پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۶۱۷۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
پس از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون CFT در مجلس و تصویب چهارمین کنوانسیون لازم برای خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی FATF، تصور عمومی بر این بود که قیمت دلار در بازار غیررسمی ایران در ادامه کاهش های هفته اخیر باز هم کاهش خواهد یافت اما پس از کاهشی مقطعی در روز گذشته دلار امروز دوباره وارد کانال ۱۳ هزار تومان و حتی در برخی ساعات ۱۴ هزار تومان شد و انتظار کاهش شکل گرفته در جامعه محقق نشد.

شعارسال: دیروز پس از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون CFT در مجلس و تصویب چهارمین کنوانسیون لازم برای خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی FATF، تصور عمومی بر این بود که قیمت دلار در بازار غیررسمی ایران در ادامه کاهش های هفته اخیر باز هم کاهش خواهد یافت اما پس از کاهشی مقطعی در روز گذشته دلار امروز دوباره وارد کانال ۱۳ هزار تومان و حتی در برخی ساعات ۱۴ هزار تومان شد و انتظار کاهش شکل گرفته در جامعه محقق نشد. به نظرمی رسد موارد زیر از مهمترین دلایل کاهش قیمت دلار در شرایط کنونی است :

1 تقاضای سفته بازی در بازار ارز همچنان بالاست. کاهش شدید هفته گذشته درست است که سبب خروج برخی سرمایه های خرد از بازار شد، اما برخی سرمایه های خرد که از افزایش قبل جامانده بودند با فرض احتمال افزایش قیمت در آینده، تازه وارد بازار شدند . این نکته بسیار مهم است که سفته بازی تنها با ثبات نسبی قیمت ارز در یک محدوده قیمتی در یک بازه زمانی چند ماهه در بازار ارز کمرنگ می شود و نه شوک های کاهشی شدید در بازار، که این شوک ها تنها سبب خروج برخی از بازار و ورود تازه واردین می شود.

2 تصویب FATF بیشتر سبب شکل نگرفتن یک موج افزایشی شدید در بازار ارز شد تا سبب شکل گیری موج کاهشی شود . واضح است که حباب سیاسی و نگرانی شکل گرفته در بازار ارز در طی ماههای قبل نه به دلیل FATF که به دلیل تحریم های اقتصادی همه جانبه بر ایران شکل گرفته بود. لذا تا دلیل اصلی حباب سیاسی ارز پر قدرت حضور دارد و روز به روز به اعمال مرحله اصلى آن نزدیک می شویم، تصویب FATF بیشتر از آنکه مولد یک موج کاهش باشد می تواند عاملی برای جلوگیری از یک رشد سریع باشد.

3 نشانه های زیادی از دخالت بانک مرکزی در بازار ارز ایران در هفته گذشته وجود دارد. این دخالت در هفته گذشته در کنار کمپین رسانه ای خبری شکل گرفته سبب آغاز یک موج کاهشی شدید ارز شد. اما اگر بپذیریم که به دلیل کمبود منابع ارزی، امکان استمرار دخالت بانک مرکزى در بازار محدود است، پس می شود انتظار داشت که قیمت با همان شدت کاهش هفته گذشته کاهش نیابد.

4 به نظر می رسد بازار ارز غیررسمی ایران از نظر حجم و عمق بازار ، بازار کوچکی است . سایز کوچک بازار سبب می گردد همانطور که با ایجاد یک کمپین رسانه ای و ترساندن سرمایه های خرد و دخالت توامان در بازار، می توان سبب کاهش چند هزار تومانی آن شد، هجوم موج تازه ای از سرمایه های خرد تازه نیز به دلیل عمق کم بازار می تواند مانع کاهش قیمت مى گردد.

5 یکى از مهمترین دلایل عدم کاهش ارز ، بلاتکلیفی بازارهاى موازی است . کاهش قابل توجه بازار بورس و تردید در ادامه رشد بازار مسکن و نگرانى از سیستم بانکى سبب مى گردد با توجه وجود مستمر نگرانى ها و حباب سیاسی در بازار ارز، برخى از سرمایه ها به سادگى از بازار خارج نگردد.

6 واکنش سخت سیاسی گروههاى مخالف تصویب FATF و تردیدها در زمینه واکنش شوراى نگهبان به این لایحه هم اجازه تخلیه کامل اثر مثبت تصویب این لایحه را هم در بازار نداده است .

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری فولاد ایران، تاریخ انتشار: 17مهر1397 ، کدخبر: 46078: www.ifnaa.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
0
اصلا تو ایران روند کاهشی نداشتیم
ایرانیا طمع کارن خیلی...

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین