پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
چند سالی است که هم‌زمان با روزهای عزاداری شاهد انتشار تصاویر بعضا خشونت‌باری از ذبح حیوانات یا بدرفتاری با آنها در مناظر عمومی و به‌ویژه در جمع عزاداران هستیم؛ تصاویری که به‌سبب حضور جمعیت بسیار، به‌ویژه کودکان و وجود عناصری مثل حیوان در حال مرگ، خون و چاقو قاب نازیبایی را در برابر بینندگان ترسیم می‌کند. کشتار غیرمجاز دام در معابر عمومی، مغایر مقررات بهداشتی است و ارتکاب این عمل مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۷ قانون تعزیرات حکومتی می‌تواند موجب پیگرد قانونی شود.

شعار سالچند سالی است که هم‌زمان با روزهای عزاداری شاهد انتشار تصاویر بعضا خشونت‌باری از ذبح حیوانات یا بدرفتاری با آنها در مناظر عمومی و به‌ویژه در جمع عزاداران هستیم؛ تصاویری که به‌سبب حضور جمعیت بسیار، به‌ویژه کودکان و وجود عناصری مثل حیوان در حال مرگ، خون و چاقو قاب نازیبایی را در برابر بینندگان ترسیم می‌کند. کشتار غیرمجاز دام در معابر عمومی، مغایر مقررات بهداشتی است و ارتکاب این عمل مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۷ قانون تعزیرات حکومتی می‌تواند موجب پیگرد قانونی شود.

 همچنین اگر لاشه دام ذبح‌شده به‌دست دام‌پزشک معاینه نشود امکان وجود بیماری‌های خطرناک و سرایت آن به دیگران وجود دارد. ضمن اینکه این اتفاق می‌تواند سلامت روانی شاهدان، به‌ویژه کودکان و زنان را به خطر بیندازد. 

همچنین شلوغی این مدل ذبح حیوانات سبب شده گاه الزامات ذبح صحیح شرعی مورد توجه قرار نگیرد. بسیاری از دلایلی که به‌درستی سبب ممنوعیت قمه‌زنی شد، در مورد ذبح غیراصولی و خشونت‌بار دام، به‌ویژه شتر و گاو، در اماکن عمومی صدق می‌کند. در‌این‌میان بدخواهان و معاندانی نیز وجود دارند که تنها با هدف تخریب مذهب و این مراسم می‌کوشند تصویری خشن از این مراسم مخابره کنند و دستاویزی برای وهن مذهب و عزاداران یافته‌اند. تعداد دامی که در کل مراسم‌های مذهبی ذبح می‌شوند شاید به 500 ‌هزار نرسد، اما در ایالت متحده آمریکا، در روز جشن شکرگزاری حدود 45‌میلیون بوقلمون فقط در یک روز قربانی می‌شود! اما آیا اجازه داده‌اند یک تصویر خشن از این مراسم به دنیا مخابره شود؟ حتی رؤسای جمهور آمریکا در سال‌های اخیر با نکشتن بوقلمون در کاخ سفید کوشیده‌اند پیامی ریاکارانه از صلح‌طلبی را به دنیا القا کنند! کشتار حیوانات به این شکل در معابر عمومی علاوه بر معایب بیان‌شده می‌تواند سبب حیوان‌آزاری و بدرفتاری بینندگان با حیوانات شود؛ تصور کنید کودکی که شاهد کشتن شتر در خیابان یا آویزان‌کردن گاو از جرثقیل بوده پس از آن، چه برخوردی با حیوانات محیط خود خواهد داشت؟ شوربختانه به‌‌سبب وجود شبکه‌های اجتماعی اتفاقات تلخ حیوان‌کشی در خیابان فقط منحصر به یک روز نیست و ‌هزاران بار بیشتر از بینندگان واقعه اصلی در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود.

 علاوه بر مسئله ذکرشده، شاهد بدرفتاری با حیوانات حاضر در مراسم مذهبی از جمله اسب و شتر تعزیه‌ها یا استفاده از پرندگان در صحنه‌آرایی مراسم‌ها هستیم. بدرفتاری و شرایط استرس‌آوری که برای این حیوانات ایجاد می‌شود، گاه موجب مرگ آنها می‌شود. همه اینها برخلاف توصیه‌های اکید دین اسلام بر مهربانی و توجه به حیوانات است. همان‌طور که علما و مقامات حاکمیتی ضمن مخالفت با قمه‌زنی، جلوی سوءاستفاده معاندان از مراسم مذهبی را گرفتند خوب است دراین‌باره نیز چاره‌اندیشی کنند و ضمن جلوگیری از تزریق خشونت به جامعه، مانع از بهره‌برداری دین‌ستیزانه و سیاسی سوءاستفاده گران شوند و اجازه ندهند تصویری خشن و تحریف‌شده از مراسم مذهبی به جهان مخابره شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق تاریخ انتشار 5مهر 97، کدمطلب: 196379، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین