پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۵۵۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۲
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: بازماندن از تحصیل در مقاطع بالا مهمترین چالش آموزشی حوزه عشایر است و 27 درصد دانش آموزان پس از گذراندن متوسطه اول و 60 درصد پس از متوسطه دوم ریزش می کنند.

شعارسال: کرمعلی قندالی، روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران خراسان شمالی، پوشش تحصیلی فرزندان عشایر را مطلوب خواند و اظهار داشت: افزون بر 90 درصد کودکان لازم التعلیم عشایر در دوره ابتدایی جذب تحصیل می شوند.

وی افزود: قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه 100 درصد کودکان لازم التعلیم جذب مدارس شوند و میزان جذب در متوسطه اول به 81 درصد و در متوسطه دوم نیز به بیش از 60 درصد برسد.

این مسئول، سطح سواد در خانوارهای عشایری را در سال 66، 27 درصد عنوان کرد و گفت: در سال 87 سطح سواد این قشر به 63 درصد رسید که پیش بینی می شود اکنون به 74 درصد رسیده باشد.

قندالی بر توانمندسازی اقتصادی عشایر تاکید کرد و افزود: این امر از طریق آموزش های فنی و حرفه ای میسر است که در این راستا تفاهم نامه هایی امضا شده تا 100 هزار نفرروز آموزش در زمینه های مختلف برای این قشر برگزار شود که به این منظور 7 میلیارد ریال اعتبار منظور شده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در خصوص خدمات حمایتی گفت: از محل مدیریت بحران، صندوق توسعه ملی و تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری هر کدام جداگانه چهار هزار میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانوار و همچنین 500 میلیارد ریال نیز برای یارانه علوفه دام عشایر اختصاص یافته است.

* 25 هزار خانوار عشایری از پنل خورشیدی بهره مند شدند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: تا کنون 25 هزار خانوار عشایری از پنل خورشیدی بهره مند شده اند که این رقم تا 2 سال آینده به 100 هزار خانوار افزایش خواهد یافت.

قندالی با بیان اینکه 210 دستگاه تانکر به ناوگان آبرسانی عشایر افزوده می شود، گفت: ناوگان آبرسانی عشایر استان ها نوسازی خواهد شد و هم اکنون هیچ مشکلی در زمینه آبرسانی به خانوارها وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به طرح اسکان عشایر، اجبار در این امر را منتفی دانست و افزود: عشایر بعد از انقلاب اسلامی در 450 سایت اسکان هدایتی و یکهزار کانون خودجوش مستقر شدند که این شامل 90 هزار خانوار می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 50 هزار خانوار عشایری زیر پوشش خدمات بیمه ای قرار گرفته اند، گفت: تمامی تعاونی ها به عنوان کارگزار بیمه اجتماعی روستایی و عشایری مطرح خواهند بود و امیدواریم بیشتر خانوارهای عشایری زیر پوشش قرار گیرند.

قندالی در خصوص وضعیت ایلراه ها نیز گفت: متاسفانه در سال های گذشته، ایلراه های عشایر مورد تصرف و تخریب قرار گرفته که این امر غیرقانونی است و باید با متخلفان برخورد شود.

وی از تهیه اطلس ایلراه ها خبر داد و اظهار داشت: 66 هزار کیلومتر از مسیر حرکت عشایر نقشه برداری شده و هر نوع تصرف و واگذاری باید متوقف شود.

جامعه عشایر کشور با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت، افزون بر 23 میلیون واحد دامی در اختیار دارند.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 21 شهریور 1397 ، کدخبر: 83031517، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین