پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۸۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
ساکنان دنیای سکوت شکایتی ندارند، تقدیر و سرنوشت آنان را به این سمت و سو سوق داده، چشم هایی که باید با آنها ببینند و بشنوند و دستانی که باید با آنها کار کنند و حرف بزنند، اینها بخشی از مشکلات ناشنوایان است

شعارسال: ساکنان دنیای سکوت شکایتی ندارند، تقدیر و سرنوشت آنان را به این سمت و سو سوق داده، چشم هایی که باید با آنها ببینند و بشنوند و دستانی که باید با آنها کار کنند و حرف بزنند، اینها بخشی از مشکلات ناشنوایان است.

روزگار ناشنوایان دنیای سکوت است، با همه سختی ها و مشکلات می خواهند همانند دیگر افراد جامعه زندگی کنند و از خدمات لازم بهره مند شوند.

معلولیت ناشنوایی فرد را از جامعه دور می کند، حس آموزشی ندارد و در نهایت شغلی نیز نمی توانند داشته باشند.

در واقع می توان گفت، ناشنواها انسان هایی به ظاهر سالم هستند، ولی فاقد شغل و آموزش بوده که این روند موجب می شود زندگی مناسبی نداشته باشند؛ گام نخست برای ارتقای زندگی این افراد دسترسی به منابع اطلاعاتی و آموزشی است.

بنا بر تعاریف، ناشنوایی‌ و اختلال‌ در شنوایی‌ عبارت‌ است‌ از کاهش‌ توانایی‌ یا ناتوانی‌ کامل‌ در شنیدن ‌که این عارضه می‌تواند به‌ علت‌ مشکل‌ در استخوان ‌های‌ کوچک‌ گوش‌ میانی‌ که‌ صدا را انتقال‌ می‌دهند یا مشکل‌ در شاخه‌ های‌ عصب ‌هشتم‌ مغزی‌ که‌ صدا را به‌ مغز انتقال‌ می‌دهند، رخ دهد.

به گفته حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، 6.5درصد افراد جامعه و 17 درصد از جمعیت 230 هزار نفری معلولان کشور ناشنوا و کم شنوا هستند و البته در برخی استان های جنوبی میزان شیوع این معلولیت به علت ازدواج های فامیلی بیشتر است.

** غربالگری شنوایی نوزادن در 10 روز اول تولد

مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیر در این ارتباط گفت که هم اکنون 2 هزار و 617 ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند که از این تعداد 258 نفر مستمری بگیر و مابقی از سایر خدمات موردی بهره مند می شوند.

محمد محمدی قیداری افزود: اختلالات شنوایی از دوران کودکی بر گفتار افراد تاثیر می‌گذارد و در همین راستا بهزیستی استان اقدام به غربالگری شنوایی نوزادان و شناسایی اختلالات شنوایی در 10 روز اول تولد کودک می‌کند.

به گفته این مسئول کاهش ذخیره لغات، کاهش حافظه شنیداری، هجی کردن لغات و افت تحصیلی از مشکلات افراد ناشنوا به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: عارضه ناشنوایی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله اختلالات ژنتیکی، عفونت‌های شدید و مصرف برخی از داروها باشد و بر این اساس گروههای یاد شده خدماتی مانند کاشت حلزون، پرداخت هزینه درمان، پرداخت هزینه تحصیلی و اختصاص سمعک دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: اختلال ناشنوایی 70 درصد از درک انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر کودکی غربالگری شنوایی نشود، در بزرگسالی با اختلال ناشنوایی، رشد کند گفتار، خواندن و نوشتن گردیده و دچار افت می شود.

وی خاطر نشان کرد: هزینه کاشت حلزون بالغ بر 300 میلیون ریال است که بیشتر هزینه آن بر عهده دولت بوده که طی سال گذشته 26 مورد کاشت حلزون توسط بهزیستی استان انجام شد شده و امسال هیچ پشت نوبتی برای کاشت حلزون شنوایی وجود ندارد.

به گفته این مسئول، با اقدامات انجام گرفته کانون ناشنوایان استان به صورت نهادی غیر دولتی در استان تاسیس شده که تا کنون فعالیت‌های ارزنده‌ای در زمینه رشد معلولان ناشنوا داشته و موفقیت های متعددی را در حوزه های مختلف کسب کرده است.

** 100 درصد ناشنوایان مطلق استان زنجان شناسایی شده اند

معاون توانبخشی بهزیستی زنجان به خبرنگار ایرنا گفت: این اداره کل با انجام برنامه های متعدد ضمن شناسایی معلولان و ناشنوایان نیازمند استان، هم اکنون خدمات لازم را به آنان ارائه می کند.

فرهاد میرزایی افزود: هم اکنون با حمایت انجام گرفته خدمات ارائه شده به ناشنوایان با سایر معلولیت ها هیچ تفاوتی ندارد و با توجه به شدت و درجه معلولیت از خدمات لازم بهره مند هستند.

وی بیان کرد: بر این اساس در درجه اول کودکان هدف شناسایی شده کمک توانبخشی نظیر سمعک و کاشت حلزون را به تشخصیص پزشک و با توجه به دستور العمل های اعلام شده و علاوه بر آن کمک های مالی جانبی نیز دریافت می کنند.

این مسئول ادامه داد: به موضوعی که باید توجه داشت این است که ناشنوایی و کم شنوایی با توجه به اختلال عملکردی در ردیف معلولیت هایی قرار می گیرد که در قانون جامع حمایت از معلولان لحاظ شده و این بیانگر اهمیت موضوع است.

وی اظهار داشت: ناشنوایی بر عملکرد فردی تاثیر می گذارد و این افراد به دلیل مشکلات خود قادر به ارتباط با دیگران نیستند اما آنها می توانند به لحاظ استعدادهای مختلف اثر گذاری لازم را داشته باشند.

میرزایی خاطر نشان کرد: بر این اساس سالمندانی وجود دارند که به دلیل پیرگوشی با افت و مشکلات شنوایی مواجه می شوند که این اداره کل نیز خدمات وسایل توانبخشی لازم از قبیل سمعک را در اختیار آنان قرار می دهد.

** برخی ناشنوایی ها قابل درمان نیستند

یک متخصص گوش، حلق و بینی بیمارستان ولی عصر (عج) زنجان گفت: برخی ناشنوایی ها قابل درمان بوده و برخی دیگر درمان پذیر نیستند که این موضوع به بررسی دقیق نیاز دارد.

دکتر مشهود نقی لو افزود: بیتشترین علت ناشنوایی به مادرزادی، ارث و سابقه خانوادگی برمی گردد که در واقع از فاکتورهای مهم ابتلا به این عارضه محسوب می شود که حتی اعضای خانواده را نیز گرفتار می کند.

وی بیان کرد: موضوع مهم در ارتباط با ناشنوایی این است که نوزادان بین یک تا 6 ماه باید به لحاظ صدا از سوی خانواده ها مورد توجه قرار گیرند، در واقع این بازه زمانی فرصت طلایی محسوب می شود.

این متخصص ادامه داد: اختلالات ساختاری گوش داخلی و میانی می تواند به کاهش شنوایی در فرد منجر شود که البته برگشت آن مستلزم بررسی بیشتر و انجام عمل های مختلف جراحی است.

وی اظهار داشت: بر این اساس مشکلات حسی و عصبی گوش، بیماری های ویروسی، مادرزادی، مننژیت، سرخچه و اوریون به ویژه در دوران کودکی می تواند به ناشنوایی فرد منجر شود.

** اثر نامطلوب مصرف دارو در دوران بارداری

نقیلو افزود: نوزادان نارس بیش از گذشته مستعد اختلالات ساختماتی گوش داخلی و میانی هستند و به این موضوع باید توجه کرد.

وی بیان کرد: مصرف داروهایی در دوران بارداری از قیبل برخی مسکن ها و آنتی بیوتیک ها می تواند اثر نامطلوبی را بر عصب شنوایی جنین بگذارد و از بدو تولد به ناشنوایی منتهی شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی بیمارستان ولی عصر (عج) زنجان ادامه داد: هر چه دوز و میزان داروهای یاد شده در دوران بارداری از سوی مادر بالا مصرف شود، شدت اختلال نیز بالاتر بوده و برگشت عصب گوش نیز بسیار دشوار خواهد بود.

وی اضافه کرد: تصادفات و ضربات وارد شده به سر نیز سهم بسزایی در کاهش شنوایی و یا حتی قطع عصب شنوایی فرد خواهد خواهد داشت که باید اقدامات درمانی لازم انجام شود.

نقیلو اضافه کرد: تومورهای مغزی و یا گوشی همراه با وزوز گوش و سرگیجه به کاهش تدریجی شنوایی منجر می شود و تشخیص زودتر می تواند از مرحله پیشرفت تر آن جلوگیری کند.

** سن بروز پیر گوشی کاهش یافته است

وی بیان کرد: شنوایی گوش نیز همانند چشم کاهش می یابد که این روند از سنین میانسالی بروز می یابد که برای رفع آن از سمعک استفاده می شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان ادامه داد: متاسفانه استفاده از هدفون و هندزفری با ضربه صوتی متعدد مشابه شدت صوت بالای 85 دسی بل می تواند به شنوایی گوش آسیب رساند که این مهم از سوی نسل جوان چندان جدی گرفته نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت کنونی و شمار مراجعه کنندگان بیانگر آن است که جوانان با استفاده از این وسیله مشکلات شنوایی دارند که اطلاع رسانی در این زمنیه امری ضروری است.

**نبود شغل مناسب ناشنوایان را به انزوا می کشد

یک روانشناس استثنایی نیز در این ارتباط گفت: عمده ترین مشکلات ناشنوایان به مشکلات مالی باز می گردد که حتی پس از تشکیل زندگی نیز به دلیل نبود شغلی مناسب به انزوا کشیده می شوند.

فرزانه قاسمی افزود: ناشنوایان در مقایسه با دیگر معلولیت ها مشکلات بیشتری دارند و آنگونه که باید و شاید نمی توانند در جامعه ارتباط برقرار کنند.

وی اظهار داشت: تعدادی از ناشنوایان نیز که با سختی تحصیل می کنند پس از احذ مدرک نمی توانند مشغول بکار شوند و ابن موضوع مشکلات آنان را به مراتب افزایش می دهد.

قاسمی افزود: حتی این ناشنوایان در خانواده نیز نمی توانند درخواست و مطالب خود را با زبان اشاره منتقل کنند و بروز این مساله آنان را به نوعی از جامعه طرد و در انزوا قرار می دهد‌

این روانشناس استثنایی ادامه داد: تنها محفل این قشر کانون ناشنوایان است که در ساعاتی دور هم جمع می شوند و با زبان اشاره به تبادل اطلاعات می پردازند.

وی خاطر نشان کرد: این گروه از جامعه با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند؛ اگر چه انسانهای سالمی هستند اما این مسائل آنان را از بطن جامعه دور کرده است.

** فعالیت یک مدرسه ناشنوایی در زنجان

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی زنجان نیز ادامه داد: هم اکنون 23 مدرسه استثنایی در این استان فعالیت می کند که از این تعداد یک مدرسه به ناشنوایان در شهر زنجان اختصاص دارد.

فاطمه باغبانی افزود: بر این اساس این اداره آموزش های اندرزگاهی در 2 سالگی، پیش دبستانی، ابتدائی و مقطع متوسطه را به گروههای تحت پوشش با زبان اشاره ارائه می کند.

وی بیان کرد: طی 2 سال گذشته با شناسایی ها شمار خدمات توانبخشی نظیر کاشت حلزون از سوی سازمان آموزش و پرورش اشتثنایی کشور در استان انجام گرفته به طوری که در سال گذشته برای چهار مورد کاشت حلزون هزینه 240 میلیون ریالی پرداخت شده است.

این مسئول ادامه داد: یکی از مشکلات و معضلات این اداره کل کمبود نیروی انسانی توانبخشی برای ارائه خدمات مطلوب به گروههای هدف به ویژه ناشنوایان است و از طرفی کمبود امکانات نیز از چالش های پیش روی در این بخش است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون یک مدرسه ناشنوایان در شهر زنجان فعالیت می کند که لزوم برنامه ریزی مدون برای ایجاد یک مرکز دیگر طی سال های آینده در شهر زنجان امری لازم و ضروری به نظر می رسد.

هم اکنون 120 دانش آموز ناشنوا در شهر زنجان تحصیل می کنند.

 سی ام سپتامبر به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9مهر 1397 ، کدخبر: 83050379،www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
ا.ف75
اینکه واقعا شعار سال در هر زمینه ای داره خبر تهیه میکنه و در اختیار کاربران قرار میده نشون میده که تیم پخته ای رو با خودش همراه کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
جدا خبرهای از این دست باید به گوش همه برسه تا کار جدی ای برای برطرف کردن مظلومیت این عزیزان کنند
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین