پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۶۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
شورای عالی ترابری کشور پیشنهاد سازمان راهداری برای تعیین نرخ کرایه حمل و نقل جاده‌ای کشور به تن‌ ـ کیلومتر را تصویب کرد.

شعارسال:  تعیین نرخ کرایه حمل بار بر اساس تن-کیلومتر یکی از مهمترین خواسته‌های کامیون داران در اعتراضات خرداد ماه و اعتراضات بعدی آنان بود. اکنون مسئولان سازمان راهداری پس از چند ماه سرانجام کلیات محاسبه قیمت حمل بار بر اساس تن-کیلومتر را آماده و به شورای عالی ترابری ارائه کردند. شورای عالی ترابری کشور نیز روز گذشته رسماً این مصوبه را نهایی کرد. اما اجرای آن را به شرط تأمین نظرات مراجع رسمی قیمت‌گذاری کالا و خدمات توسط سازمان‌ راهداری منوط کرده است.

رانندگان کامیون‌ می‌خواهند قیمت حمل کالا با هزینه‌ها و تورم تغییر کند. پایین بودن و ثابت ماندن کرایه حمل بار در سال‌های گذشته، افزایش هزینه‌ سوخت، افزایش قیمت لوازم یدکی بخصوص قیمت لاستیک، حق کمیسیون بالای شرکت‌های حمل و نقل و بالا رفتن هزینه بیمه،اعتراضات کامیونداران و رانندگان کامیون را در ماه‌های گذشته در پی داشت. قیمت حمل کالا با کامیون در ۳۰ سال گذشته توافقی بوده اما کامیونداران خواستار تعیین نرخ با یک صورت‌ مشخص و ثابت هستند.

در چند ماه گذشته وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری تلاش کردند برخی مشکلات کامیون داران را مانند نظارت بر دریافت حق کمیسیون شرکت‌ها، تأمین قطعات و لاستیک، پیگیری وضعیت بیمه و بیمه تکمیلی رانندگان را برآورده کنند اما مهمترین درخواست رانندگان یعنی افزایش کرایه حمل بار همچنان در حال بررسی بود تا اینکه اکنون از تصویب اولیه آن در شورای عالی ترابری خبر می‌رسد.

نظر نهایی به ستاد تنظیم بازار واگذار شد

یکی از علت‌های معطلی مطرح شدن درخواست رانندگان برای افزایش کرایه حمل، اثر مستقیم آن بر قیمت تمام شده کالا است. با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها بخاطر افزایش نرخ ارز، برخی متولیان و مسئولان معتقدند افزایش کرایه حمل بار منجر به افزایش بیشتر قیمت کالاها می‌شود. فرامرز مداح، عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  در خصوص مصوبه شورای عالی ترابری و اینکه این مصوبه قابلیت اجرایی شدن را دارد یا خیر توضیح داد که مصوبه شورای عالی ترابری با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی قابلیت اجرایی شدن را دارد اما با توجه به تأثیر آن بر افزایش قیمت نهایی کالا اجرای آن به نظر ستاد تنظیم بازار مشروط شده است. به گفته مداح افزایش کرایه حمل قطعاً منجر به افزایش قیمت کالا می‌شود به همین دلیل ستاد تنظیم بازار باید نظرش را در این خصوص بیان کند. مداح در عین حال تصویب و اجرای مصوبه محاسبه حمل بار بر اساس تن- کیلومتر را قطعی می‌داند.به گفته مداح با احتساب کرایه حمل جاده‌ای بار طبق تن-کیلومتر، نرخ کرایه نسبت به روش توافقی به‌طور متوسط افزایش می‌یابد.

داریوش امانی معاون سازمان راهداری نیز یکی از اصلی‌ترین مشکلات رانندگان را بحث چگونگی محاسبه نرخ حمل بار عنوان کرد و گفت: آنها در کنار درخواست فوری برای افزایش نرخ‌ها، این مسأله را نیز مطرح کردند که چارچوب محاسبه نرخ بر اساس تن – کیلومتر تعیین شود. در حال حاضر کلیات این طرح نهایی و برای بخش‌های مختلف ارسال شده است تا در استان‌های کشور به مرحله اجرا برسد. در این رابطه نیاز به نظر نهایی شورای عالی حمل و نقل و ستاد تنظیم بازار وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری با تأیید وزیر راه و شهرسازی به مرحله اجرا برسد.

افزایش 150 درصدی نرخ حمل بار در روزهای گذشته

کامل زرین قلم نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران از افزایش نرخ‌ها با افزایش نرخ حمل بار ابراز نگرانی کرد. او گفت بعد از مرحله اول اعتراضات کامیونداران به‌طور میانگین قیمت‌های حمل بار 20 تا 30 درصد افزایش یافت. اما بعد از مرحله دوم اعتراضات قیمت‌ها حتی بیش از دو برابر شده است. او گفت: برای مثال حمل بار از تهران یا اصفهان به مهران حدود 2و نیم تا 3 میلیون تومان بود اما این قیمت در چند روز به 7 میلیون رسیده است که قطعاً در صادرات و قیمت کالاها در داخل تأثیر منفی دارد.

اما موضوعی که رانندگان نسبت به آن گله دارند دریافت حق کمیسیون شرکت‌های باربری است آنها می‌گویند هر چقدر هزینه حمل باشد شرکت‌ها به‌صورت غیر قانونی مقدار زیادی از کرایه را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کنند. عضو اتاق ایران نیز با اشاره به این موضوع می‌گوید نظارت بر باربری‌ها باید بسیار بیشتر از آنچه که اکنون هست باشد. او کاهش ارزش پول را علت افزایش هزینه‌ها برای صادر کنندگان و صاحبان کالا می‌داند. به گفته زرین قلم با کاهش ارزش پول برای برخی کشورها مانند عراق که هزینه بار را خودشان می‌پردازند 7 میلیون تومان هزینه زیادی نیست اما برای تولید کنندگان و فعالان داخلی این نرخ‌ها زیاد است.

درصد افزایش قیمت تا تصویب نهایی اعلام می‌شود

رانندگان خواهان افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی نرخ پایه کرایه بار هستند. در نخستین اقدام، وزارت راه اعلام کرد که نرخ حمل بار ۲۰ درصد افزایش یافته و حق کمیسیون شرکت‌ها و پایانه‌های باربری ۱۲ درصد کاهش می‌یابد. عضو هیأت عامل سازمان راهداری می‌گوید افزایش نرخ حمل بار تا تصویب نهایی و زمان اجرا مشخص می‌شود.

با توجه به افزایش چند برابری هزینه‌ها خواسته رانندگان برای افزایش نرخ حمل بار درخواستی غیر معقول نیست اما از طرف دیگر افزایش قیمت کالاها با اجرای آن مشکلی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور نباید این هزینه را مردم بپردازند. بنابراین اجرای مصوبه شورای عالی ترابری برای افزایش نرخ حمل بار سازو کاری را می‌طلبد که هم نظر کامیونداران تأمین شود هم مردم بخاطر آن متحمل پرداخت هزینه‌های بیشتری نشوند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 22مهر1397 ، کدخبر: 485754: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین