پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۳۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
سکوی فاز 20 میدان گازی پارس جنوبی امسال به عنوان پنجمین سکو و بیست و سومین قطعه از پازل ۴۰ تکه‌ای پارس جنوبی، سوار بر موج‌های خلیج فارس راهی این میدان شد.
شعارسال: تولید گاز در سال جاری با سرعت چشمگیری در حال افزایش است. با یک برنامه‌ریزی فشرده امسال مقرر شد که 6 سکو دریایی میدان مشترک پارس جنوبی یکی پس از دیگری ساخته و نصب شود. در ابتدای سال با توجه به افت قیمت نفت و کمبود منابع مالی به نظر نمی‌رسید دولت بتواند این وعده خود را عملی کند اما تا کنون 5 سکو از این میدان ساخته و راهی عسلویه شده است.

6 سکویی که امسال قرار است نصب شوند شامل ٢ سکوی فاز ١٧و١٨، ٢ سکوی فاز ١٩و دو سکوی فاز ٢٠و٢١ است. تا کنون 3 سکوی فاز 19A, 18A, 21B نصب شده است و دو سکوی 17B, 20 نیز با بارج به عسلویه رفته‌اند و منتظر برنامه نصب هستند. سکوی 19B آخرین سکویی است که امسال ساخته و نصب خواهد شد. ناگفته نماند که این سکو‌ها وظیفه استخراج گاز از اعماق دریا را بر عهده دارد. گاز استحصال شده از این میدان مشترک که در فاصله 100 کیلومتری عسلویه قرار دارد با خطوط لوله و از اعماق دریای خلیج فارس به عسلویه فرستاده خواهد شد تا در پالایشگاه‌ها تصفیه شود.

هر فاز متناسب با گاز تولیدی خود چندین ردیف پالایشگاهی دارد. خوشبختانه بخش پالایشگاهی فازهایی که سکوی آن‌ها امسال نصب می‌شود از پیشرفت مناسبی برخوردار است و به محض رسیدن گاز از دریا به خشکی آمادگی دارد که آن را تصفیه و بعد از گذشت نزدیک به یک ماه آن را به شبکه سراسری گاز تزریق کند.

پیش‌بینی می‌شود که امسال تا پیش از شروع زمستان حجم تولید گاز کشور نزدیک به 100 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد. اگرچه در سال‌های اخیر به دلایلی نظیر تحریم و کاهش قیمت نفت دولت‌ها نتوانستند مطابق برنامه‌های روی کاغذ تولید گاز را افزایش دهند اما امسال وعده دولت محقق خواهد شد. شاهد این موضوع هم سکوهایی هستند که از ابتدای سال در محل خود مستقر شده‌اند. البته با تغییر اولویت‌های توسعه در دولت یازدهم تا اندازه‌ای شرایط بهبود یافت. به طوری که فاز 12، 15 و 16 به طور رسمی افتتاح شد. بخشی از فازهای 17و 18 و 19 و 20 و 21 نیز تا کنون تکمیل و به مرحله تولید رسیده‌اند. از سال 1376 تا پیش از دولت یازدهم فازهای 1 تا 10 به مرحله تولید رسیده بود.

بیژن رنگنه وزیر نفت با اشاره به برنامه نصب 6 سکو در سال جاری، این حجم از کار در یک سال را بی‌سابقه می‌داند و می‌گوید: تولید گاز در دولت یازدهم بیش از 300 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

هر فاز استاندارد پارس جنوبی 25 میلیون متر مکعب در روز گاز تولید می‌کند. با احتساب هر بشکه نفت 50 دلار هر فاز استاندارد درآمدی بالغ بر 2 میلیارد دلار در سال برای کشور خواهد داشت. این میدان میان ما و قطر مشترک است و کاهش زمان رسیدن به تولید از آن به معنای حفاظت از منافع ملی است. وزیر نفت می‌گوید که تا پایان سال تولید گاز از این میدان به بیش از 470 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد و این رقم تولید روزانه ما را با قطر برابر خواهد کرد. البته تولید تجمعی قطر در سال‌های اخیر دوبرابر ایران بوده است.

* نگاهی به فاز 20

عرشه 2هزار و 600 تنی فاز 20 پارس جنوبی، با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز، دیروز در یارد صنعتی خرمشهر بارگیری شد.

کمتر از یک هفته دیگر عملیات مهار‌بندی سکوی فاز 20 به پایان می رسد و این عرشه توسط شناور ابوذر110 آماده انتقال به دریا جهت نصب در میدان پارس جنوبی می‌شود. با نصب سکوی فاز 20، ساخت و نصب تمامی سکوهای دریایی فازهای واقع در منطقه پارس یک به پایان رسیده و آخرین قطعه از پازل این بخش از میدان مشترک (20 و 21) تکمیل خواهد شد. سکوهای 21 و 20 به ترتیب تا پایان ماه‌های آبان و بهمن سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید تا ظرفیت نهایی برداشت دومیلیارد فوت مکعب (50 میلیون متر مکعب) گاز از میدان پارس جنوبی تحقق پیدا کند.

سرپرست طرح توسعه فازهای 20و 21 پارس جنوبی، عملیات ساخت، بارگیری، نصب و راه‌اندازی هر دو سکوی این فازها را نتیجه تلاش متخصصان ایرانی تحت نظارت کامل تیم‌های کنترل کیفیت و بازرس شخص ثالث عنوان کرد.

فعالیت‌های باقیمانده خطوط لوله دریا و راه‌اندازی خط لوله فاز 21 تا آبان ماه و خط لوله فاز 20 تا دی ماه سال جاری به پایان می‌رسد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 5 ، تاریخ انتشار: سه شنبه 11 آبان 1395، شماره: 6348.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین