پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
در پیش‌نویس پیشنهادی کویت که کشورهای عربی و مسلمان حدود دو هفته بر سر متن آن رایزنی کرده بودند آمده بود برای تامین امنیت جانی ساکنان غزه اگر لازم شود باید یک مکانیسم بین‌المللی در نظر گرفته شود. در این پیش‌نویس همچنین به کارگیری خشونت فزاینده و نامتناسب از سوی رژیم صهیونیستی و راکت‌پراکنی از سوی غزه به مناطق مسکونی در اسرائیل، محکوم شده بود. در این پیش نویس نامی از حماس دیده نمی‌شد.
شعارسال: در حالی که آمریکا با وتوی قطعنامه پیشنهادی کویت درباره خشونت‌های خونین اخیر در غزه مانع از تصویب آن در جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد شد، پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا که در آن حماس مقصر معرفی شده بود هم نتوانست حتی یک رای مثبت به غیر از خود آمریکا کسب کند.

عصر جمعه پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از چند ساعت بحث و گفتگو بر سر دو پیش‌نویس پیشنهادی به رای نشستند.

به گزارش بی بی سی، پیش‌نویس نخست که از سوی کویت به روی میز گذاشته شده بود و در آن از به کارگیری خشونت فزاینده از سوی رژیم صهیونیستی انتقاد شده بود با ۱۰ رای مثبت، و ۴ رای ممتنع و تنها یک رای مخالف از سوی نماینده آمریکا وتو شد.

پیش‌نویس دوم از سوی آمریکا مطرح شد که در آن گروه حماس مقصر خشونت‌های خونین در نوار غزه و مرز این منطقه با اسرائیل معرفی شده بود اما این پیش‌نویس با ۱۱ رای ممتنع و ۳ رای مخالف در برابر تنها رای مثبتی که آمریکا به خودش داده بود ناکام ماند.

خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید این که آمریکا پیش‌نویسی را در جمع ۱۵ عضوی شورای امنیت طرح کند و تنها موافق آن خودش باشد، بی‌سابقه است.

ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد

در پیش‌نویس‌ها چه آمده بود؟

در پیش‌نویس پیشنهادی کویت که کشورهای عربی و مسلمان حدود دو هفته بر سر متن آن رایزنی کرده بودند آمده بود برای تامین امنیت جانی ساکنان غزه اگر لازم شود باید یک مکانیسم بین‌المللی در نظر گرفته شود. در این پیش‌نویس همچنین به کارگیری خشونت فزاینده و نامتناسب از سوی رژیم صهیونیستی و راکت‌پراکنی از سوی غزه به مناطق مسکونی در اسرائیل، محکوم شده بود. در این پیش نویس نامی از حماس دیده نمی‌شد.

همین موضوع با مخالفت شدید نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روبرو شد که این پیش‌نویس را جانب‌دارانه و یک طرفه خواند و با استفاده از حق وتوی خود به عنوان تنها رای مخالف در میان ۱۵ عضو حاضر در جلسه، از تصویب آن جلوگیری کرد.

بریتانیا، دیگر عضو دائم و صاحب حق وتو در این جلسه به این پیش‌نویس رای ممتنع داد اما روسیه، چین و فرانسه، سه عضو دائم دیگر به آن آری گفتند و این پیش‌نویس در نهایت با ۱۰ رای مثبت، ۴ رای ممتنع و یک رای مخالف (آمریکا) تصویب نشد.

اما پیش‌نویس بعدی که از سوی آمریکا طرح شده بود و در آن نام حماس به عنوان مقصر معرفی شده بود به طور بی سابقه‌ای در انزوا ماند و به غیر از نیکی هیلی که به آن رای مثبت داد، هیچ کدام از ۱۴ عضو حاضر دیگر به آن آری نگفتند. این پیش نویس هم با ۱۱ رای ممتنع، ۳ رای مخالف و تنها یک رای موافق (آمریکا) کنار گذاشته شد.

درگیری‌ها خونین در نوار غزه طی دو ماه گذشته به شهادت بیش از ۱۰۰ فلسطینی انجامیده و یک بار دیگر آتش خشونت در این بخش از سرزمین‌های اشغالی را شعله‌ور کرده است.

سه روز پیش نیز گروه‌های فلسطینی در غزه به تلافی جنایت رژیم صهیونیستی، ده‌ها خمپاره به سمت اسرائیل پرتاب کردند. این خمپاره‌باران سنگین‌ترین حمله در سال‌های اخیر بود.

به دنبال آن اسرائیل نیز با حملات هوایی به مواضع گروه‌های فلسطینی در غزه پاسخ داد. از تلفات احتمالی این حملات گزارش کاملی منتشر نشده اما مقام‌ها در غزه شهادت دست کم دو نفر را تایید کردند.

اعتراض های شش هفته‌ای فلسطینیان که همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم اشغالگر قدس و افتتاح سفارت آمریکا در بیت المقدس بود از همان روزهای نخست با پاسخ سنگین جنایتکاران صهیونیستی روبرو شد و تک تیراندازهای ارتش این رژیم به روی معترضان فلسطینی، آتش گشودند.

معترضان ساکن غزه این سلسله اعتراض‌ها را با عنوان "دفاع از حق بازگشت به سرزمین" برگزار می‌کردند.

اسرائیل ادعا می‌کند تک‌تیراندازها، فلسطینی‌هایی را هدف قرار دادند که تلاش می‌کردند تحت پوشش معترض به اسرائیل نفوذ کنند اما سازمان ملل و مقامات حقوق بشری اسرائیل را متهم کردند که واکنش نامتناسب نشان داده است.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  فرارو، تاریخ انتشار: 12خرداد 1397 ، کدخبر:  ۳۶۲۲۹۹ ،www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین