پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۵۴۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
سیدعباس صالحی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه پنجمین 2 سالانه بین المللی خوشنویسی در قزوین افزود: خوشنویسی همیشه خطی از دیپلماسی عمومی ایرانی بوده است و اگر تاریخ را نگاه کنیم از طریق شعر و خوشنویسی، دیپلماسی عمومی و اجتماعی برقرار کرده ایم.خوشنویسی یک هنر معنوی است که می توان آنرا به عنوان دریچه ای برای دیپلماسی با جهان اسلام به کار برد.

شعارسال: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشنویسی یک هنر معنوی است که می توان آنرا به عنوان دریچه ای برای دیپلماسی با جهان اسلام به کار برد.

 سیدعباس صالحی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه پنجمین 2 سالانه بین المللی خوشنویسی در قزوین افزود: خوشنویسی همیشه خطی از دیپلماسی عمومی ایرانی بوده است و اگر تاریخ را نگاه کنیم از طریق شعر و خوشنویسی، دیپلماسی عمومی و اجتماعی برقرار کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: امروز باید به دیپلماسی هنری خوشنویسی بیش از گذشته توجه کرد تا از طریق خط به ارتباط با جهان اسلام پرداخت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد:با وجود تمام اختلاف نظرها، یکی از حوزه هایی که می تواند جوامع اسلامی و جوامع شرقی را با ایران مرتبط کند همین خط و خوشنویسی است.

وی اظهار داشت:فضای مجازی امروز، فضای حقیقی زندگی انسانی است و خوشنویسی باید در این فضا جلوه ای تازه پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: خوشنویسی به عنوان هنری ایرانی از ویژگی های مختلف و متنوعی برخوردار است و بی تردید جزو نمادهایی از هویت ایرانی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: هیچ یک از اجزای فرهنگ و هنر ایران به اندازه خوشنویسی با فرهنگ ما ارتباط ندارد به گونه ای که ادبیات فارسی از طریق موسیقی و خوشنویسی جاودانه شده و در خاطرات و اذهان، ریشه دوانده است.

صالحی با بیان اینکه کمتر هنری به این اندازه با هنرهای گوناگون پیوند خورده است، افزود: خوشنویسی یا اغلب هنرهای ایرانی ارتباط پیوسته و ناگسسته ای یافته و خط تعامل و ارتباط هنر ایرانی است و اجزای مختلف هنر ایرانی به نحوی با خوشنویسی پیوند یافته اند.

وی ادامه داد: شاید با همین نگاه باشد که خوشنویسی ایرانی با روح ایرانی هم نسبتی دارد و به گونه ای روح ایرانی با این هنر از ارتباطی وثیق برخوردار است.

صالحی خاطرنشان کرد: می توان اذعان کرد آرامش و صلح جویی و اعتدال و میانه روی به نحوی از این روح و هنر ایرانی مایه گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در بین هنرها کمتر هنری است که مثل خوشنویسی با عالم قدسی پیوند خورده باشد، هم از این جهت که نویسنده را با مفاهیم قدسی مرتبط کرده و هم به نوعی به عنوان هنری درون گرا در واقع هنر مراقبه است.

وی ادامه داد: در مقایسه با هنرهای فراموش شده، خوشنویسی اتصالی تاریخی پیدا کرده و روند رو به گسترش آن در ایران زمین از دیرباز تاکنون ادامه دارد.

صالحی اظهار داشت: اینکه صدها هزار جوان در این هنر می کوشند خصوصا حضور بانوان در هنر خوشنویسی یک نقطه عطف و بشارتی نیک برای آینده این هنر معنوی در تاریخ خوشنویسی ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بدون شک این هنر نیازهایی دارد که همگی باید برای پاسخگویی به آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه در دوره مدرن، ما را تهدید می کند آن است که از تعداد لذت برندگان این رشته کاسته شود،گفت: در این حوزه سهم خانواده، مدرسه و رسانه زیاد است تا لذت بردن از خوشنویسی را همچون لذت بردن از موسیقی ترویج کنند.

صالحی ادامه داد: خوشنویسی را باید از فضای مجازی دور نگه داریم چرا که با روندی که در مسیر سیطره این فضا وجود دارد، این هنر هم می تواند رفته رفته کمرنگ شود.

وی با تاکید بر اینکه خوشنویسی به قطب های مکانی نیاز دارد، گفت: ایده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شهرهای خلاق با همین نگاه است تا شهرها با توجه به مزیت نسبی خود به قطب های هنری تبدیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: بی تردید قزوین قطب خوشنویسی ایران بوده و برگزاری پنج دوره این 2 سالانه این گفته را اثبات می کند.

پنجمین 2 سالانه خوشنویسی همزمان با هفته فرهنگی قزوین از اوایل شهریورماه در بخش‌ های نستعلیق، شکسته‌ نستعلیق، نسخ و ثلث آغاز شد.

با فراخوان این دوره از 2 سالانه 700 اثر به دبیرخانه این رویداد فرهنگی و هنری ارسال شد که 250 اثر منتخب در نمایشگاه 2 سالانه به نمایش درآمد.

از آثار پذیرفته شده مربوط به 2 سالانه خوشنویسی قزوین 210 اثر منتخب با یکدیگر رقابت پرداختند.

شهر قزوین بواسطه برخورداری از هنرمندان بنام خوشنویسی کشور از جمله میرعماد میرعماد حسنی (استاد بزرگ خط نستعلیق)، میرزا محمد حسین عماد الکتاب قزوینی، میرزا محمد علی خیارجی، عبدالمجید طالقانی و ملک محمد قزوینی و ابوالحسن محصص مستشاری به پایتخت این هنر در ایران معروف است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 5مهر 1397 ، کدخبر: 83046613،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین