پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۷۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵
سفیر فلسطین در تهران گفت: طرح صلح و دیگر طرح های صهیونیستی و آمریکایی در صورتی با شکست مواجه نی شود که فلسطینیان با یکدیگر متحد شوند.
شعارسال: پس ازکش و قوس فراوان و باوجود اعتراضات جهانی، انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی با حضور مقام‌های مختلف اسرائیلی و آمریکایی انجام شد، اقدامی که بنا به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای و جهانی، آمریکا تلاش دارد تا بدین وسیله احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کند و حقایق تاریخی و جغرافیایی این شهر مقدس را نادیده بگیرد.

درواقع اقدام ترامپ از بین بردن دولت فلسطین و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های خود است و مخالفت‌های بین‌المللی را به‌دنبال داشته است و بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن اعلام کردند که از این تصمیم واشنگتن تبعیت نخواهند کرد و تا زمان تاسیس دولت فلسطینی در چارچوب راهکار دو دولتی، سفارتخانه خود را منتقل نمی‌کنند.

علاوه بر این، اقدام آمریکا درانتقال سفارتخانه، نقض بیش از 10 قطعنامه و مقررات بین‌المللی است، هرچند که این اقدام از لحاظ حقوقی تاثیری در وضعیت این شهر مقدس ندارد و قدس همچنان به‌عنوان یک شهر اشغالی شناخته می‌شود.

درباره این اقدام آمریکا مصاحبه ای اختصاصی با جناب صلاح زواوی، سفیر فلسطین در تهران انجام دادیم که در زیر مشاهده می کنید:

* اقدام آمریکا در انتقال سفارتخانه اش از تل آویو به قدس اشغالی که با همراهی برخی سران عرب مواجه شده، در چارچوب معاهده ای موسوم به «معاهده قرن» انجام شده است. نظر شما درباره این توافق و همچنین خیانت برخی سران عرب به موضوع فلسطین چیست?

- وقتی به وضعیت کنونی جهان اسلام نگاه می‌کنیم جواب این سوال که برخی سران عرب به موضوع فلسطین خیانت کردند آشکار می‌شود. دشمن صهیونیستی از 300 سال پیش پروژه خود را طرح‌ریزی کرده بود، یعنی همان زمانی که نخستین نشانه های اجرایی شدن طرح‌شان به صورت موفق بروز یافت و بخشی از فلسطین به دست دشمن صهیونیستی افتاد.

طرح دشمن تنها یک طرح نظامی نیست ما در سال 1947 و 1967 شکست خوردیم و بعد به مرحله تشکیل رژیم صهیونیستی رسیدیم. از آن زمان تاکنون ما با تناقضات مختلفی چه از لحاظ دینی، مذهبی و ... در میان کشورهای اسلامی مواجه هستیم.

آنها طرحشان این بود که در جهان اسلام به مراکز قدرت ضربه بزنند وگرنه چطور ممکن است رژیم کوچکی همچون رژیم صهیونیستی بتواند بر یک میلیون و نیم مسلمان خسارت وارد کند.

در سوریه چرا این همه نبرد علیه یک کشور مسلمان به وجود آمده است? دلیلش این است که سوریه از یکصد سال پیش در کنار ملت فلسطین بوده ولی اکنون هیچ شهری در این کشور نیست مگر اینکه اسرائیل آنجا را بمباران کرده باشد. سوریه از سال 1967 تا کنون به ما سلاح می‌دهد و نظامیان‌مان تحت آموزش آنها هستند.

از سوی دیگر ما با کشوری همچون لیبی مواجهیم، کشوری که گرچه دور افتاده است ولی دارای منابع نفتی با ارزشی است. حال این کشور که در حال کمک به مقاومت است و به مقاومت نفت می‌دهد باید ضربه بخورد. آن ها در وضعیت بدی قرار گرفته اند.

در عراق نیز می‌بینیم که آمریکا حضور نظامی دارد. عراق را ابتدا با جنگ با ایران مشغول کردند و بعد از اینکه ماموریت‌شان تمام شد این کشور را از بین بردند. در افغانستان، یمن، لبنان و ... نیز وضعیت مشابهی وجود دارد.

یکی از عوامل ارتش صهیونیستی در سال 1967 در گزارشی نوشته بود «اسرائیل باید بداند که با هر کشوری که قدرت دارد باید وارد جنگ شود و به آنها ضربه بزند.» لبنان کشور مبارزی بود که برابر اسرائیل قد علم کرد و اکنون می‌بینیم که باید ضربه بخورد و این ضربه را به وسیله اختلاف‌افکنی به وسیله این کشور کلید زدند.

آن ها به همه مراکز قدرت در جهان اسلام ضربه زدند و بهانه‌های زیادی برای ایجاد مشکل در میان کشورهای اسلامی تراشیدند. دیدارهای ما و کنفرانس‌هایی که در منطقه انجام می‌شود نشان دهنده این واقعیت است که فلسطین با وضعیت نامناسبی مواجه و در واقع یک تراژدی در حال رخ دادن است.

طرح قرن و طرح‌هایی اینچنینی تنها در این صورت به نتیجه نمی‌رسند که ما با یکدیگر متحد شویم و مشکلات داخلی خود را حل کنیم. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سمساری بیش نیست. سال‌ها پیش فرانکلین روزولت هشدار می‌داد که «نسبت به صهیونیسم بین‌المللی هوشیار باشید».

ما اکنون به جایی رسیده‌ایم که سفارت دشمن صهیونیستی از سوی جمهوری اسلامی ایران بسته و به جایش سفارت فلسطین باز می‌شود. متاسفانه برخی کشورهای عربی جمهوری اسلامی ایران را که چنین اقدامی انجام می‌دهد به عنوان دشمن می شناسند.

* تحرکات برخی گروه های فلسطینی را برای حل موضوع فلسطین چگونه ارزیابی می کنید?

- ما به عنوان یک فلسطینی به مبارزه علیه صهیونیست‌ها افتخار می‌کنیم و معتقدیم که هیچ راهی برای گروه‌های فلسطینی جز وحدت وجود ندارد. اگر ما وحدت نداشته باشیم، مشکلا‌ت‌مان دو چندان می‌شود.

یک نظامی صهیونیستی پیشتر گزارش کرده بود که باید در غزه یک دولت با مرزهای موقت تشکیل شود و صحرای سینا به آن اضافه شود. بنابراین گروه‌های مختلف فلسطینی هیچ راهی جز اتحاد برای رسیدن به وحدت ندارند.

وقتی ما می‌خواهیم اعراب و مسلمانان متحد شوند اول باید خودمان متحد شویم.

* محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به اقدام ترامپ در انتقال سفارتخانه به قدس اشغالی، سفیر فلسطین در واشنگتن را فراخواند. اینگونه اقدامات دیپلماتیک را چگونه ارزیابی می کنید?

- ما دیگر با آمریکا کاری نداریم. همانگونه که پیشتر رهبران فلسطینی گفتند آمریکا را ذی صلاح برای انجام مذاکرات صلح نمی دانند و هرگونه طرحی که میانجی گری آمریکا در آن باشد را نمی پذیرند.

همه ما می دانیم که ترامپ دستورات صهیونیست ها را اجرا می کند و از خود اراده ای ندارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 389860 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
جالب تر اینه که جهان چشمشو رو به این کار های اسرائیل بسته و هیچ اعراضی سر نمیده
ن.ف83
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
باید تمام فلسطینیان در وهله اول و تمام ملل اسلامی در وهله دوم با هم متحد شوند تا ظلم رو از ریشه برکنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین