پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
مایک پمپئو با پیش‌نویس طرحی برای پایان‌دادن به منازعه فلسطین راهی اسرائیل و حالا عربستان شده است این طرح احتمالاً به‌زودی و پس از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس اعلام می‌شود.

شعار سالجروزالم ‌پست به نقل از مقامات ناشناس اسرائیلی جزئیاتی از طرح ترامپ برای معامله قرن را که گفته می‌شود طی سفر اخیر آویگدور لیبرمن به واشینگتن به اطلاعش رسیده، اعلام کرده است.

با توجه به گسترش مخالفت‌ها در غزه و کرانه باختری علیه تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت، همه منتظرند تا ببینند رئیس‌جمهور آمریکا در طرح خود چه شگفتانه‌ای برای راضی‌کردن فلسطینیان دارد. حالا جروزالم‌پست به نقل از مقامات ناشناس اسرائیلی نوشته است ترامپ از نتانیاهو خواهد خواست از چهار محله فلسطینی در شرق بیت‌المقدس عقب‌نشینی کند تا به زعم فلسطینیان با گرفتنِ این امتیاز (!) راضی شوند.

این چهار محله عبارت است از: جبل مکبر، عیسویه، شَعفاط و أبودیس. در این نقشه ملاحظه می‌کنید که اساساًبیت‌المقدسماهیتی یهودی یافته و خارج از آن، چند محله روستایی قرار است به اسم «قدس شرقی» به فلسطینیان داده شود.

رمزگشایی از طرح جدید ترامپ برای معامله قرن+ نقشه

اعطای اختیار این چهار نقطه روستائی به اسم «قدس شرقی» (!) قرار است بیش از ۷۰ سال مبارزه با اشغالگری صهیونیست‌ها را ناکام بگذارد. آیا ممکن است؟

اولاً این مناطق از ابتدا از آن فلسطینیان (همه آنها از هر دینی) بوده واشغالگران صهیونیستآن را از چنگ گروندگان به هر سه دین خارج کرده‌اند. ثانیاً منازعه فلسطین بر سر این چند تکه خاک نبود. بحث اصلی، اساس اشغالگری صهیونیست‌ها در سراسر فلسطین و مناطق اطراف آن حتی در مصر و سوریه است. بحث بر سر نابودی میراث اسلامی در آن منطقه و اخراج میلیون‌ها فلسطینی از خانه و کاشانه آنها است. آیا اعطای چهار محله می‌تواند فلسطینیان را راضی کند که پایتخت آنها در «قدس» است (!) تا همه این آرمان‌ها که ده‌ها سال برای آن جنگیده‌اند را فراموش کنند؟

آن قدر این اتفاق، محال است که ائتلاف غربی-عبری-عربی به فکر ترفندی دیگر افتاده است. گفته می‌شود محمود عباس با رایزنی‌های مختلف و دریافت امتیازاتی ممکن است پای این طرح شوم را امضا کند. او پیش از این گفته است با هر گونه طرح آمریکایی برای پذیرش پایتختی بیت‌المقدس برای اسرائیلی‌ها مخالفت خواهد کرد اما ممکن است این صرفاً یک عملیات روانی باشد، یعنی به مرگ گفته باشند تا فلسطینیان به تب (تقسیم فلسطین) راضی شوند.

۱۴ مه زمان احتمالی انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به بیت‌المقدس است. طرح ترامپ برای به اصطلاح معامله قرن احتمالاً کمی بعد علنی می‌شود تا فلسطینیان را در مقابل کارِ انجام شده قرار دهد. البته فعلاً آمریکاییان به صورت رسمی نهایی‌شدن طرح ترامپ را انکار می‌کنند و صرفاً از رایزنی‌هایی در این مورد خبر می‌دهند. اما ترامپ و نتانیاهو هر دو در کارنامه خود نشان داده‌اند که اساساً اهل تحمیل هستند، نه رایزنی.

از آن سو کابینه نتانیاهو در هفته‌های اخیر شدیدترین برخورد را برای مقابله با تظاهرکنندگان فلسطینی برگزیده تا نشان دهد در طرح خود برای اشغال فلسطین و پایتختی بیت‌المقدس یک قدم نیز عقب‌نشینی نخواهد کرد. آنها احتمالاً در یک شوی رسانه‌ای، پذیرش طرح ترامپ را به نوعی ازخودگذشتگی اسرائیل برای پایان منازعه تعبیر می‌کنند. آنها با این کار در صدد کسب امتیازات حداکثری مانند پشتیبانی کامل آمریکا از اسرائیل در صورت تشدید درگیری با ایران هستند تا عقب‌نشینی از چهارمنطقه یادشده بر جناح تندرو در میان صهیونیست‌ها گران نیاید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 24 اردیبهشت 97، کدمطلب:۶۵۳۲۲۵۳، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین