پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
براساس آن‌چه پروانه سلحشوری نماینده تهران و ناظر سابق مجلس بر عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی گفته است، نمایندگان تصمیم گرفته‌اند در انتخاب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متفاوت از آن‌چه تاکنون در انتخاب وزیر متداول بوده است، عمل کنند.

شعارسال: پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس در ارتباط با تصمیم نمایندگان در انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گفت: نمایندگان مجلس توانستند با کمک خداوند و همراهی شورای نگهبان طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی را پس از سال‌ها انتظار به نتیجه برساند و نمایندگان نیز تصمیم گرفته‌اند از همین ابتدای کار در انتخاب وزیر میراث فرهنگی بسیار متفاوت از آن‌چه تاکنون روال انتخاب وزار بوده است عمل کنند.

وی افزود: تاکنون انتخاب وزرا بیشتر براساس لابی‌های سیاسی انجام شده است که در طرح جدید نمایندگان قرار است وزیر انتخابی برای وزارت میراث‌فرهنگی براساس شاخص‌های مدیریتی، توانمندی، تجربه و تخصص، همچنین آشنایی خوب با حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری صورت بگیرد.

او با اعلام این که فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس تصمیم گرفتند شاخص‌های یک وزیر مناسب برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را احصاء کنند تاکید کرد: از همان ابتدا طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه یکی از ایراداتی که به سازمان میراث‌فرهنگی وارد شد آن بود که همواره روسای این سازمان بدون توجه به تخصص انتخاب می‌‌شدند و روسا جمهوری یک مرتبه شخصی را معرفی می‌کردند تا رییس این سازمان شود که اینبار در انتخاب وزیر میراث فرهنگی کاملا متفاوت از روال جاری عمل خواهد شد.

ناظر سابق مجلس بر عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی همچنین از رسانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، اتحادیه‌های صنفی و حتی شاغلان در سازمان میراث‌فرهنگی خواست همانگونه که در ماجرا تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی با مجلس همراهی کردند، این‌بار نیز مجلس را در ارتباط با جمع‌آوری شاخصه‌های یک وزیر خوب برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یاری کنند تا فردی مناسب برای این وزارتخانه معرفی و انتخاب شود.

او با اعلام این‌که مجلس در حال احصا شاخصه‌های یک وزیر خوب برای سکانداری وزارت میراث‌فرهنگی است، افزود: رسانه‌ها، اساتید دانشگاه‌ها، انجمن‌های تخصصی و بخش خصوصی می‌توانند در این مسیر با اعلام شاخص‌های وزیر خوب به مجلس کمک کنند تا وزیر میراث فرهنگی این‌بار سلیقه‌ای انتخاب نشود و یک مدیریت تخصصی و آشنا به مسایل وزارتخانه میراث‌فرهنگی مدیریت آن به وزارت برسد.

پروانه سلحشوری با اعلام این که وزارت میراث‌فرهنگی نیازمند یک وزیر خوب،‌ توانمند و لایق است افزود: وزارت میراث‌فرهنگی به لحاظ گستردگی کار دست کمی از وزارتخانه‌های دیگر ندارد. چون حوزه عمل این وزارتخانه به گستردگی تمام وزارتخانه‌های سطح کابینه و در سطح ایران است.

به گفته این نماینده مجلس، گستردگی فعالیت‌های وزارت میراث‌فرهنگی حتی به سطح جهانی می‌رسد و باید در سطح وزارت خارجه نیز ارتباط ایران با جهان را تثبیت کند.

سلحشوری همچنین در پاسخ به این سئوال که با توجه به تخصصی بودن سه حوزه فعالیت وزارت میراث‌فرهنگی نگرانی دولت از دخالت برخی نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران استانی وزارت میراث‌فرهنگی بصورت سلیقه‌ای است و آیا امکان جلوگیری از این دخالت‌ها در مجلس وجود دارد؟ گفت: دولت بابت این نگرانی کاملا حق دارد و امیدوارمی دغدغه نمایندگان مجلس نیز بهبود وضعیت کشور باشد تا آن که بخواهند در انتخاب مدیران کل استانی در این وزارتخانه دخالت کنند.

او با اعلام این که نمایندگان مجلس با دغدغه بهبود وضعیت کشور در حوزه میراث فرهنگی، گردشضگری و صنایع‌دستی وارد موضوع طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی شدند، گفت: نمایندگان مجلس کاملا می دانند که رونق گردشگری در مناطق تحت مسئولیت‌شان چه اندازه اهمیت دارد و بنابراین امیدواریم همانگونه که روند تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی طی شد انتخاب مدیران استانی این وزارتخانه نیز براساس تخصص، کارآمدی و آشنایی خوب با فعالیت‌های حوزه‌های سه‌گانه وزارت میراث فرهنگی صورت بگیرد.

سلحشوری همچنین درخصوص چگونگی اعلام نظر تشکل‌های حوزه‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، انجمن‌های غیردولتی، بخش خصوصی فعال در حوزه‌های سه‌گانه وزارت میراث فرهنگی، رسانه‌ها و اساتید دانشگاه‌ها و صاحبنظران درخصوص یاری رساندن به مجلس برای احصاشاخصه‌های وزیر خوب برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: تمامی تشکل‌ها و انجمن‌ها یا اساتید دانشگاه‌ها و فعالان سه حوزه زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی می‌توانند از طریق کانال‌های ارتباطی خود بنده در فضای مجازی شاخصه‌های یک وزیر خوب را ارسال کنند تا در اختیار نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس قرار بگیرد.

ناظر سابق مجلس بر عملکرد سازمان میراث‌فرهنگی شاخصه‌های مدنظر مجلس برای انتخاب وزیر خوب برای وزارت میراث‌فرهنگی را شناخت خوب نسبت به مسایل وزارت میراث‌فرهنگی، مدیریت قوی، آشنا به مراودات بین‌المللی، سواد و اطلاعات کافی نسبت به سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اطلاعات مدیریتی و حتی روانشناختی و جامعه‌شناختی، روابط‌عمومی قوی برای ارتباط خوب با مردم و نمایندگان خارجی، هوشمندی و ذکاوت، استمرار و پیگیری خوب فعالیت‌های و برنامه‌های اعلام شده، شجاعت ایستادگی در برابر مشکلاتی که ممکن است در مسیر وزارت میراث‌فرهنگی قرار بگیرد اعلام کرد و گفت: مجلس علاوه بر این موارد در بخش های میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و سرمایه‌گذاری نیز شاخص‌هایی تعیین کرده است.

سلحشوری همچنین یکی از مهمترین ویژگی‌های وزیر خوب برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را آلوده نبودن به دادن امتیازات پیش از وزارت به اشخاص و جریانات مختلف خواند و گفت: مجلس ابزارهای سئوال و استیضاح را در اختیار دارد تا اگر اهداف شخصی یا گروهی پشت تصمیم‌گیری‌ها در وزارت میراث‌فرهنگی وجود داشته باشد از آن‌ها بهره بگیرد و تنها یک وزیر مقتدر که به امتیازات مختلف آلوده نباشد می‌تواند به سلامت از این مرحله عبور کند و هراسی از سئوال و استیضاح مجلس نداشته باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان نیوز، تاریخ انتشار:23مرداد1398 ، کدخبر: 22035: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین