پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
به گزارش پویا یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های یک فرد در زندگی یافتن همنشین و رفیق مناسب است. اهمیت آن به قدری است که ممکن است سعادت و شقاوت هر فرد در زندگی دنیا و آخرت را رقم بزد.
شعار سال: امام سجاد(ع) در روایتی برخی ویژگی‌های همنشین نامناسب را بیان فرمودند.

به گزارش پویا یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های یک فرد در زندگی یافتن همنشین و رفیق مناسب است. اهمیت آن به قدری است که ممکن است سعادت و شقاوت هر فرد در زندگی دنیا و آخرت را رقم بزد. در آیه27 سوره فرقان پس از آنکه خداوند از ظالمانی صحبت می‌کند که راه و روش پیامبر(ص) را در طول زندگی نپیمودند، در آیه بعد از قول این ستمکاران می‌فرماید: «یا وَیْلَتی‏ لَیْتَنی‏ لَمْ اَتَّخِذْ فُلاناً خَلیلاً؛ ای وای، کاش فلانی را دوست [خود] نگرفته بودم». و بعد ادامه می‌دهند: او [بود که‏] مرا به گمراهی کشانید پس از آنکه قرآن به من رسیده بود.» و شیطان همواره خوارکننده انسان است؛ لَقَدْ اَضَلَّنی‏ عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ اِذْ جاءَنی‏ وَ کانَ الشَّیْطانُ لِلْاِنْسانِ خَذُولاً.

بنابراین همنشینی با افراد صالح، سعادت دنیوی و اخروی و همنشینی با افراد ناصالح افتادن در دام شیطان و بعد عذاب الهی را در پی خواهد داشت. از این رو پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی فرمودند «همنشین صالح بهتر از تنهایی است و تنهایی بهتر از همنشین بد است؛ الجَلیسُ الصالِحُ خَیرٌ مِن الوَحدَهِ وَ الوَحدَهُ خَیرٌ مِن جَلِیسِ السُّوء» (الامالی(طوسی) ص535). یا امیرالمومنین(ع) در روایتی فرمود: «همنشین بی خرد نباش که او کار (نابخردانه) خود را برای تو آراید و دوست دارد تو را چون خود کند؛ لا تَصحَب المائِق فَاِنَّهُ یُزَیِّنُ لَکَ فِعلَه وَ یَوَدُّ اَن تَکُونَ مِثلَه» (نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 527)

همچنین امام سجاد(ع) در روایتی دیگر برخی ویژگی‌های همنشین نامناسب را بیان کرد. دقت به تک تک فرازهای این روایت می‌تواند چراغ راهی برای انتخاب همنشین خوب باشد. حضرت فرمود:

1ـ مبادا با دروغگو همنشین شوی که او چون سراب است، دور را به تو نزدیک کند و نزدیک را به تو دور کند.
2ـ مبادا با فاسق و بدکار همنشین شوی که تو را به یک لقمه و یا کمتر بفروشد.
3ـ مبادا همنشین بخیل شوی که او در نهایتِ نیازت بدو، تو را واگذارد.
4ـ مبادا با احمق رفیق شوی که چون خواهد سودت رساند، زیانت می‌زند.
5 ـ مبادا با آنکه از خویشان خود می برد، مصاحبت کنی که من او را در قرآن ملعون یافتم.

«اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الْکَذّابِ، فَاِنَّهُ بِمَنْزِلَهِ السَّرابِ یُقَرِّبُ لَکَ البَعیدَ وَ یُبَعِّدُ لَکَ الْقَریبَ. وَ اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الْفاسِقِ فَاِنَّهُ بایَعَکَ بِاُکْلَه اَوْ اَقَلَّ مِنْ ذلِکَ. وَ اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الْبَخیلِ فَاِنَّهُ یَخْذُلُکَ فی مالِهِ اَحْوَجَ ما تَکُونُ اِلَیْهِ. وَ اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الاَْحْمَقِ، فَاِنَّهُ یُریدُ اَنْ یَنْفَعَکَ فَیَضُرُّکَ. وَ اِیّاکَ وَ مُصاحَبَهَ الْقاطِعِ لِرَحِمِهِ، فَاِنّی وَجَدْتُهُ مَلْعُونًا فی کِتابِاللّهِ.» (الکافی، ج2، ص374)

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 13 مهر 1397، کدخبر: 3970713122 ، www.alef.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین