پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۱
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد: یک ششم محدوده شهر مشهد را بافت‌های ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهند

شعارسال: محمد هادی مهدی نیا، در نخستین جلسه از کارگاه بازآفرینی شهری صاحب بیان کرد: با روی کار آمدن شورای پنجم جلسات متعددی با نخبگان و دست‌اندرکاران و جلسات مشترکی بین کمیسیون عمران و شهرسازی و کمیسیون اقتصادی برگزار شد، در این جلسات یکی از ابر چالش‌های شهر مشهد بررسی و به مبحث بافت‌های مسئله‌دار شهری پرداخته شد.

وی با اشاره به اینکه حدود یک ششم محدوده شهر مشهد را بافت‌های ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: در ۵ سال گذشته یک‌هزار و 200 میلیارد تومان توسط همه دستگاه‌ها خصوصا در حاشیه شهر مشهد هزینه شده است، اما سوال اینجاست که چرا خروجی برای حل این مسئله نداشتیم؟ براساس پژوهش انجام شده، سالانه در حوزه بافت‌های ناکارآمد به‌ویژه بافت‌های حاشیه شهر مشهد افزایش چند برابری داشته‌ایم، در نتیجه پیشنهاد و راهکارهایی هم برای آن در جلسات خصوصی کمیسیون نظر گرفته شد. نخستین بررسی‌ها شامل قوانین، مقررات و میزان بسترهای قابل قبول بود که نتیجه آن عدم کسری در حوزه قوانین و مقررات اعلام شد.

مهدی‌نیا به عدم وجود ساختار منسجم در مدیریت شهری برای حوزه بازآفرینی پرداخت و بیان داشت: تلاش ما بر این بود که سازمان بازآفرینی به عنوان یکی از گام‌هایی که در اسرع وقت می‌توان در شهرداری مشهد برداشت تحقق یابد، هم‌اکنون مصوبه تأسیس سازمان بازآفرینی شهری وجود دارد و امید است ظرف مدت محدودی شاهد تأسیس این سازمان در شهرداری باشیم.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته در بافت فرسوده مشهد برای 3 درصد املاک پروانه صادر شده؛ اذعان داشت: از اواخر دهه80 با تأسیس سازمان نوسازی در تهران اتفاقات خوبی رخ داده است، امری که ما را مسمم ساخت به هیأت رئیسه شورای شهر پیشنهاد شود که گروه‌هایی از شورا و شهرداری برای بازدید از اقدامات صورت‌گرفته در حوزه بازآفرینی و نوسازی شهر تهران اعزام گردد. امروز چیزی که در ادامه این راه خواهد بود، با تکمیل شدن ساختار اداری و اسناد قانونی و ضرورت تبین این موضوع، رویکردی است که می‌خواهیم برای حل مسأله انتخاب کنیم که ادبیات جهانی و تجربیات داخلی به‌ما دیکته می‌کند اگر رویکردی به‌جز مشارکت و همکاری ذینفعان دخیل در بافت‌های مسأله‌دار باشد، محکوم به‌شکست است و این را بارها آزمودیم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری به‌دنبال تغییر مفهوم بازآفرینی در همه ابعاد موجود هستند؛ تشریح کرد: برای همین در جلسات تشکیل سازمان بازآفرینی بارها در این خصوص صحبت شده که سازمان بازآفرینی مجموعه مدیریتی است که کار تسهیل‌گری را در مجموعه شهرداری برای شرکت‌ها و گروه‌ها و بنگاه‌های تسهیل‌گر داخل بافت ایجاد می‌کند. نکته ای که گروه‌های تسهیل‌گر باید به‌آن توجه داشته باشند بحث محله‌محوری است باید شرایط اقتصادی، اجتماعی و بومی متعدد در نظر گرفته شود.

مهدی‌نیا در خصوص شرایط حال حاضر شهر مشهد که به‌نوعی متاثر از شرایط سطح کشور است؛ یادآور شد: شرایط مشهد و ظواهر امر نشان می‌دهد همه دست اندرکاران همتی برای این امر دارند که در حوزه بافت‌های مسأله‌دار و حاشیه‌ای کاری انجام دهند. دولت در اسفندماه گذشته وعده‌هایی در باب تسهیلات بانکی و مداخله بانک‌های عامل داده، وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی این امر در حوزه نرم‌افزاری و اسناد بالادستی اقدامات خوبی انجام داده است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه مدیریت شهری و بالاتر از آن مدیریت استانی برای انجام این‌کار همت دارند؛ اضافه کرد: این‌ها شرط لازم است و شرط کافی ارتباطی است که گروه‌های تسهیل‌گر با مردم دارند. نگاه ما فقط کالبدی نیست، می‌خواهیم به جنبه‌های دیگری از جمله اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم بپردازیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، تاریخ انتشار: 22مهر1397 ، کدخبر: 160517: www.eco.mashhad.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین