پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران یکی از راه‌های جدی عبور از گردنه تحریم‌ها را صنعت گردشگری دانست و گفت: برای فعال شدن این بخش نیازمند عزم ملی و تشکیل شورای عالی جهانگردی هستیم.

شعارسال: بیست و دومین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع گردشگری و زیارت در حسینیه جماران برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد حسین ایمانی خوش‌خو رئیس انجمن علمی گردشگری ایران به معرفی دستاوردهای گردشگری فرهنگی و اجتماعی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه امروزه گردشگری جزو اصلی‌ترین محورهای توسعه قلمداد می‌شود، اظهار داشت: ممکن است آمارهای فیزیکی در بخش‌های دیگر مثل بخش‌های علمی و فنی به چشم بیاید، اما در گردشگری هم توسعه خوبی پس از انقلاب داشته‌ایم.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به اینکه پیش از انقلاب نگاه ما به گردشگری بر محوریت آثار باستانی بوده است ابراز داشت: امروزه نگاه جدیدی از گردشگری را دنبال می‌کنیم و به دنبال نشان دادن عظمت تمدن ایرانی ـ‌ اسلامی کشور به گردشگران خارجی هستیم و در این مسئله موفق شده‌ایم آن‌چنان که نخست‌وزیر سابق انگلیس وقتی به ایران آمد، متروی تهران را قابل رقابت با متروی لندن خواند.

ایمانی ادامه داد: اگر تعداد گردشگران ورودی به کشور حول و حوش ۵ میلیون اعلام می‌شود اما این تعداد با توجه به جو ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی موجود در جهان موج ۳۰ تا ۴۰ میلیونی علاقمندان به سفر ایران را ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در تحقیقات ثابت شده نگاه گردشگران ورودی به ایران تغییر کرده و این را می‌توان مهم‌ترین دستاورد پس از انقلاب در حوزه گردشگری خارجی عنوان کرد.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با بیان اینکه عمده گردشگران ورودی به ایران را گردشگران علمی و فرهنگی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: ایران مقصد فرهنگ گردشگران است و این استدلال که به دلیل محدودیت، گردشگر به ایران نمی‌آید اشتباه است.

ایمانی در ادامه تصریح کرد: گردشگران فرهنگی آموخته‌اند در مقاصد فرهنگی، ارزش کشور را رعایت کنند. ما ۳۰ درصد ورودی گردشگر فرهنگی جهان را داریم و باید بستر ورود بیشتر گردشگر به کشور را در این زمینه فراهم کنیم.

وی افزود: بسیاری از علاقمندان انقلاب اسلامی در خارج از کشور مایلند پیشرفت‌های ما در حوزه‌های مختلف را از نزدیک مشاهده کنند و باید بستر آن فراهم شود.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با تأکید بر اینکه گردشگری پیش از انقلاب جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شد، گفت: امروزه گردشگری به کالای ضروری سبد خانواده‌ها تبدیل شده و این امر را آمار گردشگری داخلی به خوبی بیان می‌کند.

ایمانی در این خصوص که چرا با وجود حجم عظیم گردشگر ما از درآمد نفتی بی‌نیاز نشده‌ایم گفت: این مسئله به دلیل نبود مدیریت است و در این ۴۰ سال پس از انقلاب تعداد گردشگران در گونه‌های مختلف رشد قابل توجهی داشته‌ است. از گردشگری زیارت تا گردشگری پزشکی و گردشگری جنگ توانسته‌ایم رشد قابل ملاحظه‌ داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه چیزی حدود ۳۰ مقبره پیامبر در کشور ما وجود دارد،‌ اضافه کرد: باید از این فرصت در چارچوب گردشگری مذهبی سود بجوییم، همان‌طور که در گردشگری جنگ در قالب طرح‌های راهیان نو یک فرم جدید از گردشگری جنگ را به جهان معرفی کرده‌ایم.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران ابراز داشت: اگر در ۴۰ ساله نخست انقلاب اسلامی به ظرفیت‌های گردشگری توجه جدی می‌کردیم، دیگر نگران محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها نبودیم؛ چراکه گردشگری تنها صنعتی است که منابع خارجی آن برای توسعه حداقلی است و توزیع و تحصیل درآمد همزمان اتفاق می‌افتد.

به گفته این کارشناس نگاه معنوی به گردشگری از دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است که تابه‌حال در جهان به صورت جدی به آن توجه نشده بود و این گفتمان به برکت انقلاب رشد کرد.

در ادامه سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی شهرداری تهران و رئیس سابق سازمان حج و زیارت با اشاره به آمار UNWTO که صنعت گردشگری را به عنوان صنعت سوم جهان معرفی کرده است، گفت: عدد ۱۵۰۰ میلیارد دلاری گردش این صنعت باعث شده که به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای صنایع مختلف شناخته شود و ۱۰ درصد از درآمد خالص کشورها در جهان به این صنعت اختصاص دارد.

اوحدی با اشاره به تعریف مقام معظم رهبری از صنعت گردشگری که این صنعت را کم‌زحمت‌ترین صنایع برشمرده‌اند، افزود: این نگاه باعث شد که در برنامه‌های بالادستی سند ۱۴۰۴ بر ورودی ۲۰ میلیون گردشگر به کشور تأکید شود اما در حال حاضر فاصله قابل توجهی با این عدد داریم.

وی‌ ادامه داد: بر اساس آمار سازمان ملل ایران بین ۱۰ کشور اول دنیا در جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی است و به لحاظ تنوع صنایع دستی و کیفیت آن و تنوع اقوام جزو ۷ کشور اول دنیا هستیم که این موفقیت‌ها عمدتاً پس از انقلاب رخ داده است.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری تهران به نگاه مثبت گردشگران خارجی در خصوص میهمان‌نوازی ایرانیان اشاره کرد و اظهار داشت: درحالی‌که استکبار جهانی فضای ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی را در دنیا دنبال می‌کند، اما گردشگران خارجی با ورود به کشور متوجه این شگرد می‌شوند.

اوحدی با برشمردن شاخص‌های رقابت‌پذیری توسعه گردشگری در دنیا که شامل شاخص محیطی (سلامت و امنیت)، اهمیت صنعت گردشگری، زیرساخت‌ها و مباحث فرهنگی می‌شود، تشریح کرد: در حوزه سلامت و امنیت شرایط ایران نسبت به کشورهای منطقه بسیار خوب است درحالی‌که رتبه ترکیه از لحاظ امینت ۱۰۲ و روسیه ۱۱۹ برآورد شده، ایران بین رتبه ۵۰ تا ۶۰ ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه اهمیت صنعت گردشگری رتبه خوبی نداریم و به دلیل مشکلات زیرساختی بین ۱۴۰ کشور دنیا، رتبه ۱۱۷ را به دست آورده‌ایم. برای حل این مسئله نیازمند ساخت ۲۵۰-۳۰۰ هتل هستیم تا به افق ۱۴۰۴ نزدیک شویم.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه ایران مترقی‌ترین قوانین را در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری خارجی دارد، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی پس از ثبت شرکت عیناً از حقوق شهروند ایرانی برخوردار می‌شوند و در صورت بروز مشکل حقوقی می‌توانند به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کنند.

اوحدی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی با سرمایه‌گذاری در مناطق برخوردار کشور در زمینه گردشگری برای ۸ سال از ۸۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند و این امتیاز در مناطق کمتر برخوردار ۱۰۰ درصد برای ۱۳ سال پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه تسهیلات گردشگری نیز دولت و مجلس مصوبات تأثیرگذاری داشته‌اند؛ ازجمله ثبت ۱۱۶۸ منطقه نمونه گردشگری که با این ظرفیت می‌توان ۵۰ درصد مشکل بیکاری کشور را حل کرد.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری تهران راه‌اندازی مجموعه بوم‌گردی در کشور را از افتخارات ایران پس از انقلاب دانست و گفت: از محل تبصره بودجه سال ۹۷، ۸ هزار میلیارد تومان برای توسعه صنعت گردشگری در نظر گرفته شده که ۲۰ درصد این اعتبار به توسعه گردشگری روستایی تخصیص داده شده است.

اوحدی تأکید کرد: کارآفرینان در حوزه گردشگری با هر بانک و نرخ تسهیلاتی که به توافق برسند ۸ درصد از نرخ سود بانکی آنها به عنوان یارانه تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگری یک صنعت فرابخشی است اظهار داشت: نمی‌توانیم از سازمان میراث فرهنگی انتظار داشته باشیم یک تنه در این زمینه معجزه کند. البته امروز مجلس با تصویب تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه و حمایت مجلس می‌توانیم به اعتلای این صنعت کم‌زحمت کمک کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری تهران افزود: صنعت گردشگری موجب توزیع عادلانه ثروت، درون‌گرایی اقتصادی و انتقال فرهنگ می‌شود. این امر نیازمند عزم ملی است که با تشکیل شورای عالی جهانگردی و حضور فعال در نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی فراهم خواهد شد.

اوحدی ادامه داد: حضور فعال وزارت خارجه و سفرای ایران و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان ابزار دوم توسعه گردشگری شناخته می‌شود که در شرایط حاضر یکی از راه‌های جدی عبور از گردنه تحریم‌ها است.

در ادامه این نشست محمدرضا اکبری، مدیرکل دفتر مطالعات آموزش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: قبل از انقلاب گردشگری تنها برای اقشار خاص و در مقاصد خاصی تعریف شده بود. اما با برنامه‌ریزی‌ انجام‌گرفته پس از انقلاب با توجه به شرایط اقتصادی گردشگری در مقاصد مختلفی در کشور توزیع شد و این مسئله موجب قرار گرفتن بحث گردشگری در سبد اقتصاد خانواده‌ها شد.

وی‌ ادامه داد: ما از گردشگری تفریحی به سمت گردشگری معنوی، زیارتی و فرهنگی گرایش پیدا کرده‌ایم و این مسئله باعث شده نحوه نگرش ما به گردشگری در کشور تغییر کند.

اکبری با اشاره به اینکه ۹۰ درصد گردشگرانی که از مراسم عاشورایی در یزد حضور داشته‌اند از این اتفاق احساس رضایت کرده‌اند، اظهار داشت: اسلام، مذهب و فرهنگ ایرانی می‌تواند نمونه و الگوی دیگر کشورها شود و هر کدام از گردشگران خارجی تبدیل به سفیری برای اشاعه فرهنگ ایرانی هستند.

وی در خصوص مسائل آموزشی گردشگری در کشور نیز افزود: پیش از انقلاب تنها یک مرکز آموزشی وجود داشت که ۴۰ نفر راهنمای گردشگری و ۲۵۰۰ نفر به عنوان مدیر هتل و مدیر فنی دفاتر خدماتی آموزش داده بود اما پس از پایان جنگ تحمیلی تعداد مراکز آموزشی شروع به رشد کرد و امروزه ۱۴۰ موسسه آموزشی در حوزه گردشگری فعال هستند.

مدیرکل دفتر مطالعات آموزش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: ۴۰۰ هزار نفر از ۵ میلیون گردشگر ورودی به کشور به منظور گردشگری سلامت وارد ایران می‌شوند. همچنین گردشگری طبیعت‌گردی بیش از ۶۰۰ هزار نفر علاقه‌مند داشته است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری زیارتی ورودی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار برای هر گردشگر هزینه به همراه دارد، خاطرنشان کرد: اما حجم این گردشگر برای ما مهم است و به دنبال این هستیم که از ۳ میلیون ورودی گردشگر زیارتی که از کشورهای مجاور (افغانستان، عراق و آذربایجان) وارد ایران می‌شود، به بیش از ۱۰ میلیون نفر رشد داشته باشیم که این مسئله می‌تواند سهم قابل توجهی برای اقتصاد ملی به همراه داشته باشد.

اکبری تأکید کرد: گردشگری از حالت تک‌محوری پیش از انقلاب به شکل چند محوری تغییر رویکرد داده و این تغییر رویکرد عامل توزیع عادلانه درآمد میان مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق کمتر برخوردار شده و از این طریق ۶۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم کسب درآمد می‌کنند.

شهاب طلایی، مدیر گروه گردشگری پژوهشگری حکمت در خصوص مسائل سیاسی و امنیتی کشور سخن گفت.

وی با بیان اینکه امنیت زیربنای توسعه کشور است، اظهار داشت: در حوزه گردشگری با توجه به ماهیت شیشه‌ای و آسیب‌پذیر آن در مقابل بحران‌ها امنیت حرف اول را می‌زند.

مدیر گروه گردشگری پژوهشگری حکمت افزود: امنیت پایدار در مرزهای جغرافیایی به اذعان معاندان انقلاب اسلامی هم رسیده است و به جز تعداد معدودی از کشورهای دنیا به دلیل امنیت ملی ایران گردشگران خارجی امکان دریافت ویزای فرودگاهی به مدت یک ماه را دارند.

طلایی در خصوص مسائل سیاسی در حوزه گردشگری و تغییر ماهوی توسعه توریست در ایران اسلامی نیز گفت: ما از نگاه لذت‌جویانه به نگاه فرهنگی تغییر رویکرد داده‌ایم و بیش از ۹۶ درصد گردشگران ورودی به کشورمان از کشورهای اسلامی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۷۸ درصد گردشگران ورودی به ایران از کشورهای همسایه هستند، این تغییر رویکرد گردشگری را موجب استقبال آنان دانست و گفت: آن چیزی که به عنوان برند گردشگری ایران در کشورهای منطقه شمرده می‌شود، گردشگری خانوادگی و سالم است.

مدیر گروه گردشگری پژوهشگری حکمت در ادامه تصریح کرد: اساس توسعه گردشگری در ایران انقلاب اسلامی، گردشگری حلال بوده و ما به دنبال همگرایی امت اسلام از این طریق هستیم. این مسئله در سیاست‌های گردشگران خروجی به کشورهای اسلامی و در آیین‌های اسلامی و مذهبی ازجمله موسم حج و اربعین به خوبی قابل مشاهده است.

طلایی ۴۰ سالگی انقلاب را بلوغ گردشگری در کشور عنوان کرد و گفت: در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ساختار سیاست‌گذاری کشور به سمتی رفته است که تشکیل وزارتخانه گردشگری تصویب می‌شود.

سردار نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور گفت: راهیان نور محور گردشگری تعالی‌بخش با بیان حوادث جنگ است که برای جلوگیری از تحریف و فراموشی این حوادث در سال‌های پس از جنگ تحمیلی شکل گرفت.

وی شکل‌گیری راهیان نور را اتفاق بزرگی در حوزه گردشگری دانست و اظهار داشت: این‌گونه جدید ابتدا در خوزستان فعال شد که با توجه به استقبال موجود ۷ منطقه دیگر در استان‌های درگیر با جنگ برای بازدید از مناطق جنگی شکل گرفت.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور افزود: وجود ۵۸ یادمان موضوع‌محور و شخص‌محور به عنوان نقاط اصلی مراکز گردشگری از این طریق به مردم معرفی شد.

ادیبی با اشاره به رشد استقبال از راهیان نور از سال ۸۴ تا ۹۷ اعلام کرد: قریب به ۴۰۰ هزار نفر در سال ۸۴ از این مناطق جنگی بازدید کردند که این رقم در سال ۹۶ به ۶ میلیون نفر زائر افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اسکان راهیان نور نیازمند توسعه زیرساخت‌ها بوده‌ایم، اضافه کرد: به همت دست‌اندرکاران راهیان نور در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ منطقه شب‌مانی شکل گرفته است.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور از فعالیت ۱۰۰ هزار نفر در این حوزه خبر داد و گفت: ۳ شبکه راویان، خادمین و مبلغین در این زمینه فعال هستند و با به‌کارگیری بومی هر استان بخش عظیمی در این‌گونه گردشگری فعال شده‌اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 42شهریور1397 ، کدخبر: 13970624000614: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین