پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۴۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
با نزدیک شدن به فصل تابستان و تعطیلی مدارس، بازار جابه‌جایی مستأجران و حمل بار و اسباب و اثاثیه منزل نیز داغ‌تر می‌شود.

شعار سال: با نزدیک شدن به فصل تابستان و تعطیلی مدارس، بازار جابه‌جایی مستأجران و حمل بار و اسباب و اثاثیه منزل نیز داغ‌تر می‌شود. اما فارغ از سایر مشکلات مستأجران، نوع ارائه خدمات و ارائه نرخ‌های متفاوت باربری‌ها، که در برخی موارد تا دو برابر با یکدیگر اختلاف دارد، از دردسرهای اسباب‌کشی است. با وجود این به‌نظر می‌رسد برای اسباب‌کشی راهی ساده‌تر از استفاده از خدمات باربری‌ها نباشد؛ شرکت‌هایی که کامیون و چند کارگر ماهر می‌فرستند تا اسباب و اثاثیه را در زمان کوتاهی بارگیری و به محل جدید منتقل کنند. علاوه بر این، نرخ‌های اعلام شده باربری‌ها برای این کار در برابر سختی اسباب‌کشی، برای افرادی که قدرت بدنی و مهارت لازم را برای حمل بار ندارند، مبلغ منصفانه‌ای است؛ البته مشروط بر اینکه باربری روی حرفی که زده بماند و آخر کار صاحب بار را با کارگر طرف حساب نکند. خبرنگار همشهری برای یک مورد اسباب‌کشی واقعی با چند باربری صاحب‌نام تماس گرفت. آنها اعلام می‌کردند که هزینه حمل یخچال ساید‌بای‌ساید، میز یا بوفه شیشه‌ای، پیانو و وسایلی از این دست جداگانه محاسبه می‌شود اما بدون این موارد، هزینه اضافه‌ای دریافت نخواهد شد. قیمت‌هایی که باربری‌های مختلف برای حمل یک کامیون اثاثیه از طبقه سوم یک ساختمان به طبقه چهارم یک ساختمان دیگر البته بدون استفاده از آسانسور ارائه کردند، بین 270 تا 410هزار تومان بود. البته برخی از باربری‌ها هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک را نیز بر عهده صاحب بار می‌گذارد و 40هزار تومان به ‌صورتحساب اضافه می‌کنند. از سوی دیگر برخی باربری‌ها مدت‌زمان معمول برای یک اسباب‌کشی را 3ساعت حساب کرده و هر ساعت اضافه را 50هزار تومان محاسبه می‌کنند. همچنین می‌گویند صاحب بار برای هر ساعت اضافه، باید به ازای هر کارگر نیز 10هزار تومان بپردازد. یکی از باربری‌ها مدعی شد که یک کامیون اسباب و اثاثیه را به پایین‌ترین نرخ یعنی 270هزار تومان آن هم بدون استفاده از آسانسور جابه‌جا کرده و هیچ‌گونه هزینه اضافه‌ای دریافت نمی‌کند. مسئول این باربری به خبرنگار همشهری اطمینان می‌دهد که بار را با کارگران ماهر و با نازل‌ترین قیمت حمل می‌کند و مبلغ را پس از اظهار رضایت مشتری می‌گیرد. حتی در پاسخ به سؤالات مؤکد درباره اعمال هزینه‌های اضافی برای حمل اسباب و اثاثیه سنگین، کاملاً متعهد می‌شود که هزینه‌ای نگیرد.

تبدیل نرخ 270هزار تومانی به یک میلیون

روز اسباب‌کشی فرا‌می‌رسد و خودروی باربری، نیم‌ساعت قبل از موعد در محل حاضر می‌شود. کارگران سریعاً دست‌به‌کار شده و ابتدا مبلمان را در کامیون جای می‌دهند. بعد از آن نوبت به اجاق‌گاز و ماشین لباسشویی و بقیه وسایل می‌رسد. در میانه کار، زمانی که کارگران قصد دارند یخچال را حمل کنند، نماینده آنها می‌گوید هزینه حمل یخچال به ازای هر طبقه 20هزار تومان است و برای حمل یخچال دوقلو در 7طبقه باید 280هزار تومان به فاکتور اضافه شود. آنها همچنین برای حمل کمد چوبی لباس به ازای هر طبقه 15هزار تومان می‌خواهند و علاوه بر همه اینها هزینه هر کارگر را نیز 40هزار تومان اعلام می‌کنند. بر این اساس، کارگران برای حمل اثاثیه‌ای که قرار بود فقط 270هزار تومان هزینه داشته باشد، فاکتور یک‌میلیون و 150هزار تومانی می‌نویسند و برای وصول آن نیز اصرار دارند درحالی‌ که به بهانه پر شدن کامیون بسیاری از وسایل را نیز منتقل نمی‌کنند. به‌رغم این شرایط سخت، در تماس با باربری برای حل مشکل مدیر شرکت هیچ پاسخ روشنی برای رشد هزینه‌ها ارائه نمی‌دهد و خواستار توافق مشتری با کارگران می‌شود. در نهایت بدون اینکه به‌خاطر خلف‌وعده، خم به ابرو بیاورد با 15درصد تخفیف داده و می‌گوید: «یک‌میلیون؛ خیرش را ببینی».

نرخ مصوب حمل اسباب و اثاثیه

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای شهری با بیان اینکه جابه‌جایی اسباب و اثاثیه منزل دارای نرخ مصوبی است که اتحادیه بر اجرای آن نظارت می‌کند، به خبرنگار همشهری گفت: براساس این مصوبه نرخ حمل اسباب و اثاثیه منزل در 3ساعت نخست 115هزار تومان و برای هر ساعت اضافی بعدی 35هزار تومان است. حسین زندی در مورد کم و کیف نرخ‌گذاری و اعمال آن توسط باربری‌ها افزود: نرخ‌های اعلام شده اتحادیه، قطعی است و همه باربری‌ها به رعایت آن ملزم هستند. با وجود این نرخ‌های مذکور با توجه به نوع و مسافت جابه‌جایی اسباب و اثاثیه با استثنا‌هایی همراه است؛ مثلا اگر جابه‌جایی اثاثیه نیازمند حمل آن تا واحد مسکونی در سر کوچه باشد، این هزینه به نرخ مصوب افزوده می‌شود. به گفته وی، 10 تا 15مورد استثنا در این نرخ‌گذاری‌ها وجود دارد که موجب تغییر پایه قیمت‌گذاری باربری‌ها می‌شود. اگر تعداد طبقات حمل اثاثیه افزایش یابد یا برخی وسایل مانند یخچال ساید بای ساید، میز شیشه‌ای بزرگ، گاوصندوق، پیانو و سایر ملزومات سنگین و حجیم جزو اسباب و اثاثیه منزل باشند، نرخ آن در توافق مشتری با گارگران و نه شرکت باربری تعیین می‌شود.

اختلاف در اجرای نرخ‌های ابلاغی

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای شهری، وجود برخی استثنا‌ها در نرخ‌گذاری خدمات حمل اسباب و اثاثیه منزل و فرصت‌طلبی برخی باربری‌ها را منشأ اختلاف‌نظر مشتریان و گلایه آنها از «دبه کردن» شرکت‌های باربری قلمداد کرد و افزود: مشتریان باید هنگام تماس با شرکت‌های باربری اطلاعات دقیق اسباب و اثاثیه‌ای که خواستار جابه‌جایی آن هستند مانند تعداد طبقات، تعداد وسایل حجیم، فاصله تا سر کوچه و... را اعلام کرده و با توجه به آن نرخ نهایی را از باربری‌ها دریافت کنند تا بعد از اتمام کار، موجب اختلاف نظر و چانه‌زنی نشود. با وجود این، دریافت هزینه‌هایی مانند قرار گرفتن در محدوده طرح ترافیک غیرقانونی است و در برخی موارد باربری‌های درخواست وجه اضافی به بهانه‌های مختلف را دارند که مشتریان باید از پرداخت آن خودداری کنند. زندی افزود: تعیین نرخ باید ساعتی باشد و در غیر این صورت تخلف است؛ مگر آنکه طرفین بدون درنظر گرفتن ساعت برای حمل مقدار مشخصی اسباب و اثاثیه نرخ معینی را توافق کنند. همچنین نرخ حمل ساید، کتابخانه، میز شیشه‌ای و سایر وسایل حجیم و مواردی که قبلا اعلام شد، جداگانه محاسبه می‌شود اما این نرخ‌ها تأثیری در افزایش نرخ خودروی ارسالی باربری ندارد. وی در مورد قصور باربری‌ها برای دریافت هزینه بیشتر از طریق حمل اسباب و اثاثیه در 2 یا 3 مرحله نیز افزود: با توجه به اینکه بارزدن وسایل با حضور مشتری صورت می‌گیرد، مشتریان می‌توانند درصورتی که خودرو جای خالی دارد، بخواهند تا ظرفیت آن تکمیل شود. با وجود این برخی سهل‌انگاری‌ها در این زمینه وجود دارد که باید مشتریان بر آن نظارت کنند.

مردم تخلفات را گزارش کنند

رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری با بیان اینکه قیمت تعیین شده توسط اتحادیه عرف است و سایر موارد با توافق طرفین تعیین می‌شود، افزود: درصورتی که مشتریان نسبت به هزینه دریافتی حمل اسباب و اثاثیه منزل شکایتی دارند، می‌توانند آن را به کمیسیون حل اختلاف اتحادیه گزارش کنند. اگر طرفین از طریق مذاکره تلفنی به توافق رسیدند که مشکل حل می‌شود در غیراین صورت با حضور در اتحادیه موارد مورد‌اختلاف درباره هزینه دریافتی یا شکستن وسایل به‌دلیل سهل‌انگاری کارگران را مطرح و کمیسیون حل اختلاف در مورد آن اظهارنظر می‌کند. رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای شهری، اعلام کرد: مشتریان می‌توانند به شکایات خود از طریق تماس با اتحادیه با شماره تلفن 66403713 رسیدگی کنند. در 80درصد موارد اختلافات از طریق تماس تلفنی با این شماره رفع شده و در غیر این صورت در نشست کمیسیون به موضوع رسیدگی می‌شود. وی تأکید کرد: نرخ نهایی حمل اسباب و اثاثیه قبل از حمل کالا در تماس مشتری با باربری و ارائه اطلاعات دقیق از کم و کیف وسایل و شیوه حمل آن قابل استخراج است .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار اردیبهشت 97، کدمطلب:13970، www.newspaper.hamshahri.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین