پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۶۳۴۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
حجم صادرات فولاد سال گذشته کشور ۹ میلیون تن بود که طبق برنامه ریزی انجام شده این رقم امسال باید به ۱۲ میلیون تن برسد که اگر ۱۰ میلیون تن­­ آن نیز محقق شود با احتساب ارز ۸ هزار تومانی عدد قابل توجهی نصیب صادر کنندگان می‌شود.نادر قاضی پور نماینده ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مورد عدم عرضه فولادی‌ها به بورس کالا گفته است: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد، زیرا صنایع پایین دستی در این خصوص شکایت داشتند. بر این اساس مقرر شد اسامی افراد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شود. ضمن اینکه مقرر شد فولادی‌ها پس از اشباع بازار داخل، اقدام به صادرات محصولات خود کنند در غیر این صورت با متخلفان برخورد خواهد شد.

شعار سال: عرضه ارز ناشی از صادرات توسط صادرکنندگان در سامانه نیما همچنان پرحاشیه بوده و هر بار ماجرای تازه‌ای دارد. براساس آمار‌های بانک مرکزی در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۲۳ میلیارد صادرات غیر نفتی صورت گرفته که تنها ۴.۵ میلیارد دلار آن از طریق نیما به کشوربازگشته است.

طبق ادعای شرکت‌های پتروشیمی حدود ۷۰ درصد از تزریق انجام شده متعلق به این شرکت‌ها است و شرکت‌های فولادی ارز خود را به سامانه نیما واریز نکرده‌اند.

نابسامانی در عرضه و تقاضا با واقعی شدن نرخ فولاد

جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت شهریورماه جاری با ارسال نامه‌ای به حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران خواستار برداشته شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالای ایران شد. در پایان شهریور سقف معاملات فولاد در بورس کالا برداشته شد و قیمت‌ها واقعی و به بازار ازاد نزدیک شدند.

اما پس از آن در بحث عرضه‌ها تخلفاتی صورت گرفت و این موضوع وضعیت بازار آهن و فولاد را به هم زد و شاهد نابسامانی در عرضه و تقاضای فولاد بودیم این اتفاقات در حالی بود که محمد آزاد رییس اتحادیه آهن فروشان اعلام کرده بود ما در کشور هیچ کمبودی نداریم و صادرات فولاد هم همانند قبل است اما فولادی‌ها متهم به گرانفروشی شدند.

تاکید بر مختومه شدن پرونده‌های گران‌فروشی فولادی‌ها از سوی وزارت صنعت!

پس از آن جعفر سرقینی معاون امور معادن وزیر صنعت در مکاتبه‌ای با شریعتمداری خواستار به‌تعلیق درآمدن پرونده‌های تشکیل‌شده برای فولادسازان و سایر تولیدکنندگان فلزات غیر آهنی شد و در مکاتبه‌ای دیگر با وزیر صنعت بر مختومه شدن پرونده‌های تعزیراتی شرکت‌های فولادی تأکید کرد، پس از آن محمد شریعتمداری در مکاتبه‌ای با نوابی رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان خواستار مختومه شدن پرونده‌های تعزیراتی فولاد سازان در اسرع وقت شد.

معاون وزیر صنعت در حالی بر مختومه شدن پرونده‌های تعزیراتی فولادسازان تاکید کرده است که هنوز واکنشی در خصوص تخلفات احتمالی بازگشت ارز صادراتی این دست صادرکنندگان در سامانه نیما ارائه نکرده است.

با متخلفان فولادی برخورد می‌شود

نادر قاضی پور نماینده ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مورد عدم عرضه فولادی‌ها به بورس کالا گفته است: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد، زیرا صنایع پایین دستی در این خصوص شکایت داشتند. بر این اساس مقرر شد اسامی افراد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شود. ضمن اینکه مقرر شد فولادی‌ها پس از اشباع بازار داخل، اقدام به صادرات محصولات خود کنند در غیر این صورت با متخلفان برخورد خواهد شد.

نماینده مجلس دهم در پاسخ به این پرسش که کدام شرکت‌ها ارز صادراتی را به سامانه نیما نداده‌اند؟ گفته است: تقریبا همه شرکت‌های فولادی و سایر شرکت‌های وابسته تخلف داشتند و ارز صادراتی را تزریق نکرده‌اند.

ارز دولتی را بخش خصوصی نگرفت

جهانبخش شکری مدیرعامل شرکت جهان فولاد غرب در مورد عرضه محدود فولادی‌ها به بورس کالا به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: این موضوع بیشتر به دلیل کاهش عرضه مواد اولیه بود و این مواد به اندازه کافی نبودند.

او با اشاره به نقص و کمبود در زنجیره فولاد تصریح کرد: تا زمانی که شمش، قراضه، گندله و ... به میزان کافی نباشد و میزان درخواست‌ها از سهمیه‌ ها بیشتر باشد شاهد این تخلفات هستیم.

شکری در مورد تخلف فولادی‌ها و عدم عرضه ارز صادراتی به سامانه نیما گفت: ارز دولتی را بیشتر کارخانه‌های دولتی بزرگ دریافت کردند نه بخش خصوصی و ما هیچ ارز دولتی بابت تهیه مواد اولیه دریافت نکردیم اما مسلما در این بین، رانت بازی و واسطه‌گری هم صورت گرفته است.

حجم صادرات فولاد سال گذشته کشور ۹ میلیون تن بود که طبق برنامه‌ریزی انجام شده این رقم امسال باید به ۱۲ میلیون تن برسد که اگر ۱۰ میلیون تن­­ آن نیز محقق شود با احتساب ارز ۸ هزار تومانی عدد قابل توجهی نصیب صادر کنندگان می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24 تاریخ انتشار 27مهر 97، کدمطلب: 150801، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
نداشتن مواد اولیه و عدم تولید ان کمک به ضعف در این سیستم میکند


س ی
رضا عظیم
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
خدمات احمدی نژاد به کشور:
حذف یارانه کالاهایی چون بنزین، گازوئیل، گاز، نفت، برق، آب، گندم، شکر، برنج، روغن و شیر.
شش برابر کردن مالیات. بالا بردن عوارض سالانه اتومبیل، خانه، جاده ها، گمرک و ....
واگذاری پالایشگاه ها، ذوب آهن و بسیاری از کارخانجات دولتی به سپاه پاسداران و سپس افزایش 6 برابری قیمت قیر، میل گرد، تیرآهن، محصولات پتروشیمی و مصالح ساختمانی. قبل از آن هرکس که خانه چند طبقه می ساخت بالای میلیارد تومان سود می کرد. حالا این سود به جیب سپاه می رود.
واگذاری پروژه‌های بزرگ کشور بدون مناقصه به سپاه پاسداران. مثلا در دولت دوم احمدی‌نژاد، بیش از ۱۵۰۰ مورد از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران در حوزه‌های مختلف آب، گاز، نفت و راه‌سازی به قرارگاه خاتم ‌الانبیاء واگذار شد.
گماردن افرادی از اطلاعات سپاه در پست های کلیدی تمامی وزارتخانه ها که کارشان این است که بودجه ی وزارتخانه ها را دزدیده و به سپاه پاسداران بفرستند. قبل از آن بودجه های کلانی در وزارت جهاد و دیگر وزارتخانه ها وجود داشت و هرکس که طرح توجیهی ارائه می کرد وام چند میلیاردی دریافت می کرد اما این بودجه ها به کلی ناپدید شدند.
تقدیم کردن 800 میلیارد دلار درآمد 8 سال فروش نفت به سپاه پاسداران.
انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که پایان «برنامه‌ریزی علمی» در دولت به شمار می آید.
اکبر هاشمی رفسنجانی، در این زمینه می‌گوید:
مهندسی رزمی سپاه امکاناتی از جنگ داشت که در سازندگی کشور می‌توانست مؤثر باشد و ما در آن زمان پروژه‌هایی مثل راه‌سازی را به آنان دادیم؛ هم برای کشور مفید بود و هم برای سپاه. اما حالا سپاه نبض اقتصاد و سیاست خارجه و داخله را در دست گرقته و به کمتر از کل کشور راضی نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین