پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۳۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
چندی است رسانه های صهیونیستی از وجود مذاکراتی میان اسرائیل و حماس و همچنین واسطه هایی برای انعقاد توافق آتش بس 10 ساله خبر می دهند، اما صرف نظر از میزان صحت اخبار منتشر شده در این خصوص اسرائیل به دلایل مختلف به این توافق نیاز دارد.

شعارسال: از حدود سه هفته گذشته مباحثی در خصوص توافقی برای آتش بس بلند مدت میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس مطرح شده است که بر اساس آن رسانه های مختلف از آتش بسی 10 ساله سخن می گویند.

 اولین بار روزنامه صهیونیستی هاآرتص به طور کلی از وجود روابطی میان اسرائیل و حماس و تبادل نظرات برای دستیابی به توافقی جهت آتش بس بلند مدت خبر داد که بلافاصله مقامات حماس هرگونه ارتباط خود با اسرائیل در این مورد را تکذیب کردند.

پس از آن شبکه 4 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام مسئول در اسرائیل اعلام کرد حماس برای دستیابی به آتش بس جدیت ندارد و شرط اسرائیل برای خلع سلاح خود را نمی پذیرد. این مسئول این اسرائیلی تاکید کرد هیچ یک از طرفین پس از حوادث اعتراضات فلسطینیان در مناطق مرزی غزه تمایلی به افزایش وخامت اوضاع ندارند.

چندی پیش در پی سفر هیات حماس به قاهره برخی رسانه ها اعلام کردند حضور حماس در مصر به دعوت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر بوده و در این بازدید پیشنهاد توقف راهپیمایی بازگشت، عقد توافق آتش بس 10 ساله با اسرائیل و رفع محاصره چندین ساله غزه به مقامات حماس ارائه شده است. البته یحیی سنوار رهبر حماس در غزه نیز در مصاحبه با شبکه المیادین هر گونه توافق با قاهره برای توقف راهپیمایی بازگشت را تکذیب کرده و آن را حق ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق خود دانست.

اما رسانه های صهیونیستی همچنان به مانورهای تبلیغاتی خود در این خصوص ادامه دادند چنانچه شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد اسرائیل از طریق کانال های دیپلماتیک خود برای دستیابی به آتش بس تلاش می کند و طرح های ارائه شده از سوی مصر و قطر را پذیرفته و در حال بررسی آنها می باشد. این شبکه تلویزیونی چندی بعد از بی توجهی حماس به پیام های ارسال شده از سوی اسرائیل در خصوص توافق آتش بس و جدیت اسرائیل در باره خبر داد.

روزنامه صهیونیستی معاریو هم در این باره اعلام کرد اسرائیل با جدیت کامل در حال بررسی پیشنهاد مصر و قطر برای آتش بس می باشد.

روزنامه هاآرتص در گزارشی مدعی شد حماس خواستار صدور مجوز برای اجرای پروژه های عمرانی در غزه و کاهش محاصره چندین ساله علیه این منطقه شده است چرا که این گروه پس از حوادث اخیر در راهپیمایی بازگشت دچار بحرانی استراتژیک شده و از این جهت مجبور به مذاکره شده است.

این مباحث تا حدی پیش رفت که شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد مطالبات اسرائیل در این موضوع کاهش یافته و دیگر خواستار خلع سلاح حماس، به رسمیت شناختن اسرائیل، عمل به شروط کمیته چهار جانبه بین المللی و بازگشت تشکیلات خودگران به نوار غزه نمی باشد. اسرائیل موافق جدا کردن مساله انسانی و سیاسی این منطقه است.

رسانه های صهیونیستی در مقابل اعلام کردند اسرائیل هم اکنون تنها خواستار توقف شلیک موشک از نوار غزه توسط تمامی گروه های مقاومت در این منطقه، توقف حفر تونل، نزدیک نشدن به دیوار مرزی و عدم انجام فعالیت های نظامی در نزدیکی آن و حل مساله اسرای فلسطینی نزد حماس شده است و در مقابل حاضر است اجازه آغاز پروژه های عمرانی در غزه و ورود کالا به این منطقه را صادر کرده و باز بودن دائمی گذرگاه رفح را تضمین نماید. این رسانه ها همچنین از تمایل آمریکا به برقراری این آتش بس و پیگیری غیر مستقیم این کشور در این خصوص خبر دادند.

اما جدای از مانورهای تبلیغاتی رسانه های صهیونیستی در این خصوص و صرف نظر از صحت مسائل مطرح شده در این باره می توان انگیزه هایی را برای انعقاد چنین آتش بسی برای طرف اسرائیلی برشمرد که برخی از آنها عبارتند از:

1- پایان دادن به راهپیمایی بازگشت و آرام شدن اوضاع در مناطق مرزی غزه چرا که ادامه این وضعیت ممکن است به درگیری مستقیم با حماس منجر شود و این گروه از اداره این منطقه کناره گیری کرده و پی آن هرج و مرج غزه را فرا گیرد و اسرائیل مجبور شود به امور این منطقه رسیدگی کند در حالی که مقامات سیاسی فعلی حاکم بر اسرائیل به طور کلی بر عدم توجه به این منطقه اجماع دارند. بنابراین آتش بس می تواند حماس را در غزه در قدرت نگاه داشته و دیگر گروه ها را از اقدام علیه اسرائیل باز دارد چرا که در این حالت مسئولیت هر گونه اقدامی علیه اسرائیل متوجه حماس خواهد بود. علاوه بر این مسائل پایان یافتن راهپیمایی بازگشت موجب خلاصی اسرائیل از فشارهای رسانه ای و افکار عمومی جهان در پی شهادت تعداد زیادی از فلسطینیان در جریان اعتراضات اخیر می شود چرا که در هفته های اخیر کارشناسان صهیونیست به شکست تبلیغاتی اسرائیل در قبال حماس و غلبه روایت فلسطینی از ماجرا بر روایت اسرائیلی آن اذعان کرده اند.

2- انعقاد این آتش بس باعث تمرکز توان اسرائیل بر جبهه شمال و مرزهای سوریه و لبنان می شود. به گواهی برخی از کارشناسان صهیونیستی در روزهای گذشته اولویت کنونی اسرائیل تمرکز بر جبهه شمالی و مقابله با حضور ایران در سوریه است که در صورت ادامه بحران فعلی در غزه، اسرائیل باید مقداری از توان خود را در این منطقه مصروف دارد و در صورت بروز درگیری احتمالی با حماس نیز اوضاع برای اسرائیل بحرانی شده و امکان فشار از جبهه شمال بیشتر قوت می یابد.

3- اسرائیل برای اعلام طرح توافق قرن ترامپ به آرام کردن فضا نیازمند است. چنانچه ذکر شد برخی رسانه ها از پیگیری های غیر مستقیم آمریکا در این خصوص خبر دادند. آتش بس می تواند آمریکا و اسرائیل را برای مقابله با پیامدهای احتمالی پس از اعلام توافق قرن آماده کند. همچنین آرام شدن اوضاع منطقه برای آمریکا نوعی فراعت از مسائل فلسطین و اسرائیل به وجود آورده و بر مقابله با پیامدهای خروج از توافق هسته ای با ایران متمرکز می نماید.

4- آتش بس به فاصله انداختن بیشتر میان غزه و کرانه باختری کمک می نماید چرا که با توجه به اخبار وخامت اوضاع جسمانی ابومازن احتمالاً پس از وی کرانه باختری از لحاظ امنیتی دچار التهاب و تشنج خواهد شد و از این جهت اسرائیل باید به دنبال آرام کردن اوضاع در غزه باشد. علاوه بر آنکه این آتش بس به نگرانی های موجود در محافل اسرائیلی در خصوص سرایت اوضاع وخیم غره در جریان راهپیمایی بازگشت به کرانه باختری و حتی اراضی 1948 پایان می دهد.

5- یکی از نگرانی های موجود در مورد غزه وضعیت انسانی و اقتصادی بسیار وخیم این منطقه به دلیل محاصره 12 سال گذشته است، چنانچه مقامات و کارشناسان صهیونیستی و موسسات و پژوهشگران بین المللی بر آن تاکید کرده اند. کاهش قدرت خرید مردم غزه و فقدان زیر ساخت های مربوط به بخش آب و برق و بهداشت این منطقه را بمبی در برابر اسرائیل تبدیل کرده که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد و این آتش بس می تواند از این مساله جلوگیری نماید.

حملات موشکی و خمپاره ای بی سابقه روز گذشته مقاومت به شهرک های اسرائیل همجوار غزه دستیابی به این توافق را در هاله ای از ابهام فرو برد چرا که نتانیاهو در واکنش به این اقدام مقاومت از عدم حمایت اسرائیل از آتش بس سخن گفت و احتمال جنگی فراگیر میان اسرائیل و حماس را قوت بخشید. اما پس از گذشت 24 ساعت از آغاز این درگیری ها و تبادل آتش شب گذشته میان اسرائیل و مقاومت صبح امروز حماس و جهاد اسلامی از وساطت هایی در این خصوص سخن گفتند و بر پایبندی گروه های مقاومت به توافق آتش بس سال 2014 تا زمان رعایت آن از سوی اسرائیل خبر دادند که بار مجدداً احتمال انعقاد این آتش بس طولانی مدت را قوت داد.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری بین المللی قدس ، تاریخ انتشار: 9خرداد 1397 ، کدخبر: 312737 ،www.qodsna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
اسرائیل داره با حضور ترامپ در امریکا به تموم اهداف خودش میرسه واقعا
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
این رژیم فکر کرده میتونه هر غلطی رو بکنه و بعد تقاضای آتش بس کنه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین