شعار سال: مجید قدمی
درباره جزئیات سنجش سلامت نوآموزان گفت: انجام ارزشیابی و سنجش سلامت شرط ثبتنام
است. والدین به مدرسه نزدیک محل سکونت خود مراجعه میکنند و ثبتنام اولیه انجام
شده و از آن طریق به نزدیکترین پایگاه سنجش ارجاع میشوند، اگر والدین در تاریخ
یاد شده مراجعه نکنند جریمهای برای آنها منظور میشود.
وی افزود: اگر کارت واکسیناسیون ناقص باشد باید برای تکمیل آن اقدام
کنند. سال گذشته واکسیناسیون ۳۲
درصد نوآموزان ناقص بوده که به مراکز بهداشتی ارجاع شدند. او با بیان اینکه اگر
همکاران ما مشکوک به مشکل بینایی، شنوایی، هوشی و... باشند به صورت تخصصی مجدد
مورد ارزیابی قرار میگیرند، گفت: اگر در مرحله دوم اختلالی تشخیص داده شود در
صورت وجود شرایط ویژه چون اختلالات ذهنی به مدرسه استثنایی ارجاع میشوند و اگر
دارای اختلال جسمی حرکتی، کم بینایی، شنوایی و مانند آن باشند به انتخاب والدین میتوانند
به مدارس عادی در قالب طرح فراگیر وارد شوند.
وی با اشاره به پیشبینی ۱۴۷۲ پایگاه سنجش نوآموزان در سراسر کشور و ۱۰ هزار و ۳۳۴ نیروی
انسانی در این بخش عنوان کرد: سنجش در اختیار استانهاست و به استانها اجازه داده
شده طرح سنجش را تا ۱۵روز آینده آغاز
کنند و تا پایان شهریور به پایان برسانند. حدود ۵۰ پایگاه سیار عشایری نیز مستقر خواهد شد. قدمی با اشاره به اینکه پیشبینی
میشود یک میلیون و ۵۰۰ نفر در این طرح
سنجش شوند و هزینه انجام سنجش ۲۵
هزار تومان است که البته با لحاظ کردن شرایط خاص اقتصادی خانوادهها تخفیفهایی
داده میشود، افزود: این طرح برای نوآموزان عشایر رایگان است که انجام آن دو
میلیارد تومان هزینه دربرخواهد داشت. قدمی با بیان اینکه سال گذشته ۱.۵ میلیون نوآموز مورد سنجش قرار گرفتند،
گفت: از این میزان ۷۲ درصد سابقه
دوره پیش دبستانی داشتند.
بهگفته وی، سال قبل والدین حدود ۲۲ درصد نوآموزان با یکدیگر نسبت فامیلی داشتند. ۱۵۵ هزار بیسواد را در بین والدین
شناسایی کردیم. حدود پنج درصد دچار چاقی
مفرط بودند که ۷۴ هزار و ۷۱۷ نفر میشدند. حدود ۹۰۰۰ نفر کوتاهی قد مفرط داشتند و ۶۸ هزار دیرآموز شناسایی شدند. رئیس سازمان
آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سنجش در دوره پیش دبستانی را اجباری نکردیم
اما کمک میکند تا بتوانیم غربالگری و مداخله بهنگام داشته باشیم، گفت: پیشبینی
میکنیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کودک قبل از دبستان طرح سنجش را
انجام دهند. وی ادامه داد: این اقدام باعث افزایش آمار دانشآموزان ما شده است
هرچند متأسفانه با پدیده پنهانسازی فرزندان معلول توسط برخی خانوادهها روبهرو
هستیم و معتقدیم آمار حضور دانشآموزان در مدارس استثنایی باید بیش از یک و نیم برابر آمار فعلی موجود باشد.
وی با بیان اینکه هیچ نقطهای از کشور نیست که مدرسه درآن نداشته
باشیم، گفت: اقدامات خوبی در حوزه آموزش صورت گرفته که از جمله آنها تدوین محتوای
آموزشی برای اوتیسم هاست. اگر دانشآموز اوتیسم همراه با عقب ماندگی ذهنی باشد به
مدارس استثنایی ارجاع میشود که آمار فعلی در مدارس ما ۲۱۱۷ نفر است و اگر اوتیسم همراه با عقب ماندگی ذهنی نباشد در
مدارس عادی تحصیل میکنند. همچنین اگر نمره کم هوشی دانشآموز اوتیسم زیر ۵۰ باشد به مراکز بهزیستی ارجاع میشود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 469958