوند، پتروشیمی مرجان، سبلان، کیمیای پارس خاورمیانه، دنا، آبگیر پتروشیمی دماوند، فاز یک توسعه واحد تولید متانول پتروشیمی بوشهر و فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس را در برنامه بازدید و بررسی داشت. اهمیت این طرحها وقتی ملموس تر می شود که بدانیم:

پتروشیمی پردیس: با طرح پتروشیمی پردیس تولید اوره و آمونیاک به میزان 1755 هزار تن در سال می رسد که عدد قابل توجهی خواهد بود.

پتروشیمی بوشهر: با افتتاح این طرح شاهد تولید سالانه یک میلیون و ٦٥٠ هزار تن متانول، یک میلیون تن الفین، پانصد و پنجاه هزار تن اتیلن گلایکول، ٣٠٠هزار تن پلیمر سنگین و سبک و سیصد هزار تن اسید استیک خواهیم بود.

پتروشیمی دماوند: اهمیت این پتروشیمی از آن جهت است که تامین کننده یوتیلیتی سایر واحد ها خواهد بود. واحد های تصفیه پساب های صنعتی و زباله سوز، ایستگاه های اصلی و فرعی تقلیل فشار گاز، طراحی خطوط فلر، ایستگاه های آب آتش نشانی، ایستگاه های پست برق 20/230 کیلو ولت، پست برق 400/230 کیلو ولت و پست تطبیقی 132/230 کیلوولت از پروژه هایی هستند که علاوه بر شبکه انتقال خوراک، محصولات و یوتیلیتی، در واحد آفسایت پیش بینی شده اند.

پتروشیمی کاوه: با ظرفیت تولید و قابل فروش دو میلیون و 310 هزار تن متانول

پتروشیمی مرجان: با ظرفیت تولید و قابل فروش یک میلیون و 650 هزار تن متانول و فاز اول پتروشیمی پترو کیمیای ابن سینا با ظرفیت تولید و فروش 23 هزار تن انیدرید مالئیک در مدار بهره برداری قرار بگیرند.

فاز اول پتروشیمی پترو کیمیای ابن سینا: برای این پتروشیمی ظرفیت تولید و فروش 23 هزار تن انیدرید مالئیک هدفگذاری شده است.

این تنها بخش کوچکی از مسیر مهمی است که صنعت پتروشیمی در پیش دارد و در مجموع قرار است تا پایان سال 96 در مجموع ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به مرز 72 میلیون تن در سال افزایش یابد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نیپنا، تاریخ انتشار: 7مرداد1396، کدخبر: 15291: www.nipna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین