پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
نشریه آلمانی در مطلبی انتقادی درباره دوران ریاست‌جمهوری اوباما در آمریکا نوشت: حرف‌های اوباما اقدامی به دنبال نداشت به همین علت اوضاع اجتماعی آمریکا آشفته است.

شعارسال: به دنبال سفر روز گذشته «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به آلمان نشریه آلمانی اشپیگل گزارشی منتشر کرد با عنوان «آخرین رئیس‌جمهور غرب» و به تشریح ناخرسندی از رویکرد اوباما به ویژه در اروپا پرداخت.

بنابر این گزارش به قلم «یاکوب آگوستین»، «اوباما تور خداحافظی از آلمان را در حالی برگزار کرد که زمانی از وی به عنوان مسیح موعود تعبیر می‌شد. آلمانی‌ها در جولای 2008 با جمعیت 200 هزار نفری از اوباما استقبال کردند اما از آن پس هرگز این تعداد استقبال‌کننده انتظار اوباما را نکشیدند. در واقع از زمانی که اوباما خود را در عرصه قدرت نشان داد، سرخوردگی از کارهای او هم آغاز شد. می‌توان گفت که او رفتاری ناامیدکننده داشت. اوباما مردی است که حرف های جدی می‌گوید ولی اقدامی به دنبال ندارد.»

«چیزی تغییر نکرده است.از سیاست‌های «آنگلا مرکل» در زمینه پناهجویان استقبال می‌شود آنهم در حالی که آمریکا تاکنون حدود 2 هزار و500 پناهجو را از سوریه پذیرفته است و در سال جاری هم قصد دارد 10 هزار نفر را بپذیرد. وی در حالی فقط می‌خواهد این تعداد را بپذیرد که در سال گذشته کشورش یک میلیون نفر مهاجر را پذیرفته است و در سالهای گذشته در مجموع 70 هزار پناهجو از سراسر جهان وارد آمریکا شده‌اند.»

«البته اوباما موفقیت‌هایی هم داشت اگر بخواهیم به دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران و یا برقراری رابطه با کوبا یا خروج نیروها از افغانستان و عراق اشاره کنیم، اینها مواردی هستند که جهان باید به خاطر آنها از اوباما تشکر کنند اما شکست‌های اوباما هم قابل توجه هستند که باید به آنها هم توجه کرد: گوانتانامو بسته نشد. هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) افراد بیگناه را کشتند. در مجموع باید گفت که با وجود اوباما، جهان به جایی بهتر تبدیل نشده است.»

در این گزارش آمده است که ارزش‌های غربی به این معنی بود که جهان بهتری ایجاد شود و این یعنی موانع دموکراسی برداشته شود. اما آنچه اوباما از آمریکا ساخت را می‌توان در تابستان 2013 دید. آنهم در شرایطی که بسیاری از کشورهای اروپا تحت فشار آمریکا از فرود و ادامه پرواز هواپیمای «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی جلوگیری کردند. در آن زمان آمریکا اعلام کرده بود که امکان دارد «ادوارد اسنودن»افشاگر آمریکایی در هواپیمای مورالس باشد. در واقع اروپایی‌ها از اینکه عواقب پذیرش مورالس که از جانب آمریکا متوجه آنها باشند، می‌ترسیدند.

در داخل آمریکا هم با وجود اوباما مشکلات فراوانی به چشم می‌خورد از جمله اینکه موضوع بیمه‌های درمانی همچنان به عنوان مسئله‌ای حل نشده باقی مانده است. جامعه آمریکا از لحاظ اجتماعی و سیاسی چند پاره شده است. بی‌عدالتی اجتماعی به شدت به چشم می‌خورد و ساختار سیاسی در این کشور در دست لابی‌ها و سرمایه‌داران است. در واقع جامعه سیاسی آمریکا به وسیله ایدئولوژیست‌ها از هم پاشیده شده و جو نفرت بر آن حکمفرماست و معجونی از بی‌مسئولیتی، طمع و تعصب جامعه را فراگرفته که نتیجه آن این می‌شود که مسیح جدید فردی باشد به اسم: «دونالد ترامپ»

اشپیگل نوشت: از دید ما اروپایی‌ها این فرهنگ سیاسی بیگانه‌ای است که با ارزش‌های ما هماهنگی ندارد. ما این روزها آمریکایی‌ها را همانطوری می‌بینیم که چینی‌ها، روس‌ها و هندی ها را می‌بینیم یعنی معتقدیم که با هم فرق داریم. به این ترتیب باید گفت که اوباما آخرین رئیس‌جمهور غربی بود و آمریکا برای ما کشوری غریبه شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395، کد خبر: - ، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین