پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۶۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۵
سه سال از آغاز طرح اعطای تسهیلات به عشایر کشور با هدف جبران بخشی از خسارت‌های ناشی از خشکسالی می‌گذرد. طرحی که اجرای آن تاکنون ۴۰۰ ‌میلیارد تومان برای دولت آب خورده و کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور می‌گوید تاکنون موفقیت امیز اجرا شده است. او معتقد است اگر این طرح نبود در موضوع مهاجرت و بیکاری وضعیتی خطرناک‌تر از امروز داشتیم.

شعارسال: پس از وقوع خشکسالی در کشور روستاییان و عشایر با مشکلات جدی در معیشت و گذران زندگی مواجه شدند. خشکسالی و از دست رفتن بسیاری از مشاغل در روستا و مناطق عشایری باعث مهاجرت شدید اهالی این مناطق به حاشیه شهرها شد. موضوعی که خود به تنهایی زمینه یکی از جدی‌ترین مشکلات کشور یعنی حاشیه‌نشینی است. حالا چند سالی است که وزارت کشاورزی تصمیم گرفته با ارائه تسهیلات به روستاییان و عشایر شرایط را بهبود بخشد تا آنها را برای ماندن در منطقه و مهاجرت نکردن مجاب کند.

قندالی درباره جزئات این طرح می‌گوید: از سه سال پیش تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر اختصاص داده شده است. تسهیلات به صورت نقدی به متقاضیان پرداخت می‌شود که بخش اعظم آن مربوط به خسارت‌هایی است که خشکسالی به زندگی این افراد وارد کرده است. بخشی از تسهیلات هم به صورت کالا به طور مثال علوفه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. البته قرار است به زودی حدود ۵۰ میلیارد تومان برای تامین علوفه یارانه دار در دولت تصویب شود تا علوفه مورد نیاز دام در اختیار عشایر قرار گیرد.

با وجود اینکه سازمان امور عشایر تلاش می‌کند تا بخشی از جامعه مهاجرت کرده را بازگرداند یا به کسانی که در معرض مهاجرت قرار دارند تسهیلات ارائه کند اما نیمی از جمعیت عشایر ایران دیگر قادر به فعالیت در حوزه کشاورزی و یا دامپروری نیستند. خشکسالی مهم ترین دلیل این ناتوانی است و در بعضی بخش‌ها با هیچ تسهیلاتی جبران پذیر نیست. قندالی در این مورد می‌گوید: ما تسهیلات متفاوتی برای عشایر ارائه می‌کنیم که فقط مربوط به کشاورزی و دامپروری نیست. آنها می توانند درخواست اسکان دائم دهند. در این صورت برای ساخت خانه به آنها وام داده می‌شود. تسهیلاتی دیگری هم برای ایجاد اشتغال در اختیار این قشر قرار می‌گیرد.

تسهیلات دامداری، دامپروری، صنایع دستی، گردشگری و بوم گردی و ... از جمله تسهیلاتی است که سازمان امور عشایری به برخی از عشایر برای راه اندازی شغل داده می‌شود. قندالی می‌گوید: این اقدامات باعث شده که در این سال‌ها مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد. حتی در برخی از موراد ما شاهد این بودیم که برخی از روستاییان در تلاشند تا عضو تعاونی عشایری شوند و از این تسهیلات برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایانا، تاریخ انتشار: 20شهریور1397 ، کدخبر: 59875: www.iana.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
واقعا این طرح های که هم باعث تسعه گردشگری میشن. هم مشکلات مهاجرت و بیکاری رو حل میکنند خیلی جای تقدیر دارن
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین