پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۷۲۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
نشنال اینترست در یادداشتی به بررسی سیاست ناکارآمد واشنگتن در مورد تروریسم پرداخته و می‎گوید شواهد تاریخی روشنی از پیروزی همیشگی تمدن وجود دارد و تروریسم تهدیدی جدی برای آن نیست.در ادامه یادداشت آمده است: متاسفانه، استدلالی که مک کال برای حمایت از طرح خود از آن استفاده می‌کند، از همان درک نادرست از تروریسم و تاثیر آن بر سیاست خارجی آمریکا رنج می‌برد که موجب گمراهی بسیاری از مقامات هم آمریکا و هم تروریسم از ۱۱ سپتامبر شده است. مک کال نیز با اشاره به ۱۱ سپتامبر استدلال می‌کند که تهدید مبهم حملات ویرانگر تمدن آینده، توجیهی مناسب برای ایجاد یا ادامه برنامه امنیتی است.

شعار سال: پایگاه نشنال اینترست در یادداشتی به بررسی سیاست ناکارآمد واشنگتن در مورد تروریسم پرداخته و آن را زمینه گسترش تروریسم اعلام میکند.

در این یادداشت آمده، مایکل مک کال، رئیس جمهوریخواه کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان، به اشتباه تروریسم را تهدید وجودی آمریکا اعلام می‌کند. وی اخیرا برای تصویب قوانین جدید در زمینه تروریسم یادداشتی با عنوان "تروریسم در هر نقطه از جهان، تهدیدی برای تمدن در همه جا" نوشته است. طرح مدنظر او پارامتر‌های مورد نیاز برنامه ضد تروریسم که از سال ۲۰۰۵ توسط وزارت خارجه طراحی شده، را در بر دارد. به احتمال بسیار زیاد مک کال و همکارانش برای تدوین این لایحه رابطه نزدیکی با دولت داشتهاند تا از تامین مالی طرح مورد نظر اطمینان یابند.

در ادامه یادداشت آمده است: متاسفانه، استدلالی که مک کال برای حمایت از طرح خود از آن استفاده می‌کند، از همان درک نادرست از تروریسم و تاثیر آن بر سیاست خارجی آمریکا رنج می‌برد که موجب گمراهی بسیاری از مقامات هم آمریکا و هم تروریسم از ۱۱ سپتامبر شده است. مک کال نیز با اشاره به ۱۱ سپتامبر استدلال می‌کند که تهدید مبهم حملات ویرانگر تمدن آینده، توجیهی مناسب برای ایجاد یا ادامه برنامه امنیتی است.

رابرت مور نویسنده یادداشت بر این باور است که نابودی تمدن‌ها در طول تاریخ نه از طریق تروریسم بلکه توسط جنگ‌های متعارف و یا مشکلات داخلی رخ داد و در طول سال‌ها (با وجود برخی از اشتباهات) انسان به سمت یک «تمدن متمدن» پیشرفت کرده است.

نویسنده با اشاره به این که تروریسم با استفاده از فن آوری‌های مدرن می‌تواند به تعداد زیادی از مردم آسیب برساند، اظهار می‌کند که تاکید بر تروریسم به عنوان تهدید وجودی جهان دقیقا چیزی است که تروریست‌ها می‌خواهند؛ تصویر و تاثیری فراتر از توان واقعی آنان. در واقع، قبل از سال ۲۰۰۱، القاعده عمدتا در مناطق روستایی افغانستان و بخش‌هایی از سومالی وجود داشت و حکومت تروریستی در هیچ کشوری روی کار نبود. تروریست‌ها اغلب به صورت انفرادی و گروه‌های کوچک فعالیت می‌کردند. اما طی دو دهه گذشته تامین مالی گروه‌های تروریستی به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

یادداشت با اشاره به هزینه صد‌ها میلیارد دلاری ارتش آمریکا برای جنگ باصطلاح تروریسم و تبدیل ارتش و پلیس سایر کشور‌ها به نیرو‌های مبارزه با تروریسم و بی نتیجه بودن ماموریت آمریکا در عراق و افغانستان، می‌نویسد، اما در سال ۲۰۱۸ همچنان این استراتژی توسط واشنگتن دنبال می‌شود. برنامه‌های مبارزه با تروریسم آمریکا در صورت عدم بازبینی و اصلاح جدی در این استراتژی فقط بستر را برای افزایش فعالیت‌های تروریستی در کشور‌هایی که واشنگتن در آن‌ها با تروریسم مبارزه و هزینه کرده را فراهم می‌کند. کنگره باید بررسی جدی و جامعی از استراتژی جنگ علیه تروریسم که حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ارمغان آورده، انجام دهد.

در پایان این یادداشت آمده بهتر است مقامات مسئول آمریکا به جای دنبال کردن سیاست‌های مشابه و سخنرانی و صرف میلیارد‌ها دلار پول مالیات دهندگان برای هزینه‌های نامناسب امنیتی، ضمن پذیرش شکست و رها کردن مفروضات بلندمدت فاقد شواهد و مستندات، به این معضل واقع بینانه‌تر نگاه کنند و استراتژی خود را اصلاح نمایند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان تاریخ انتشار 31شهریور 97، کدمطلب: 452621، www.mizanonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین