پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
پروفسور قراچه داغی در کتاب ارزشمند تفکر سیستمی می گوید: یک سیستم اجتماعی برای اینکه وظیفه های حیاتی خود را ایفا کند باید سازمان یافته باشد و این شیوه سازمان دهی سیستم، توانایی آن را برای غلبه بر موانع تعیین می کند.
شعار سال : پروفسور قراچه داغی در کتاب ارزشمند تفکر سیستمی می گوید: یک سیستم اجتماعی برای اینکه وظیفه های حیاتی خود را ایفا کند باید سازمان یافته باشد و این شیوه سازمان دهی سیستم، توانایی آن را برای غلبه بر موانع تعیین می کند. اگر در سیستمی مانعی باشد که برای برطرف کردن آن، منافع کسانی که مسئولیت برطرف کردن آنرا دارند، درگیر شود یک آسیب اجتماعی به وجود می آید (تصمیمات دولت در زمینه تعیین نرخ ارز از این جنس است. منافع کسانی که مسئولیت برطرف کردن مشکل را دارند درگیر است!).

** این خاصیت بروکراسی دولتی ماست که در آن گروه هایی از موانعی که خودشان بوجود آورده اند، نفع می برند. هر چه قدر این فرایند بروکراتیک پیچیده تر شود، کارکنان و سازمانهای بیشتری برای اداره آن لازم است و این یعنی ارتباطات متقابل پیچیده و بسیار زیاد، در حالی که توان سازماندهی هم بسیار ضعیف است. در این شرایط فقط یک منبع قدرت خارج از بوروکراسی (همان دلالان مرتبط با دولت که عمدتاً ژنهای خوب هستند) می تواند در سیستم حرکت ایجاد کند (که شما بتوانید مثلاً ارز یا مجوزی را بگیرید!!) و بنابراین افراد در جستجوی آن منابع قدرت خارجی برمی آیند و از آن حمایت می کنند (این است که عمدتاً به دنبال ارتباطات و ژنهای خوب هستیم برای راه افتادن کارمان در بوروکراسی دولتی).

** این گروه های وصل به قدرت، در مقابل حمایت ارزشمند خود پاداش هایی را مطالبه می کنند (به مانند آنچه نایب رئیس اتاق بازرگانی تشریح کرد) و ساختار این پاداش موجب می شود فساد در سراسر سیستم پخش شود و سرانجام به شیوه قابل قبولی برای زندگی تبدیل شود ( که شده است و حق دلالی و واسطه گری بشدت عادی و نهادینه شده است).


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین