پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
غلامرضا حیدری پیشنهاد کرد: مراجعه به آرای عمومی برای حل مشکلات داخلی و خارجی پروانه سلحشوری پیشنهاد کرد: همه پرسی برای نظارت استصوابی شورای نگهبان

شعار سال: دیروز۲ تن از نمایندگان مجلس بی پرده و صریح در نطقِ میان دستور خود از مشکلات ساختاری، نظارت استصوابی و حصر خانگی انتقاد کردند و از اولویت منافع ملی به منافع گروهی سخن گفتند. غلامرضا حیدری گفت: «مگر ما قیم جهان هستیم که می‌خواهیم بینی همه را به خاک بمالیم؟ در شأن کشور ما نیست که نتوانیم موضوع حصر را حل کنیم». پروانه سلحشوری نیز در خصوص سر و سامان گرفتن اوضاع اقتصادی کشور گفت: «نهادهای نظامی به پادگان‌ها برگردند و به وظایف ذاتی خود بپردازند تا اقتصاد و فرهنگ سامان بگیرد وی در عین حال پیشنهاد کرد که برای حل مسائل مهم کشور از جمله نظریه استصوابی مطابق اصل ۵۹ قانون اساسی همه پرسی انجام شود .بخشی از نطق‌های این دو نماینده تهران را در پی می‌خوانید:

غلامرضا حیدری: خود را حق مطلق ندانیم مراقب باشیم که مافیای پشت پرده مؤسسات مالی، قاچاق، بدهکاران مالی، بازار سکه و ارز و کلیت نظام را به خفگی نیندازد آنچه بافکر ما متفاوت است را باطل ندانیم ضرورت دارد که در حل مشکلات داخلی و خارجی از آرای عمومی بهره ببریم در شأن کشور نیست که نتوانیم موضوع حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم زهرا رهنورد و ممنوع‌التصویری خاتمی و آزادی زندانیان سیاسی را حل کنیم پروانه سلحشوری: مردم به‌ناچار ما را انتخاب کرده‌اند، شاید ما حق کسی دیگری که حقش نمایندگی بوده را گرفته‌ایم نمی‌دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است نهادهای نظامی به پادگان‌ها برگردند و به وظایف ذاتی خود بپردازند در حوزه سیاست خارجی،نحوه اداره صداوسیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس و مجلس خبرگان که بُعد جمهوریت نظام را تضعیف کرده ، نیاز به همه‌پرسی و رأی و نظر مردم داریم

وضعیت معیشتی مردم

به گزارش ایسنا، غلامرضا حیدری در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس، با اشاره به وضعیت معیشتی مردم به ارزیابی روابط خارجی کشورمان و تأثیرات داخلی آن از ابتدای انقلاب تا امروز پرداخت وگفت: ما باید بپذیریم که منافع ملی کشورمان باید مورد اهتمام باشد. این منافع ملی را با تعامل مثبت در داخل و خارج کشور می‌توان به دست آورد.

وی با تأکید بر این‌که «ما باید با مردم باصداقت صحبت کنیم»، وضعیت ارزش پول ملی و قیمت‌ها را قابل نقد دانست و درعین‌حال با ابراز این عقیده که «مگر ما قیم جهان هستیم که می‌خواهیم بینی همه را به خاک بمالیم؟» گفت: باید واقع‌بین باشیم. خود را حق مطلق ندانیم و آنچه بافکر ما متفاوت است را باطل ندانیم.

او هم‌چنین با انتقاد از ساختار اداری که اختیارات در یک قسمت و مسئولیت‌ها در جای دیگر باشد، گفت: این موضوع موجب کاهش بهره‌وری اداره کشور و ضعف رئیس‌جمهور و مجلس است.

این نماینده مجلس گفت: یکی از ارکان نظام جمهوریت آن است. این موضوع به‌گونه‌ای است که ارکان دیگر به آرای عمومی اتکا دارند. جا دارد در حل بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی از آرای عمومی بهره ببریم. در شأن کشور ما نیست که نتوانیم موضوع حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم زهرا رهنورد و ممنوع‌التصویری خاتمی و آزادی زندانیان سیاسی را حل کنیم.حیدری تأکید کرد: به هوش باشید مافیای پشت پرده مؤسسات مالی، قاچاق، بدهکاران مالی، بازار سکه و ارز و کلیت نظام را به خفگی نیندازد.

همه‌پرسی برای نظارت استصوابی

پروانه سلحشوری نیز در نطق میان دستور جلسه مجلس با اشاره به ارزش پول ایران در دنیا، وضعیت گرانی، وضعیت اشتغال، وضعیت آزادی‌های اجتماعی، آلودگی‌های زیست‌محیطی، نقش نیروهای نظامی در عرصه‌های مختلف گفت: حال رئیس‌جمهور بگویند، بحران نداریم. آقای رئیس‌جمهور فعلاً با ابر چالش‌ها درگیر هستیم و همه می‌دانند.

وی عملکرد دستگاه قضایی را نیز قابل نقد دانست و از پاسخ‌های اخیر رئیس‌جمهور به نمایندگان در مجلس گلایه کرد.

این عضو فراکسیون زنان مجلس هم‌چنین با اشاره به «امتیاز گیری و بده بستان‌های برخی نمایندگان»، خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که مطرح می‌شود، اولویت کشور نیستند و وقت مجلس شورای اسلامی را می‌گیرند. روزهای بسیاری به طرح سؤال و استیضاح بی‌نتیجه و بی‌فایده می‌گذرند.

وی با انتقاد از نظارت استصوابی و بابیان این‌که «مردم به‌ناچار ما را انتخاب کرده‌اند، شاید ما حق کسی دیگری که حقش نمایندگی بوده را گرفته‌ایم.»، گفت: می‌خواستم از فقر و گرانی بگویم، اما دیدم که به که بگویم. آن‌قدر دولت آشکار و پنهان وجود دارد که نمی‌دانیم چه کسی مسئول اقتصاد است. می‌خواستم از صداوسیما انتقاد کنم، اما دیدم آن‌ها خود را فراتر از پاسخگویی به ملت و نمایندگان می‌دانند. قصد داشتم همچون گذشته برای تظلم خواهی به روحانیت مردم رجوع کنم و به آن‌ها شکایت کنم، اما متأسفانه دغدغه امروز برخی از روحانیون به‌جای آن‌که فقر و فساد و دین‌گریزی جوانان و اختلاس از بیت‌المال باشد، درگیر تار موی زنان و دوچرخه‌سواری آنان هستند. به خدا پناه می‌برم و خطابم را مقام رهبری قرار می‌دهم، زیرا اعتقاددارم که تنها راه برون‌رفت از ابر چالش‌های فعلی ورود رهبری است. این نماینده مردم در مجلس دهم، بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی و نحوه اداره صداوسیما، نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس و مجلس خبرگان که بُعد جمهوریت نظام را تضعیف کرده است که نیاز به همه‌پرسی و رأی و نظر مردم در این موارد داریم، باشد تا به کمک مردم به‌سلامت از این پیچ تاریخی عبور کرده و به بازگشت اعتماد عمومی و انسجام ملی کمک کنیم تا اینکه دشمنان نتوانند به گزافه‌گویی در این مورد بپردازند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار 14 شهریور 97، کدمطلب: 622973، www.shafaqna.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین