پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۲۱۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸
واکنش ضعیف عرب ها و از آن بدتر تبانی آنها برای انتقال سفارت آمریکا به قدس و کشتار مردم فلسطین در نوار غزه توسط اسرائیل حکایت از آن دارد که کشورهای عربی اصلی به ویژه مصر و اردن و بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرح آینده آمریکا آگاه هستند.

شعارسال: «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات خاورمیانه به ویژه قرارداد قرن پرداخت و نوشت: همزمان شدن جشن انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و تقویت آن به عنوان پایتخت ابدی دولت اشغالگر اسرائیلی با هفتادمین سالروز غصب کردن فلسطین اولین و مهمترین مقدمه اجرای «قرارداد قرن» است که تجسد پاک سازی نهایی مساله فلسطین است البته اگر همه چیز بر وفق مراد دولت ترامپ پیش برود.

تسریع در انتقال سفارت آمریکا و ارتباط آن با جشن هفتادمین سالروز نکبت به مثابه «بالن آزمایشی» برای رصد کردن واکنش های عربی و بین المللی به منظور بستر سازی اعلام این قرارداد قرن بوده است. این دردناک است که واکنش ها در بیشتر اراضی فلسطینی به استثنای نوار غزه و در بیشتر پایتخت های عربی و اسلامی ضعیف و هیچ بود.فقط نوار غزه واکنش نشان داد و شاهد تظاهرات بزرگی از شش هفته پیش تا کنون بود که در آن بیش از 100شهید و بیش از سه هزار زخمی ارائه کرد؛ شهدا و زخمی هایی که مورد اصابت تک تیراندازان اسرائیلی قرار گرفتند.

خبرگزاری جهانی«آسوشیتدپرس» درز دادن اطلاعات به بیرون برای بازاریابی این قرارداد را شروع کرد به ویژه دیروز که گزارشی به نقل از پنج مسئول آمریکایی برجسته که نخواست نام شان را فاش کند، منتشر کرد. در این گزارش مسئولان آمریکایی گفتند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از ماه رمضان کنونی جزئیات این قرارداد را اعلام می کند؛قرادادی که خطوط عریض آن توسط «جارد کوشنر»دامادش و «جیسون گرینبلات»فرستاده ویژه آمریکا برای«صلح» در خاورمیانه و با نظارت مستقیم«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل تدوین شده است.

واکنش ضعیف عرب ها و از آن بدتر تبانی آنها برای انتقال سفارت آمریکا به قدس و کشتار مردم فلسطین در نوار غزه توسط اسرائیل حکایت از آن دارد که کشورهای عربی اصلی به ویژه مصر و اردن و بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرح آینده آمریکا آگاه هستند. این کشورها خواستار برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب نشدند و در نشست سران اسلامی که «رجب طیب اردوغان» دعوت به برگزاری آن کرد نیز شرکت نکردند و در پایین ترین سطح (به استثنای اردن) شرکت کردند. بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس (به استثنای کویت) وزرای خارجه شان را برای حضور در نشست فرستادند. همچنین هیچ کدام از این کشورهای عربی که با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کردند(مصر و اردن) جرأت نکردند به مانند کشورهای غیر عربی از جمله ترکیه، بولیوی،آفریقای جنوبی، ایرلند و بلژیک سفرای رژیم اسرائیل را در اعتراض به اقدامات این رژیم احضار یا از پایتخت های خود اخراج کنند.این حکایت از رخدادهای بسیاری و چه اتفاقات غیرمنتظره شوک زایی در ماه های آینده دارد.

«عبدالفتاح السیسی»رئیس جمهور مصر به درخواست آمریکایی ها آقای «اسماعیل هنیه» را به قاهره فرا خواند و برایش هواپیمای اختصاصی برای انتقال خودش و هیأت همراهش از فرودگاه «العریش» فرستاد تا تظاهرات بازگشت متوقف شده و اوضاع در نوار غزه آرام شود و نیز پیشنهاد آتش بس به مدت ده سال را با وی مورد رایزنی قرار دهد.برخی از مسئولان «حماس» نیز شروع به درز دادن اطلاعاتی به بیرون کرده اند مبنی بر اینکه «توافقنامه خاصی» برای شکستن محاصره نوار غزه در راه است.

آمریکا و همپیمانان عربش در مصر و اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس، سیاست «چماق و هویج» را با فلسطینی ها دنبال می کنند و به عبارتی دیگر رهبران در کرانه باختری و نوار غزه را با «چماق» توقف کمک های مالی و تشدید محاصره تهدید می کنند و با «هویج» وعده های غرق کردن کرانه باختری و نوار غزه با پول های عربی و غربی به عنوان بهای چشم پوشی از قدس و حق بازگشت و مخالفت نکردن با قرارداد قرن، وسوسه می کنند.

تصمیم غیرمنتظره و بی سابقه السیسی برای گشودن گذرگاه «رفح» در طول ماه رمضان در چارچوب « توافقنامه احتمالی، آتش بس و توقف یا کاهش شدت و گستردگی تظاهرات بازگشت و گرفتن زهر خشم ساکنان نوار غزه و بهبود اوضاع معیشتی شان صورت می گیرد زیرا آنها بنابه درخواست حماس تنها کسانی بودند که علیه طرح آمریکا قیام کردند و جشن انتقال سفارت را خراب کردند و چهره تروریستی و زشت اسرائیل را رسوا کردند.با وجود این، چه بسا تصویر کاملا تغییر کند به ویژه اگر رهبران حماس «هویج» آمریکایی که روی طبق عربی تقدیم شده است را رد کنند. همه احتمال ها وجود دارد زیرا جریانی قوی داخل حماس وجود دارد که پرچم مخالفت را بالا برده است.

جزئیاتی که تا کنون درباره مضمون قرارداد قرن به بیرون سرایت کرده حکایت از چاق کردن نوار غزه و اضافه کردن 720 کیلومتر از اراضی شبه جزیره سینا در امتداد ساحل به آن است که شامل شهرهای «العریش» و «الشیخ زوید» و ایجاد بندر و فرودگاه می شود و مصر نیز به همین اندازه از مساحت اراضی فلسطین اشغالی در «نقب» به دست می آورد. در مقابل، شهر«نیوم» در مرزهای مصر،اردن و عربستان با سرمایه گذاری 500میلیارد دلاری برای اشتغال بیشتر بیکارها و تزریق سرمایه های غیر مستقیم به اقتصاد مصر ایجاد می شود اما کرانه باختری چیزی به جزصلح اقتصادی و بهبود اوضاع خودمختاری به دست نمی آورد.

چماق آمریکایی نیز شامل توقف کمک های مالی به تشکیلات خودگردان در صورت مخالفتش با همکاری می شود. در حال حاضر نیز کمک های 200 میلیون دلاری از بودجه سال جاری و 65 میلیون دیگر از بودجه آژانس امدادرسانی آنروا بلوکه شده است.تصمیم به بلوکه کردن همه کمک های کشورهای حاشیه خلیج فارس به اردن نیز در راستای همین فشارها به دولت اردن و فلسطینی های مقیم در اردن و پذیرش قرارداد قرن است و اگر آن را نپذیرند باید پیامدهای آن و پیامدهای فرایند به حاشیه راندن اردن و نقش اش که شروع شده و شدت گرفته است را باید بپذیرند.

تبلیغات و حملات«تنفرسازی» روز افزون در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه در عربستان سعودی علیه ملت فلسطین و اتهام این ملت به فروش اراضی اش و به کاری گیری ارتش سایبری و نویسندگان بزرگ نزدیک نظام حاکم در چارچوب طرح محکم و برنامه ریزی شده صورت می گیرد که پا به پای فرایند عادی سازی روابط گسترده با اسرائیل پیش می رود و بازتاب دهنده نقش کشورهای حاشیه خلیج فارس در عملی کردن این قراداد است. بازداشت پنج فعال مرد و دو فعال زن در عربستان در دور روز اخیر که معروف به مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل هستند، چیزی نیست جز اقدامات اولیه در راستای عادی سازی.

هدف قرار دادن محور مقاومت و بمباران مواضع ایرانی در سوریه توسط اسرائیل و هواپیماها و موشک هایش و اعمال تحریم ها علیه «سید حسن نصرالله» و 9 تن از رهبران حزب الله و قرار دادن همه حزب با شاخه های سیاسی و نظامی در فهرست تروریسم، اقداماتی است که به نفع طرح های آمریکایی برای تحمیل قرارداد قرن و بهره برداری از حالت ضعف عربی و اسلامی حاکم و به شمار آوردن آن به عنوان فرصت تاریخی است که هرگز تکرار نمی شود.

بعید نمی دانیم که اسرائیل به زودی پذیرش طرح صلح عربی را پس از خالی کردنش از مضمون اصلی آن یعنی تعیین سرنوشت آینده قدس اشغالی و بیرون کردنش از معادله و پاک کردن آن از موضوع های مذاکره در هر گونه مذاکره ای در آینده، اعلام کند. همچنین سفرهای دوجانبه مسئولان اسرائیلی و عرب منطقه خلیج فارس پس از عیدفطر را بعید نمی دانیم.

تابستان عربی پیش رو تابستان عادی سازی روابط با اسرائیل است و شاهد پرده برداری از جزئیات قرارداد مسموم خواهد بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری جماران، تاریخ انتشار: 30اردیبهشت1397، کدخبر: 924695: www.jamaran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین