پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
با رفع ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس، پرونده تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه به ایستگاه پایانی رسید و جلسه رفع 2 ایراد شورای نگهبان با حضور سام سوادکوهی‌فر، از اعضای حقوقدان شورای نگهبان تشکیل و ایراد شرعی و حقوقی شورای نگهبان به مصوبه مجلس برطرف شد.
شعار سال : با رفع ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس، پرونده تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه به ایستگاه پایانی رسید.
ایرادات شورای نگهبان به مصوبه تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در کمیسیون مشترک برطرف شد و مجلس، هفته آینده برای آخرین‌بار این طرح را در دستور کار صحن علنی قرار می‌دهد تا با رفع ایرادات شورای نگهبان، پرونده تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه که از یک دهه پیش آغاز شده بود برای همیشه بسته شود.
 طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه پس از آن مطرح شده بود که رؤسای سابق سازمان میراث‌فرهنگی در دولت‌های گذشته، شیرازه این سازمان را از هم پاشیدند و به هیچ نهادی نیز پاسخگو نبودند. همان زمان بود که زمزمه ضرورت تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه شنیده شد و 4بار تلاش برای تبدیل این سازمان به وزارتخانه هربار با مخالفت دولت‌های نهم و دهم به نتیجه نرسید.

اما طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زمانی جدی شد که مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی، ‌ضرورت طراحی آن را متوجه شد و با تلاش او بود که در پنجمین تلاش، سرانجام مجلس به طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رأی بالا داد.
مصوبه مجلس اما با 2 ایراد شورای نگهبان مواجه شد؛ یکی ایراد حقوقی اصل 57که بر بار مالی تشکیل وزارتخانه جدید نظر داشت و دیگری یک ایراد شرعی بود که براساس آن شورای نگهبان تأکید داشت که گردشگران خارجی باید موازین شرعی و قوانین مرتبط با شرع را در ایران رعایت کنند.
نمایندگان مجلس حالا هر2 ایراد شورای نگهبان را برطرف کرده‌اند و رفع ایرادات شورای نگهبان نیز هفته گذشته به امضای رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس رسید و قرار است هفته آینده رفع ایرادات شورای نگهبان بر اساس آیین‌نامه مجلس در دستور کار هیأت‌رئیسه مجلس برای طرح در صحن علنی و رای‌گیری پایانی قرار بگیرد.
با رفع ایرادات شورای نگهبان در صحن علنی مجلس، پرونده یک‌دهه مناقشه بر سر تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بسته می‌شود و این سازمان در هر دوره‌ای پاسخگوی نهادهای نظارتی خواهد شد.

رفع ایرادات شورای نگهبان؛ خارج از نوبت
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در همین رابطه با تأکید بر اینکه رفع ایرادات شورای نگهبان هفته آینده برای رأی‌گیری نهایی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، گفته است که جلسه کمیسیون مشترک مجلس برای رفع 2 ایراد شورای نگهبان با حضور سام سوادکوهی‌فر، از اعضای حقوقدان شورای نگهبان تشکیل و ایراد شرعی و حقوقی شورای نگهبان به مصوبه مجلس برطرف شد.
به گفته این عضو کمیسیون مشترک مجلس و شورای نگهبان، هفته آینده، ایرادات شورای نگهبان به مصوبه تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خارج از نوبت در صحن علنی مجلس برطرف می‌شود.
سلمان خدادادی، با اشاره به ایراد شرعی شورای نگهبان بر تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی اعلام کرد: شورای نگهبان تأکید داشت که گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند باید به قوانین شرعی ایران پایبند باشند و موضوعات شرعی را رعایت کنند و برهمین اساس عین عبارت شورای نگهبان برای تأمین نظر آن شورا درخصوص رعایت موضوعات شرعی در ایران از سوی گردشگران خارجی لحاظ و این ایراد هم برطرف شد. ایراد شرعی شورای نگهبان به این مصوبه در شرایطی مطرح شده بود که دفاتر نمایندگی اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور و سفارتخانه‌های ایران پیش از سفر گردشگران خارجی به ایران با ارائه جزوه‌ای از قوانین و مقررات شرعی در ایران که گردشگران هنگام ورود به کشور ملزم به رعایت آنها هستند از چند سال پیش در دستور کار است و توزیع آنها انجام می‌شود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در همین رابطه گفته است: خود بنده و نمایندگان دیگر نیز در کمیسیون مشترک به آقای لاریجانی و عضو شورای نگهبان توضیح دادیم که تمامی گردشگران خارجی ملزم به رعایت موضوعات شرعی از بدو ورود به ایران هستند. او با اعلام اینکه علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز مخالفت علنی با تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ندارد، گفت: هفته گذشته رفع ایرادات شورای نگهبان برای ارسال به هیأت‌رئیسه مجلس از سوی بنده امضا شد و رفع ایرادات هفته آینده در صحن علنی صورت می‌گیرد.

 تماس‌های زیاد، عامل تأخیر در تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی بود
مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود و طراح اصلی «طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری» نیز از اعمال برخی فشارها برای مشمول زمان شدن تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی خبر داد و گفت: تماس‌های زیادی با شخص بنده گرفته شد که از ارائه این طرح به مجلس خودداری شود و تأخیری نیز که در رفع ایرادات شورای نگهبان اتفاق افتاد ناشی از همین تماس‌هاست؛ وگرنه کاری که هفته آینده باید انجام شود 3هفته پیش باید به اتمام می‌رسید. براساس اعلام نماینده لنگرود و طراح اصلی تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی در هفته گذشته به چاپ رسیده و به‌طور حتم در جلسات هفته آینده مجلس شورای اسلامی بدون نوبت در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود تا با رفع این ایرادات، پرونده تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس از سال‌ها انتظار برای همیشه بسته شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری،تاریخ انتشار:10 اردیبهشت1398،کدخبر:54217،newspaper.hamshahri.org
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین