پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۶۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳
راهکار‌هایی برای کار‌آفرینی کوچک با اشتغالزایی بزرگ در مازندران با محوریت استفاده از طرح‌های خلاقانه و حمایت متولیان از مبدا تا مقصد وجود دارد.توجه به طرح‌هایی با پشتوانه تحقیق علمی و یا تجربه کاری و پذیرش مسؤولیت اجرای زمان دهی‌شده آن توسط طراح دارای ضمانت لازم برای حمایت دولتی و خصوصی است تا از کار‌آفرینی‌های کوچک به اشتغالزایی بزرگ دست یافت.

شعارسال: راهکار‌هایی برای کار‌آفرینی کوچک با اشتغالزایی بزرگ در مازندران با محوریت استفاده از طرح‌های خلاقانه و حمایت متولیان از مبدا تا مقصد وجود دارد.

 کار‌آفرینی در مشاغل کوچک و متوسط با تعاریف مختلفی در اقتصاد روبرو است که از ایجاد تعریفی بر مبنی تعداد اشتغال تا میزان بهره‌وری در نوسان است و انچه در این زمینه مهم به نظر می‌رسد ایجاد اشتغال پایدار و دوری از بیکاری است.

میزگرد «کار‌آفرینی کوچک با اشتغالزایی بزرگ» با هدف توانمندی‌های طرح‌های اشتغالزایی و پاسخ به مطالبات جامعه هدف و فضای توسعه کار و نیز بیان انتظارات و موانع و راهکار‌ها در دفتر خبرگزاری فارس مازندران برگزار شد.

*طرح‌های اشتغالزایی که بدون حمایت راکد ماند

محمدصالح ایمانی که کارشناس ساخت و تولید گرایش ماشین ابزار طراحی قالب سازی است با اشاره به اینکه جوانان به دنبال کار راحت هستند که به نفع آنها و جامعه نیست و‌ برای کسب درآمد باید تلاش کرد، گفت: دامداری و کشاورزی شغل نیاکان ما است و کسب درآمد مناسب در بخش کشاورزی و دامداری با توجه به شرایط جغرافیایی و طبیعی مازندران دست‌یافتنی است و با توجه به وجود زمین‌های بدون کشت و احداث فعالیت‌های گلخانه‌ای در متراژ ۱۰۰ متری و برداشت حدود ۲ برابری از آن وجود دارد.

وی با اشاره به این که یک طرح با توجیه اقتصادی مناسب به دلیل عدم وجود امکانات و حامی مالی در حال رکود است و تنها برای اسکلت‌بندی آن مبلغ 4 میلیون تومان هزینه شد، خاطر‌نشان کرد: کشت در آب، پرورش ماهی در مخزن، پرورش گل و توت‌فرنگی در گلخانه و پرورش گوسفند‌های دارای نژاد برتر در برنامه‌های ما وجود دارد و همچنین با افزایش سطح زیر کشت، درآمد بیشتری نصیب می‌شود.

ایمانی با بیان اینکه اگر زمین هکتاری در اختیار داشته باشیم، گلخانه‌ای بر طبق نیاز شهرستان‌ها احداث می‌کنیم و روی گیاهان خاص می‌توان برنامه‌ریزی کرد، اظهار کرد: فعالیت بر روی دام، کشاورزی، کود دامی، تولید‌مثل و گوشت دامی و پرورش زنبور عسل از موضوع‌هایی است که می‌توان در سوادکوه برنامه‌ریزی کرد و ما برای آن طرح داریم.

طراح کارآفرینی به طرح سال گذشته خود اشاره کرد که زمین توسط فردی داده شد و سود به صورت نصف تقسیم شد که چیزی برای ذخیره و سود باقی نماند، افزود: هزینه‌های برق، گاز، آب بالاست که از مسؤولان مرتبط انتظار همکاری داریم و زمین‌های بدون‌استفاده شهرستان هم با طرح زمان‌دهی شده را خواستاریم و برای ایجاد و تقویت انگیزه‌ها هم یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 4 طرح در حوزه گلخانه خانگی، دامداری، کشاورزی و زنبور‌داری در اختیار دارد، گفت: برخی میوه‌هایی که در ایران کشت نمی‌شود را می‌توان در گلخانه تولید کرد.

* امکان افزایش اشتغال در حوزه معادن

حسین بخشی که کارشناس معدن با سابقه 25 سال تجربه معدنی است با اشاره به اینکه از ابتدا به فعالیت معدنی علاقمند بودم و از کارگری به تکنسینی، سرپرست معدن، رئیس معدن رسیدم و 17 سال مدیر عامل شرکت فنی مهندسی قائم سوادکوه را بر عهده دارم، گفت: معادن زغال‌سنگ البرز مرکزی در گذشته توسط کارشناسان روس و آلمانی به خوبی اکتشاف شد ولی به دلیل نبود تجهیزات و امکانات و بودجه لازم شاهد فعالیت پیشرویی در معادن شهرستان هستیم که استفاده از ذخیره معادن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان افزایش اشتغال در حوزه معادن سوادکوه وجود دارد و با توجه به اینکه معادن، کم‌درآمد و پر‌هزینه است نیاز به همکاری و کمک دولتی وجود دارد، افزود: هیچ ماده‌ای جایگزین زغال برای ذوب آهنآلات و ترکیبات آن نمی‌شود و در حال حاضر قیمت جهانی زغال بالاست و کمبود زغال در بازار جهانی وجود دارد و قیمت زغال از معدن تا مقصد 4 یا 5 برابر است.

بخشی به هزینه و درآمد بالای زغال اشاره کرد و با بیان اینکه موانع مالی و هزینه‌بر بودن، لزوم حمایت اداره کار، اداره مالیاتی و تأمین اجتماعی و ادارات و نهاد‌های دیگر در حوزه معادن داریم، گفت: لازم است معافیت بیمه‌ای حوزه زغال سنگ مانند سال‌های گذشته انجام شود و در معادن کشور‌های دیگر که مکانیزه است هم شاهد یارانه‌های دولتی هستیم.

*لزوم اتکا به توانمندی داخلی برای توسعه

محبوبه اختر که کارشناس ارشد پرستاری و دانشجوی دکترای و نماینده ویژه طرح سفیران اقتصادی کالای ایرانی در خاورمیانه، کارآفرین نمونه سال95 کشور و 17 بانوی برتر از 199 زن برتر سال 94 و 95 در زمینه تولید سفال و سرامیک، دکوراسیون داخلی و زیباسازی شهری، مرمت آثار باستانی سقانفارها، مساجد، منازل قدیمی، معرق کاشی و آینه، طراحی و ساخت کلبه و آلاچیق‌های سفالی، تولید کننده انواع تنور، بریان‌پز، منقل و کباب‌پز، برگزاری آیین‌های زنده سنتی و نمایشگاه صنایع دستی و مدرس سفال‌گری، معرق، کاشی و آینه فعال است.

وی گفت: اتکا به توانمندی داخلی و نیروهای انسانی توانمند و یا تلاش برای ایجاد توانمندی در نیرو‌های انسانی در دستور کار قرار دارد تا توسعه صنعتی، کشاورزی و خدماتی و رونق تولید داخلی محقق شود.

*راهکارهایی برای کار‌آفرینی‌های کوچک و دست‌یابی به اشتغالزایی بزرگ

به نظر می‌رسد توجه به طرح‌هایی با پشتوانه تحقیق علمی و یا تجربه کاری و پذیرش مسؤولیت اجرای زمان دهی‌شده آن توسط طراح دارای ضمانت لازم برای حمایت دولتی و خصوصی است تا از کار‌آفرینی‌های کوچک به اشتغالزایی بزرگ دست یافت.

مسؤولان مرتبط با موضوع نخبگان و ایده‌ها و طرح‌های استان مازندران هم در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود از حمایت طرح‌های ابتکاری، خلاقانه و عملی خبر دادند و لازم است تا با برگزاری همایش‌هایی با موضوع فراخوانی طرح‌ها و ایده‌های کارآفرینی و نیز برنامه‌ریزی برای جذب این طرح‌ها و استفاده از توانمندی سایر ادارات و نهاد‌ها برای تحقق کامل آن و همراهی از مبدا تا مقصد آن طرح‌ها می‌تواند به شکوفایی بیشتر کار‌آفرینی‌های کوچک برای دست‌یابی به اهداف اشتغالزایی بزرگ دست یافت.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس مازندران، تاریخ انتشار: 30شهریور 97، کد خبر:13970630000044 ، www.mazandaran.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین