پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵
ترامپ از دوران تبلیغات انتخاباتی اش دست در دست صهیونیست ها گذاشت. همراهی او با رژیم صهیونیستی به حدی بود که پس از پیروزی وی در انتخابات موجب ایجاد موجی از شادی در محافل سیاسی داخل رژیم صهیونیستی شد. او از همان دوران تبلیغات انتخاباتی به صهیونیست ها وعده داد سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل کند.ترامپ بدون اینکه طرح خود موسوم به «معامله قرن» را اعلام کند اقدام به اجرای آن کرده است و به نظر می رسد براساس شواهد گام سوم آن را آغاز کرده است.

شعارسال: از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده شد، دنیای سیاست هر روز شاهد اقدامی نامتعارف است که از سوی این تاجر آمریکایی سر می زند. این رفتارهای غیرقابل پیش بینی به رغم ظاهر نامأنوسشان، هرگز خالی از کارشناسی و بدون پشتوانه پژوهشی نیستند.

یکی از این اقدامات نامتعارف ترامپ، طرحی است که دولت وی برای فلسطین ارائه کرده است. ترامپ از دوران تبلیغات انتخاباتی اش دست در دست صهیونیست ها گذاشت. همراهی او با رژیم صهیونیستی به حدی بود که پس از پیروزی وی در انتخابات موجب ایجاد موجی از شادی در محافل سیاسی داخل رژیم صهیونیستی شد. او از همان دوران تبلیغات انتخاباتی به صهیونیست ها وعده داد سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل کند.

پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری همه منتظر طرح ترامپ برای فلسطین بودند. اما تنها به وعده ارائه آن اکتفا کرد و تا امروز خبری از طرح رسمی ترامپ نیست.

آنچه از طرح ترامپ- که با عنوان «معامله قرن» معرفی شد- گفته شده است اخباری است که از زبان نمایندگان دولت آمریکا، جراد کوشنر و جیسون گرینبلات، ارائه شده است. اینکه «معامله» قرن چه مختصاتی دارد، مجال بحث دیگری است.

آنچه محمل این نوشته است اقداماتی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی است که به عقیده تحلیلگران و کارشناسان سیاسی، در تطبیق با مفاد ارائه شده از سوی دولت آمریکا نشان می دهد آمریکایی ها پیش از آنکه طرح رسمی خود را ارائه کنند آن را اجرا کرده اند. بر این اساس آمریکایی ها تاکنون 3 مرحله از «معامله قرن» را اجرا کرده اند.

هدف نهایی «معامله قرن»

براساس وعده هایی که صهیونیست ها از ترامپ و تیمش گرفته اند، هدف نهایی صهیونیست ها در دوره ترامپ، ایجاد دولت قومی یهود در فلسطین اشغالی است. آنچه ذیلا به آن اشاره می شود اقدامات مرحله به مرحله ای است که در راستای رسیدن به آن صورت گرفته است.

مرحله اول، بلعیدن قدس

همانگونه که در مقدمه بحث گفته شد، ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی اش به صهیونیست ها وعده داد اگر رئیس جمهور آمریکا شود، سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل خواهد کرد. ترامپ با وجود مخالفت های فراوان در داخل و خارج آمریکا، پاییز 2017 قانون اجرایی شدن انتقال سفارت را امضا کرد و 6 ماه پس از آن، در سالروز اشغال فلسطین این قانون را اجرایی کرد.

انتقال سفارت در حقیقت فاز اجرایی اعلام پایتختی قدس برای دولت یهودی بود. در ساختار نظام بین الملل سفارتخانه رسمی هر کشور در پایتخت رسمی کشور میزبان قرار دارد. وقتی ایالات متحده سفارتخانه خود را به قدس منتقل می کند به این معناست که آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.

مرحله دوم، حذف آوارگان از مسئله فلسطین

از زمان اشغال فلسطین در سال 1948 و تأسیس موجودیت رژیم صهیونیستی، بزرگترین مانع و مشکل صهیونیست ها در ایجاد دولت قوم یهود، جمعیت فلسطینی ها بوده است. صهیونیست با دو اقدام مکمل تلاش کردند این مسئله را حل کنند. اول، با مهاجرت دادن یهودیان از اقصی نقاط جهان به فلسطین و دوم با کشتار وسیع فلسطینیان و اخراج آنها از فلسطین که موجب آوارگی قریب 1 میلیون فلسطینی در سال 1948 شد. این آوارگان اکنون قریب 6 میلیون نفر هستند.

در «معامله قرن» آمریکایی ها تلاش کردند این مشکل را با منحل کردن آژانس کمک به آوارگان فلسطینی موسوم به «آنروا» حل کنند. آژانس کمک به آوارگان فلسطینی که بیش از 5 میلیون آواره فلسطینی را تحت پوشش دارد- به آوارگان فلسطینی ساکن در اردوگاه های فلسطینی نوار غزه، کرانه باختری، لبنان، سوریه و اردن خدمات بهداشتی، آموزشی و مالی ارائه می کند. آمریکا که یکی از تأمین کنندگان اصلی بودجه این آژانس است اخیرا اعلام کرده بودجه این آژانس را قطع خواهد کرد. با قطع بودجه آنروا 5 میلیون فلسطینی از خدمات بهداشتی، آموزشی و مالی محروم می شوند و مجبور خواهند بود این خدمات را خودشان تأمین کنند. و تأمین این نیازها به معنی پناهندگی آنها در سایر کشورها خواهد بود. پناهندگی آوارگان فلسطینی هویت آنها را به شدت کمرنگ خواهد کرد.

مرحله سوم، توسعه شهرک سازی و الحاق شهرک های کرانه باختری

سومین اولویت صهیونیست ها در ایجاد کشور قومی یهودی، شهرک های صهیونیستی است. چرا که این شهرک ها از یک سو حجم قابل توجهی از جمعیت آینده دولت قوم یهودی را در بر خواهد داشت. ثانیا، شهرک های یهودی نشین به دلیل ماهیت کشاورزی و صنعتی که دارند، آینده اقتصاد دولت قومی یهود به آنها وابسته است. بیشتر این شهرک ها با برنامه ریزی های دراز مدت صهیونیست ها از زمان اشغال فلسطین در کرانه باختری ایجاد شده اند.

به همین سبب کرانه باختری این روزها در رأس اقدامات رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و صهیونیست ها باید این قسمت از فلسطین را به سرزمین های اشغالی 1948 الحاق کنند. براساس طرح دو دولت که در روند صلح خاورمیانه بوش پدر کرانه باختری، بخشی از کشور مستقل فلسطین محسوب می شد اما با طرح یک دولتی ترامپ دیگر کرانه باختری بخشی از کشور مستقل فلسطین نیست و اصلا کشور مستقل فلسطین به زباله دان ریخته شده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هفته گذشته اعلام کرد در دیداری که با جراد کوشنر و جیسون گرینبلات، فرستادگان دولت آمریکا داشته، آنها به وی اعلام کرده اند آمریکا قصد دارد طرح کنفدرالی فلسطین اردن را ایجاد کند. بر همین اساس طبق جزئیاتی که روزنامه عبری زبان هاآرتص اعلام کرد حاکمیت فلسطینیان کرانه باختری به اردن واگذار خواهد شد این یعنی اینکه صهیونیست ها با واگذاری اختیار فلسطینیان کرانه باختری آنها را تابع اردن می کنند و آنگاه کرانه باختری را خواهند بلعید.

این گام سومی است که ترامپ در راستای طرح معامله قرن و ایجاد وطن قومی یهود در فلسطین برداشته است.

جمع بندی

ترامپ با تن دادن کامل به فرمان هایی که صهیونیست ها داده اند با طرحی موسوم به «معامله قرن» قصد ایجاد دولت قوم یهود را دارد. او در این راستا قبل از اینکه طرح خود را اعلام کند اقدام به اجرای آن کرده است و سه گام از آن را با انتقال سفارت آمریکا به قدس، تعطیلی آژانس کمک به آوارگان فلسطینی سازمان ملل و ساختار سیاسی کنفدرالی فلسطین- اردن به پیش برده است. انتقال سفارت در راستای به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت دولت مجعول یهودی، تعطیلی آژانس «آنروا» به منظور حذف مسئله آوارگان فلسطینی و ایجاد کنفدرالی فلسطین- اردن برای بلعیدن کرانه باختری و توسعه شهرک های صهیونیستی صورت گرفته است.

با این روش باید منتظر بود و دید آیا ترامپ اصلا اقدام به اعلام رسمی «معامله قرن» خواهد کرد یا اینکه به همین طریق گام های ایجاد دولت قوم یهود را به پیش خواهد برد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار 21شهریور 97، کدمطلب: 1822072، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین