پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۳۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
مهدی یوسفی از اضافه شدن دو شهرستان دیگر به طرح تقویت تحصیلی دانش آموزان خبر داد، لغو پروازهای بوشهر-عسلویه را به دلیل عدم استقبال از آن دانست و ...
شعارسال: بوشهری ها تعلق خاطر بالایی به منطقه ویژه اقتصادی پارس دارند و عسلویه را پاره ای از تن خود می دانند، همین هم باعث شده تا از اوایل دهه 70 تا امروز با حساسیت خاصی حواشی سیاسی استان همسایه برای تسلط سیاسی و مدیریتی بر آن را رصد کرده و هربار واکنش نشان دهند.

در مقابل این علاقه مندی، توجه بیشتر تمدن گازی ایران به استان بوشهر خصوصا در زمینه اشتغال خواسته بیراهی نیست و البته مسئولیت های اجتماعی شرکت های نفتی ایجاب می کند در این مسیر گام بردارند.

خواسته مهم بوشهری ها برای توجه بیشتر پارس جنوبی به اشتغال فرزندان شان در سال 84 و با مصوبه هیات دولت روی کاغذ رفت تا براساس آن شرکت ها ملزم شوند در شرایط برابر، 50 درصد سهمیه نیروهای جدید خود را از بومی های استان بوشهر جذب کنند.

البته بماند که بعدها دو استان همسایه (فارس و هرمزگان) مصوبه ای از دولت سابق گرفته و در این 50 درصد شریک شدند تا به عنوان بومی استان بوشهر در استخدام های عسلویه قلمداد شوند، ولی با این وجود انتظار می رفت با توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مشارکت در ارتقای دانشگاههای استان، شاهد تقویت نیروی انسانی بوشهر در پایتخت انرژی خاورمیانه باشیم.

* مصوبه 50 درصدی اشتغال را از روی کاغذ به مرحله اجرا درآوریم

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که نماینده حاکمیتی وزارت نفت در این منطقه است، در پاسخ به اینکه چه خبر خوبی می توانید از افزایش اشتغال بومیان در پارس جنوبی بدهید، می گوید: از سال 92 به بعد و در دولت یازدهم، مصوبه 50 درصدی اشتغال بومی ها از کاغذ به مرحله اجرا درآمد.

مهدی یوسفی در حاشیه بازدید از هفته نامه و پایگاه اطلاع رسانی «خلیج فارس» که همراه با معصومی مدیر دفتر پارس شمالی بود، با خبرنگاران آن به گفتگو نشست. وی ادامه داد: علیرغم مصوبه سال 84 درباره رعایت 50 درصد اشتغال ها به بومیان، تا سال 90 این حدنصاب در هیچ آزمونی محقق نشد. آخرین آزمون شرکت نفت هم در سال 90 برگزار شد که این سهمیه برای بومیان در آن رعایت نگردید که به دلایل آن مبنی بر کمبود نیروی انسانی، ضعف مهارت کارجویان استان و نظایر آن کاری نداریم.

وی ادامه داد: کاری که ما از سال 92 و با حضور در این مسئولیت انجام دادیم، اجبار کردیم سهم بومی استان بوشهر در استخدامی های جدید بالای 50 درصد باشد و در جاهایی که امکانش بوده، از این رقم هم بالاتر بردیم. به عنوان نمونه، فاز 12 که 1600 نفر جذب داشته، کمی نزدیک به هزار نفر بومی استان بوشهر جذب کرده که نشان می دهد بالاتر از حدنصاب 50درصد است. یا در پتروشیمی بوشهر سهم بومی 63 درصد، استخدامی پتروشیمی مرجان 54 درصد بومی بود و اکنون این مهم در حال تبدیل به شرایط روتیند است. البته این بومیان که گفتم، مربوط به استان بوشهر است، وگرنه طبق مصوبه ای که هنوز پابرجاست و ما مجری آن می باشیم، شهرستان پارسیان هرمزگان و لار و لامرد فارس که به پارس جنوبی نزدیک هستند نیز بومی پارس جنوبی قلمداد می شوند.

* آمار بومیان در پارس جنوبی از 22 به حدود 30 درصد افزایش یافت

یوسفی تاکید کرد: براساس آمار اداره اشتغال پارس جنوبی، در سال 92 میزان بومیان شاغل در این منطقه 23 درصد بوده که امروز پس از تعدیل و جذب ها، مجموعاً به حدود 30 درصد رسیده که نشان از رشد 6 تا 7 درصدی دارد. البته درصد نیروهای فنی بومی هم نسبت به گذشته رشد داشته است.

وی با بیان اینکه جهت جلوگیری از ایجاد شبهه، استخدام ها در کارگروهی به دبیری منطقه ویژه و با حضور نمایندگانی از فرمانداری های کنگان، عسلویه، استانداری بوشهر و اداره اطلاعات مطرح می شود و اسامی موجود است، تصریح کرد: مجموعاً اتفاق خوبی که رخ داده، در جذب های جدید سهم 50 درصد از روی کاغذ، به عالم واقع آمده است.

مدیرعامل منطقه ویژه پارس تاکید کرد: ممکن است تعداد شاغلین پارس جنوبی پس از اتمام فازها و بهره برداری آنها کم شود، ولی چون تعدیل ها را بر روی غیربومی ها متمرکز کرده و در جذب های جدید شمار نیروهای بومی بیشتر می شود، سهم بومیان به تدریج رشد می کند.

* افزایش شمار بومی ها در هیات مدیره منطقه ویژه پارس

وی در ادامه با اشاره به اینکه امروز تعداد نیروهای بومی در بخش های فنی افزایش قابل توجهی داشته، گفت: زمانی آرزو داشتیم در هیأت مدیره شرکت های پارس جنوبی یک بوشهری - غیر از برخی دوره ها که مدیرعامل از این استان بود- داشته باشیم، ولی امروز توانمندی نیروهای بومی به اندازه ای رسیده که 4 عضو هیات مدیره بومی هستند و امیدواریم فرصت های جدیدی را برای شناخت ظرفیت های انسانی والای این استان فراهم سازد. البته اکنون در منطقه ویژه پارس رئیس پالایشگاه بوشهری مثل مهندس هاشمی داریم یا یک سطح پایین تر از مدیران، در پتروشیمی مسئولین بهره برداری از بوشهر داریم و اینها نشان از اتفاقات مثبت طی سال های گذشته دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه پارس درباره آخرین وضعیت تفاهم نامه آموزش کارجویان توسط فنی و حرفه ای هم توضیح داد: دو تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای به ارزش 14 میلیارد تومان داریم که البته ایرادی در این خصوص وارد است و به وزیر کار و رییس سازمان فنی و حرفه ای هم انتقال دادم و اینکه طی سال های اخیر آموزش های زیادی داده شده، ولی کیفیت موردنظر را نداشته است.

یوسفی با بیان اینکه بخشی از این علت این اتفاق به ساختارهای دولتی بازمی گردد و اگر همین آموزش های در بخش خصوصی دنبال شود، کارایی بهتری می توانست داشته باشد، تصریح کرد: در جلسات اخیر توافق کرده ایم که آموزش های کارجویان به بخش خصوصی واگذار تا با دست بازتری، کیفیت آموزش را ارتقا داده و با نیازهای پارس جنوبی متناسب سازی نماییم.

وی با اشاره به اینکه آموزش نیروهای فنی برای پارس جنوبی در بوشهر بسیار دیر شده، گفت: طبق برنامه باید تا یکسال دیگر همه 24 فاز پارس جنوی به بهره برداری برسد و آنگاه وارد بهره برداری می شویم، امّا برای مناطقی مثل پارس 3 (پارس شمالی) نیازمند نیروهای فنی هستیم.

به گفته یوسفی، مقدمات فعال شدن میدان پارس شمالی در دست اجراست و انتقال ستاد از چغادک به روستای هدکان هم در راستای این اقدام عملی بوده است.

* واگذاری بیمارستان دیر به دانشگاه علوم پزشکی

مدیرعامل منطقه ویژه پارس در خصوص مهمترین پروژه های در تعهد این سازمان توضیحاتی داد.

وی با اشاره به اینکه پروژه بیمارستان دیر طی تفاهم نامه ای به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده تا توسط آنها به بهره برداری برسد، اظهار داشت: در شروع پروژه وزارت نفت متعهد به پرداخت 5.9 میلیاردتومان برای احداث ساختمان این بیمارستان بوده که نهایتا با پرداخت 11 میلیاردتومان که دو برابر رقم اولیه بود، به دانشگاه علوم پزشکی تحویل شد.

وی درباره اتوبان بوشهر دیر هم با بیان اینکه پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیا در برخی خطوط آن فعال است، گفت: طبق روندی که در دست اجراست، تا تا پایان سال 96 این مسیر تا دلوار تکمیل شده به پارس شمالی می رسد. هرچند پل بزرگ دشتی در ادامه این محور به بعد موکول شده است. رویکرد ما در این محور حدود 190 کیلومتری، اجرای پروژه از سمت مرکز استان به سمت پارس شمالی است.

وی همچنین خبر داد که کمربندی کنگان از دیگر تعهدات در دست اجرای نفت هم تا پایان امسال به بهره برداری می رسد، علاوه بر آن پروژه آبرسانی به جم نیز فعال بوده و برنده مناقصه آبشیرین کن آن هم مشخص گردیده که طبق برنامه وزارت نیرو به عنوان مجری طرح، تا نیمه اول 96 به بهره برداری می رسد.

* توسعه طرح آمادگی تحصیلی دانش آموزان در دو شهرستان دیگر

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از برنامه های پارس جنوبی برای توجه به شهرستان های پیرامونی، اجرای طرح تقویت تحصیلی دانش آموزان و آمادگی برای کنکور با مشارکت آموزش و پرورش است، گفت: سال نخست این طرح در عسلویه و کنگان اجرا شد، بعد به دیر و جم تعمیم یافت و امسال هم به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم که به سمت مناطق مرکزی استان توسعه یافته و در دو شهرستانی که آنها تشخیص می دهند، برگزار شود.

* از پرواز بوشهر-عسلویه استقبال نمی شود

یوسفی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه برای ارتباط بهتر عسلویه با مرکز استان، پرواز مستقیم بین این دو نقطه و برقراری ترابری هوایی می تواند موثر باشد، گفت: ما همین الان برای برقراری این پرواز آمادگی داریم، ولی استقبال نمی شود. پرواز عسلویه- بوشهر در کریدوری تعریف شده که 1.5 ساعت زمان می برد. دوره قبل هم که این پرواز برقرار شد، پرسنل استقبال نکردند که یکی هم من بودم، آن هم در شرایطی که برای نیروهای ما رایگان بود.

وی توضیح داد: دلیل این عدم استقبال هم این است که طرف می گوید هرگاه اراده کنیم کیف دستی ام را برداشته و با خودرو راهی بوشهر می شوم تا 3 ساعت بعد در مرکز استان باشم، اگر اهل خورموج باشد هم 2 ساعت دیگر می رسد. اینها جدا از زمانی است که برای جابجایی 30 دقیقه ای از سایت اداری تا فرودگاه عسلویه زمان می برد و احتملا تاخیر پرواز هم باید به آن افزود که پرواز عسلویه- بوشهر را با عدم استقبال مواجه کرد.

* انتخاب من به عنوان مدیر اقتصادی برتر کشورهای اسلامی به نمایندگی از پارس جنوبی بود

مدیرعامل بومی منطقه ویژه پارس درباره انتخاب اخیر وی به عنوان فعال اقتصادی برتر در همایش سفرا و فعالان تجاری کشورهای اسلامی در مالزی نیز گفت: کنفرانس همکاری اسلامی تحت نفوذ کشورهای اسلامی مثل قطر است ولی این که بتوان نام ایران در چنین سمینارهایی آورد، یک موفقیت است.در این خصوص هم، بخش بیزینس سازمان همکاری اسلامی با ارتباطی که از طریق سفارتخانه ها برقرار کرد، اطلاعاتی از مناطق مطرح و فعال در حوزه اقتصادی کشورها دریافت کرده که در ایران منطقه ویژه پارس هم در آن بود. بر این اساس مکاتبه ای با بنده شده تا میزان صادرات، واردات و تغییرات را ارریابی کنند. خوشبختانه منطقه ویژه پارس در 6 ماهه امسال 55 درصد افزایش صادرات داشته و با برخی برداشتن محدودیت زمانی صادرات در شبانه روز که با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا صورت گرفت، سرجمع باعث رشد منطقه ویژه نامزد این عنوان شد.

وی با تاکید بر اینکه بنده به نمایندگی از همکاران در پارس جنوبی در این مراسم شرکت کردم، ادامه داد: پس از دعوت به این سمینار، در سخنرانی ام به طرح الگوهای مناسب برای توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی پرداخته و از این فرصت برای تبیین اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر انقلاب بیان شده استفاده کردم. البته الگوی اقتصاد مقاومتی موضوع داخلی ماست، ولی قابلیت توسعه آن در میان کشورهای اسلامی برای مبادله کالا و دانش فنی دارد تا به قدرتی اقتصادی مبدل شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری خلیج فارس، تاریخ انتشار: دوشنبه 10 آبان 1395، کدخبر: 122159، www.pgnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
0
0
روی زیادت رو دوست دارم اخوی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
0
0
ما هم باور کردیم جناب دانشمند خود خوانده عزیز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
0
0
وزارت خوش غیرت علوم، تحقیقات و فناوری باید روی این موضوعات نظارت کند که نمی کند. آبروی کشورهای اسلامی واقعا به بازی گرفته شده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
0
0
تو راست میگی . آخه به قیافت هم می خوره این کاره باشی، دانشمند سال؟؟؟
حاجیان
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
0
0
از شما بهتر در این کشور نبود؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
0
وای به حال پارس جنوبی و مدیراش که چنین فردی را کاندید کردند. واقعا اگه این آقای مهندس راست بگه، باید به حال مدیریت در چنین مجموعه عظیمی گریست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین