پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
بالاخره بعد از سالها شورای نگهبان وزارت خانه شدن سازمان میراث فرهنگی را تایید کرد وزارتخانه ای که حالا باید دید چه کسی بر صندلی وزارت آن می نشیند و اصلا با چه ساز و کاری ادامه خواهد داد و آیا باز هم نامش به همان ترتیب ،یعنی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خواهد بود و یا گردشگری در اولویت آن قرار خواهد گرفت.
شعار سال:آخرین رئیس سازمان میراث فرهنگی این روزها در حال سفر به استان‌های مختلف کشور است؛ شاید مونسان تا سه ماه دیگر عنوان سرپرست وزارت نوزدهم دولت دوازدهم را به دست آورد.
بلاخره بعد از سالها شورای نگهبان وزارت خانه شدن سازمان میراث فرهنگی را تایید کرد وزارتخانه ای که حالا باید دید چه کسی بر صندلی وزارت آن می نشیند و اصلا با چه ساز و کاری ادامه خواهد داد و آیا باز هم نامش به همان ترتیب ،یعنی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خواهد بود و یا گردشگری در اولویت آن قرار خواهد گرفت.

طولانی شدن روند وزارتخانه شدن این سازمان بی دلیل نبود، روسای سازمان میراث فرهنگی نمی خواستند این اتفاق بیفتد و هر بار تلاش می کردند تا با یاداوری بندهایی از قانون این اقدام را در جهت بزرگ شدن دولت بدانند بزرگ شدنی که نمایندگان مجلس مخالفش بودند اما این بار به دلیل اهمیت صنعت گردشگری موافقش شدند. از سوی دیگر آنقدر ابعاد مختلف این طرح توسط نمایندگان و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و رفت و آمدهایی بین دو ارگان شورای نگهبان و مجلس انجام شد که در نهایت، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست‌وچهارم تیرماه ۱۳۹۸ به‌تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۵/۹ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به‌عمل‌آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

در این میان برخی از نمایندگان مجلس هم کم نگذاشتند و تلاششان را کردند تا این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود تا بتوانند روی آن نظارت بیشتری کنند چون سالها بود که هر نماینده ای از نبود نظارت روی بخش های مختلف آن گلایه می کرد و از اتفاقات افتاده در آن ابراز نگرانی می کردند.

مدتها بود که بخش های زیرمجموعه  این سازمان فعالیت دارند اما هیچ گاه حسابرسی نمی شوند مانند کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، که به عنوان حیات خلوت سازمان فعالیت می کند یا شرکت توسعه گردشگری که مدیریت آن هم به تازگی دچار چالش های قضایی شد. اساسا سازمان میراث فرهنگی به حیات خلوت دولت ها تبدیل شده بود. هر مدیر و یا مسولی که از سوی نمایندگان مجلس برای وزارتخانه ای ، رای نمی آورد ، رئیس جمهور او را برای مسند ریاست سازمان میراث فرهنگی انتخاب می کرد. مانند محمدعلی نجفی، یا مسعود سلطانی فر و ... .

اما حالا با تبدیل این وزارتخانه علی اصغر مونسان آخرین رئیس این سازمان خواهد بود و انتخاب هر وزیری باید به تایید نمایندگان مجلس برسد. باید دید اکنون که تنها چند ماه تا پایان دولت دوازدهم مانده است، آیا وزیر جدید به کابینه معرفی میشود و یا دولت تلاش دارد تا این انتخاب را به درازا بکشاند.

انتخاب وزیر نوزدهم

پروانه سلحشوری نماینده مجلس گفته است که دولت تنها سه ماه فرصت دارد تا وزیر نوزدهم را به مجلس معرفی کند.

شاید در مدت پایانی دولت بخواهد مونسان را به عنوان سرپرست انتخاب کند.مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون مشترک طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی در این باره می گوید: اگر رییس جمهور بخواهد مونسان به عنوان سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه فعالیت داشته باشد، باید برای او حکم سرپرستی صادر کند.

با این وجود تشکل های گردشگری از این اتفاق خرسند. حتی اگر مونسان در مدت باقی مانده سرپرست باشد.

گرفتاری‌های بعد از وزارتخانه شدن

حرمت الله رفیعی  رئیس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و گردشگری کشور نیز از تغییرات پی در پی برای انتصاب وزیر نگران است او می گوید: امیدواریم در این فضا برخی سواستفاده های دیگر انجام نشود. از این نگاه وزارت خانه شدن خوب است که نظارت مجلس روی عملکرد وزیر وجود دارد و هر کاری از این به بعد بدون حساب و کتاب به راحتی انجام نخواهد شد یا دیگر شاهد تاخیر در مصوبات نخواهیم بود. عکس قضیه هم وجود دارد اینکه استانداران و نمایندگان ممکن است برای استانهای خود پیشنهاد مدیرکل بدهند چون انتصاب مدیرکل در اختیار وزیر دیگر نمی تواند باشد.  ما اساسا با هر گونه تغییر و جابه جایی ها در مدیران مخالفیم. یکی از دلایل ما برای اصرار در وزارتخانه شدن جلوگیری از این تغییر و تحولات بود.  الان هر کسی که در مسند وزارت بشیند تا بخواهد کار کند عمر دولت تمام شده است توقع ما این است که مونسان سرپرست باشد تا کمتر شاهد تغییر باشیم.

در هر صورت وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی اتفاق خوشایندی بود که اعضای کمیسیون مشترک این طرح نیز آن را موجب ارتقای صنعت گردشگری و اهمیت بیشتر به میراث فرهنگی می دانند . در این باره، سلمان خدادادی  رییس کمیسیون مشترک طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه معتقد است با قانونی شدن تشکیل این وزارتخانه آمار توریست وارداتی به صورت جهشی بالا خواهد رفت. او می گوید:  این امر یکی از افتخارات مجلس دهم و کمیسیون مشترک طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه است.

علی وقف چی عضو فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس  هم می گوید: خروج برخی سرمایه‌ها در حوزه میراث فرهنگی و پاسخگو نبودن برخی در این حوزه یکی از خسارت‌های جبران ناپذیری بود که کشور در این حوزه متحمل شده است.

اکنون باید وظایف این وزارت خانه مشخص شود که در این خصوص هم جبار کوچکی نژاد رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می گوید: از اقداماتی که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد، تعیین شرح وظایف برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که این شرح وظایف باید در قالب لایحه به مجلس ارائه شود.

به زودی یک وزارتخانه به ساختار دولت اضافه خواهد شد و سازمانی که یک و نیم برابر یک یک وزارتخانه حجم داشت و به هیچ مسئول ناظری پاسخگو نبود، تبدیل به وزارتخانه‌ای می‌شود که وزیر آن در برابر مجلس پاسخگوست. این اظهار نظر مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون مشترک طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی است که از 6 سال قبل پیگیر وزارتخانه شدن گردشگری بود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:23مرداد1398،کدخبر:4691058،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین