پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
بوم گردی ظرفیتی جدید در گردشگری است که مسافر خسته از زرق وبرق زندگی صنعتی و ماشینی امکانی می یابد تا زیر آسمان صاف و پرستاره روستا، با پدیده های بکر فرهنگی و طبیعی مناطق مختلف کشور آشنا شود.با رونق بوم گردی مردم نقاط مختلف کشور و دنیا می توانند از فرهنگ، آداب ورسوم وآیین های بکر و دست نخورده مناطق مختلف، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستائیان، صنایع دستی زنان و مردان روستا نشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه های گردشگری این مناطق بهره مند شوند.

شعار سال: بوم گردی از جمله صنایعی است که با توسعه آن در روستاها و تقویت زیرساخت های گردشگری می توان رونق اقتصادی خاصی به روستاها بخشید.

با رونق بوم گردی مردم نقاط مختلف کشور و دنیا می توانند از فرهنگ، آداب ورسوم وآیین های بکر و دست نخورده مناطق مختلف، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستائیان، صنایع دستی زنان و مردان روستا نشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه های گردشگری این مناطق بهره مند شوند.

علاوه براین، میهمان نوازی ایرانیان عامل دیگری است که می تواند در تشویق گردشگران برای سفر به این مناطق و گذراندن چند روزی در اقامتگاه های گردشگری به رصد ستارگان در شب برفراز تپه های اطراف روستاها یا استراحت در سواحل شنی و بکر بنادر کوچک کرانه خلیج فارس به پرنده نگری و بازدید از دارهای بافندگی فرش و عبا در روستاهای مختلف جنوب کشور بپردازند.

** ویژگی های اقامتگاه های بوم گردی

امروز با تغییر نگاه مسئولان نسبت به گردشگری پس از سال ها صنعت بوم گردی مورد توجه قرار گرفته و با ایجاد زمینه مناسب به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شده است.

با راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و تنوع بالای آنها در مسائلی از قبیل هزینه، طراحی، کاربری، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی زمینه مناسبی برای معرفی جاذبه های مختلف، فرهنگی، اجتماعی، طبیعی، تاریخی و اقتصادی مناطق مختلف کشور فراهم شده است.

اقامتگاه بوم‌ گردی به معنای محل اقامت مسافر منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه است و ساخت آنها به دلیل اینکه قاعده خاصی ندارد حتی اگر در یک منطقه جغرافیایی باشند باز هم تشابه کمی با همدیگر دارند و بومیان هر منطقه جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهم تر از آن فرهنگ منطقه خود دست به ساخت اقامتگاه های بوم گردی می زنند.

مهمترین تمایز مراکز اقامتی بوم گردی داشتن سبک سنتی است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب و مالکان این مراکز اصرار به داشتن این سبک زندگی دارند.

اقامتگاه های بوم گردی به دلیل اینکه براساس معماری سنتی منطقه ساخته می شوند کمترین تاثیر مخرب زیست محیطی را دارند و به نوعی بخشی از بافت طبیعی منطقه به حساب می‌آیند.

در بوم گردها خبری از بشقاب های رنگین، انواع کباب ها و غذاهای بین المللی نیست و غذاهای سنتی و قدیمی از طرف چند تن از بومیان که بیشتر از بانوان آن منطقه هستند برای مسافرها سرو می‌ شود.

یکی دیگر از خدمات هم که باتوجه به نوع جغرافیای بوم گرد ارائه می‌شود، استفاده از حیوانات اهلی موجود در آن منطقه است که مورد استقبال مسافران قرار دارد.

نجوم و رصد آسمان شب یکی دیگر از امکاناتی است که اقامتگاه‌های بوم گردی مناطق جنوبی کشور به مشتریانشان ارائه می کنند.

** بوم گردی راهکاری برای احیای شغل های سنتی

استاد دانشگاه و فعال در حوزه گردشگری گفت: به تازگی بازار سنتی دچار تحول شده و خیلی از شغل های سنتی فراموش شده دوباره در چرخه احیا قرار گرفته است.

علیزاده افزود: تحولات اخیر امروز حجم مبادلات مالی در گردشگری را با صنایع نفت و گاز و خودرو سازی در رقابت تنگاتنگ قرار داده است و بوم گردی به عنوان بخش بکری از صنعت گردشگری در سال های اخیر رونق خاصی در دنیا گرفته که به تبع آن در جمهوری اسلامی ایران و استان بوشهر نیز مورد توجه است.

وی بیان کرد: بوشهر از استان های جنوبی ایران با ده ها شهر زیبا، سواحل بی نظیر و روستاهای بکر است که باید ازاین ظرفیت های خدادادی به نحو مطلوبی استفاده کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باتوجه به اینکه در سه ماه اول سال ٢٠١٧ بیش از ٣٦٠ میلیون گردشگر در جهان جا به جا شده اند ولی ایران درصد کمی از این جمعیت را جذب کرده و استان بوشهر با اینکه بیشترین نوار ساحلی با خلیج فارس را دارد و می تواند به قطب گردشگری دریایی و غیر دریایی در کشور و منطقه تبدیل شود.

وی یادآورشد: استان بوشهر با وجود داشتن کوهستان، جنگل، دریا و کلوت درخط گردشگری ایران نیست و نتوانسته از توانمندی های خود بهترین بهره را ببرد.

علیزاده اظهارداشت: بوم‌گردی، صنعت جدیدی است که بطور کامل شناخته‌ شده نیست و هدف آن زنده کردن آداب و رسوم مردم روستا، صنایع دستی و احیا کردن فرهنگ آنها است.

وی افزود: بسیاری از جوانان که در شهرهای بزرگ رشد یافته اند دوست دارند با فرهنگ گذشتگان آشنا شوند و به همین دلیل صنعت بوم گردی می تواند راهی برای احیای سنت ها و آئین های قدیمی باشد.

** بوم گردی زمینه ساز رونق اشتغال روستایی

مدیراقامتگاه بومگردی روستای نره کوه شهرستان دیر گفت: هرچند صنعت گردشگری شناخته شده اما بوم گردی صنعتی نوپا است که برای معرفی و بهره برداری بیشتر از آن تلاش و برنامه ریزی بیشتری نیاز است.

محمد رضا فولادی افزود: اساس بوم گردی این است که سنت، آداب و رسوم یک منطقه معرفی و فرهنگ و آداب، سنت ها، غذاهای بومی و محلی و صنایع دستی گذشتگان یک منطقه دوباره احیا شود.

وی بیان کرد: با رونق صنعت بوم گردی زمینه سرمایه گذاری و اشتغال هرچه بیشتر افراد در منطقه فراهم و ازمهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها جلوگیری می شود .

فولادی ادامه داد: صنعت بوم گردی فرصتی است که افراد برای یک روز هم که شده از زندگی شهری فاصله گرفته و زندگی روستایی را تجربه کنند.

این فعال بوم گردی گفت: با رونق گرفتن این صنعت زمینه جذب گردشگران خارجی نیز بیش از گذشته در منطقه فراهم می شود و با ایجاد امکانات اولیه امکان پذیرایی از گردشگران بیشتری به وجود می آید.

وی یادآور شد: نخیلو از جزایر بکر استان بوشهر است که بدلیل تخم گذاری پرندگان از اول اردیبهشت تا خرداد ماه می تواند در فصل گرما جاذبه خوبی برای گردشگران باشد.

فولادی افزود: هدف از ایجاد اقامتگاه بوم گردی در روستای نره کوه تنها گرفتن تسهیلات و مهاجرت به سمت شهر نیست بلکه تلاش می کنیم قابلیت های این روستا را بخوبی به مردم ایران و دنیا معرفی کنیم.

یکی دیگر از فعالان بوم گردی در روستای فقیه حسنان شهرستان دشتی گفت: با ورود این صنعت و فعال شدن اقامتگاه های بوم گردی جنب و جوش و فعالیت درمنطقه صورت گرفته است.

احمد کنهسال افزود: در اقامتگاه های بوم گردی صنایع دستی بومی به وسیله زنان روستایی در بخش حصیر و صدف بافی رونق گرفته است.

وی یادآورشد: باتوجه به اینکه روستای فقیه حسنان از جمله روستاهای بکر و دست نخورده است تلاش کردیم در اقامتگاه بوم گردی سنت ها و میراث کهن روستاها احیا شود.

کهنسال اضافه کرد: سال گذشته در اقامتگاه بوم گردی روستای فقیه حسنان یکهزار گردشگر داخلی و 150گردشگر خارجی از آلمان، هلند، روسیه و اوکراین پذیرایی شد.

وی ادامه داد: با وجود تبلیغات و ایران هراسی که در آنسوی مرزها انجام می شود با فعال کردن صنعت بوم گردی در استان های مختلف می توان فرهنگ صلح، آرامش و دوستی ایرانیان به دنیا معرفی کرد.

** صنعت بوم گردی نیازمند آموزش و استاندارد

کهنسال تاکید کرد: فعالان بخش اقامتگاه های بوم گردی برای موفقیت در کار خود نیازمند کلاس های آموزشی آشنایی با آداب و معاشرت هستند.

وی با بیان اینکه برخی افراد به دنبال رونق صنعت بوم گردی نیستند و بیشتر در تلاش برای گرفتن تسهیلات و ایجاد خانه باغی برای تفریح خود هستند ، یکی از مشکلات این بخش را صادر کردن بیش از اندازه مجوز دانست.

این فعال بوم گردی تاکید کرد: برای سازماندهی مناسب صنعت بوم گردی مسئولان از صدور مجوزهای بی رویه برای اشخاصی که تنها به دنبال گرفتن تسهیلات هستند، جلوگیری کنند.

کهنسال افزود: اقامتگاه های بوم گردی نماینده فرهنگ یک استان هستند و زمانی که استاندارد و امکانات لازم را برای پذیرایی نداشته باشند تبلیغ مناسبی برای استان نخواهند بود و باعث می شود که گردشگران کمتری مراجعه کنند.

کارشناس بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: هرچند صنعت بوم گردی در کشور از 10 سال پیش کلید خورد ولی در استان بوشهر این پروژه از سال 1394 آغاز شده است .

غلامرضا خواجه افزود: در آغاز کار ،شمار قابل توجهی گردشگر و مسافر وارد استان بوشهر شد که براین اساس توسعه اقامتگاه های بوم گردی از جمله سیاست های مسئولان استان بوشهر قلمداد شد.

وی یادآورشد: از بین رفتن بافت سنتی روستایی و تبدیل حیات روستایی به شهری از مشکلات صنعت بوم گردی در استان بوشهر است.

این کارشناس بوم گردی استان بوشهر افزود: در این ارتباط تلاش می شود آموزش های لازم درباره اهمیت بخشیدن وحفظ هویت روستایی، صنایع دستی و معماری سنتی به روستائیان ارائه شود.

خواجه ادامه داد: هم اکنون 12 اقامتگاه بوم گردی فعال در استان بوشهر وجود دارد.

این کارشناس گفت: براساس آموزش ها گردشگری باید به عنوان اقتصاد مکمل در کنار سایر معیشت ها از جمله دامداری، کشاورزی و صیادی قرارگرفته و در بوم گردی ها صنایع دستی روستایی معرفی شود.

وی افزود: با حمایت دولت تسهیلات کم بهره بین 4 تا 6 درصد به متقاضیان بوم گردی در حوزه روستایی ارائه شد و با توجه به آن تا سال آینده تعداد اقامتگاه های بوم گردی در نقاط مختلف استان به 32 واحد می رسد.

این کارشناس ادامه داد: تلاش می شود پراکنش واحدهای بوم گردی در استان بوشهر رعایت و این اقامتگاه ها در همه مناطق به طور یکنواخت راه اندازی و همه مناطق بکر استان به کشور و دنیا معرفی شود.

خواجه، آموزش در بخش رفتار با گردشگران، چگونه بازار خود را بیابند و آن را حفظ کنند و استفاده از نیروهای محلی در تهیه غذاهای بومی و محلی، رونق صنایع دستی از جمله برنامه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و به این وسیله اشتغال گردشگری در روستا چرخش می یابد.

وی افزود: بوم گردی از جمله صنایعی است که با کمترین هزینه می توان بیشترین سود اقتصادی را به دست آورد و نیازمند سرمایه گذاری کلان نیست.

این کارشناس اظهارداشت: افراد در صنعت بوم گردی می توانند با استفاده از خانه های روستایی، فرهنگ و جاذبه های تاریخی منطقه خود بهترین درآمد را کسب و به رونق اقتصادی روستای خود کمک کنند.

وی برضرورت استفاده از فضای مجازی برای جذب گردشگر در اقامتگاه های بوم گردی از اقصی نقاط دنیا تاکید کرد.

خواجه افزود: هر نقطه ای ازاستان بوشهر جاذبه خاص خود را دارد و باید متناسب با قابلیت های هر منطقه برای آن برنامه خاصی تعریف کرد.

** 29 شهر، روستا و منطقه عشایری بوشهر هدف گردشگری

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر گفت: با هدف رونق گردشگری و استفاده از ظرفیت های این استان ویژه برنامه های مختلفی برای رونق گردشگری شهرها، روستاها و مناطق عشایری این استان پیش بینی شده است.

مهرداد ستوده افزود: در این راستا شهرهای گناوه، بوشهر و کنگان، 24 روستا و 2 منطقه عشایری در شهرستان های دشتستان و دشتی این استان هدف گردشگری انتخاب شده است.

وی اظهارداشت: انتخاب 24 روستای هدف گردشگری از 624 روستای موجود در استان با هدف تبدیل کردن موضوع گردشگری به یک گفتمان در سطح روستاها است.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر افزود: در هر کدام از این روستاها شمار قابل توجهی اقامتگاه بوم گردی در دست آماده سازی است.

وی گفت: پایگاه بوشهر توریسم 2022 نیز طراحی شده و در قالب این طرح باید به مردم اعلام کنیم که امروز کجا هستیم و تا سال 2022 باید به کجا برسیم.

ستوده یادآورشد: گردشگری دریایی نیز به صورت ویژه در دستور کار استان بوشهر قرار دارد زیرا تاکنون فقط از ماهی و میگوی استان استفاده شده است.

** هر خانه روستایی یک بنگاه اقتصادی

ستوده افزود: برخی از حوزه ها مانند نفت آزمون خود را در موضوع اشتغال پس داده و اعتماد مردم را بخوبی جلب نکرده است برهمین اساس با توجه به نقش گردشگری در ایجاد اشتغال پایدار هر خانه روستایی می تواند به یک بنگاه اقتصادی گردشگری تبدیل شود.

وی افزود: سند بوشهر توریسم نیز که با هدف جهت دهی به برنامه های گردشگری استان بوشهر تهیه شده است اکنون در مرحله نهایی تدوین قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر گفت: گردشگری به عنوان صنعتی پاک و روبه رشد در کشور است که توسعه این بخش در روستاها از اولویت های این استان به شمار می رود.

فاطمه دهقانی افزود: صنعت گردشگری نه تنها در کاهش وابستگی اقتصادی به نفت بسیار راهگشا است بلکه با ایجاد فرصت های شغلی متنوع و درآمدزایی قابل قبول توسعه آن در سطح بین الملل ایجاد منابع ارزشمند ارزی را در پی دارد.

وی بیان کرد: تلاش شده با معرفی طرح ها و ظرفیت های استان بوشهر از محل اعتبارات ملی بودجه ای جداگانه برای پیشبرد طرح ها و اهداف گردشگری این استان تخصیص یابد که اولویت پرداخت به روستاهایی است که در این زمینه زیرساخت های لازم و مناسب را فراهم کنند.

دهقانی اظهارداشت: تدوین طرح « توسعه گردشگری استان بوشهر » هم راستا با سند راهبردی گردشگری کشور و با تکیه بر تجربه سال های گذشته این استان در میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی در دستور کار حوزه عمرانی استانداری در سال جاری قرار دارد.

وی اضافه کرد: معرفی جاذبه ها و ظرفیت های طبیعی، تاریخی، تجاری و فرهنگ غنی استان بوشهر، توسعه زیرساخت های گردشگری شهری و روستایی، شناسایی و حمایت از فرصت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری و صنایع دستی، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار با استفاده از فرصت بازدید گردشگران داخلی و بویژه خارجی، ایجاد شبکه های بازاریابی برای ارتباط مستمر و هدفمند مناطق هدف گردشگری و رونق همه جانبه این صنعت در استان بوشهر از جمله هدف های طرح توسعه گردشگری است.

دهقانی ادامه داد: چارچوب اصلی طرح توسعه گردشگری استان بوشهر شامل استقرار بازارچه فروش محصولات و صنایع دستی بومی و محلی، ساماندهی گردشگری دریایی و پیش بینی برنامه های متنوع در این ارتباط، ایجاد اقامتگاه های بوم گردی روستایی و فرصت تجربه زندگی روستایی برای علاقه مندان، برگزاری جشنواره ها، بازی ها و مسابقه های بومی و محلی، ایجاد تحرک، نشاط و ساماندهی فرصت اشتغال پایدار بویژه در نواحی روستایی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر گفت: امیدواریم با تحقق اهداف پیش بینی شده طرح توسعه گردشگری شاهد تحول چشمگیر و نگاهی نو در صنعت گردشگری و توسعه همزمان گردشگری روستایی و عشایری در استان بوشهر باشیم و با انتقال تجربیات اجرای طرح در تعامل با سایر استان های کشور زمینه توسعه بیش از پیش این صنعت در مناطق مختلف و در نتیجه خروج از اقتصاد وابسته به نفت و شکل گیری قدرت مالی جدید در اقتصاد کشور فراهم شود.

** تنوع بوم گردی سفر به ناشناخته ها

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: استان بوشهر دارای روستاهای توانمندی در بخش‌‌‌های ﺟلگه ‌ای، ﮐﻮﻫﭙﺎﯾﻪ‌ای و ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ، عشایری و ساحلی است که بر اساس قابلیت‌های آنها طرح‌‌های گردشگری و اشتغال‌زایی تدوین و اجرایی می ‌شود.

ارغوان مهدی زاده افزود: با توجه به تنوع اقلیمی استان بوشهر و حضور اقوام مختلف در کنار هم تنوع بوم گردی بصورت طبیعی و فرهنگی بالاست که تاکنون به خوبی معرفی نشده است.

وی اضافه کرد: در 2 سال گذشته باتوجه به پایش های استانی قابل توجه اجرای طرح بوم گردی و گردشگری سنتی ومحلی در 24 روستای استان بوشهر با همکاری بخش خصوصی اجرا می شود.

مهدی زاده افزود: ایجاد واحدهای بوم گردی در روستاها سبب می ‌شود علاوه بر حفظ بافت سنتی و ماندگاری خرده‌فرهنگ‌ها، تمایل گردشگران به حضور در این مکان‌ها افزایش و زمینه رونق اقتصادی و معیشتی در روستاها فراهم شود.

وی، به اجرای طرح اقامتگاه بوم گردی در روستای فقیه حسنان دشتی پرداخت و گفت: وجود مناظر طبیعی، نزدیکی به پدیده‌ها و آثاری مانند گنبد نمکی، محرابه و کلوت‌های مند از جمله ویژگی‌های دهکده گردشگری فقیه حسنان است که گردشگران بسیاری از آن دیدن کردند.

وی اضافه کرد: در قالب طرح بوم گردی تلاش می شود مناطق بکر و دست نخورده روستاها و مناطق شناسایی و با کاری هنرمندانه اقدام به معرفی ساختار فرهنگی، سنتی و بومی محلی آن منطقه شود.

مهدی زاده گفت: از شمال تا جنوب این استان قابلیت های مختلف طبیعی و گردشگری وجود دارد که می تواند با ذره ای توجه به بهترین مکان برای جلب گردشگر تبدیل شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری جمهوری اسلامی تاریخ انتشار 22 دی 97، کدخبر: 83166937، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین