پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۶۱۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
دولت اگرچه برنامه هایی چون سبد کالا در نظر گرفته است، اما به لحاظ مالی خود تا حد زیادی از کمک کردن هم عاجز شده است. اگر چشم انداز تحریم ها و اخلال در فروش نفت را هم در نظر داشته باشیم شرایط مالی دولت حادتر به نظر می رسد.
شعار سال : برخی کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر را نشانه ای برای آرامش بیشتر در اقتصاد و جامعه تفسیر کرده اند. اما حتی خوش بین ترین افراد هم احتمالاً تصدیق خواهند کرد که روند بخصوص طی شده در یک سال اخیر، وضعیت اقتصادی مردم را چنان تحت تاثیر قرار داده که امیدی به بهبود حداقل در کوتاه مدت نیست. نرخ ارز، حتی با لحاظ کردن دلار زیر ١٠ هزارتومانی، در قیاس با سال قبل سه برابر شده و این تقریباً به معنای افزایش قیمت کالاهای اساسی بوده است. بدیهی است که دیگر کسی روی آمار اعلام شده تورم از سوی دولت و نهادهای مسئول حساب چندانی باز نمی کند. در چنین شرایطی و با ثابت بودن درآمدها، این اختلاف میان درآمدها و هزینه های خانوارها را چگونه می شود جبران کرد؟ عملاً از هیچ راهی.
 اینجا مسئله دیگری خود را نشان می دهد. در کشورهای توسعه یافته، سیاست های رفاهی از جانب دولت ها عموماً در دوره های بحران های اقتصادی گسترش یافته اند. یعنی در چنین دوره هایی، دولت ها سطح مداخله گری خود در سازوکارهای بازار را افزایش داده اند[البته مداخله درست و معطوف به منافع عموم] و هدفشان را گذاشته اند روی تامین نیازهای اساسی (basic needs) شهروندان. با این استراتژی هم عبور از بحران را ممکن می کنند و هم نوعی وفاق اجتماعی را.
 در ایران اما، دولت اگرچه برنامه هایی چون سبد کالا در نظر گرفته است، اما به لحاظ مالی خود تا حد زیادی از کمک کردن هم عاجز شده است. اگر چشم انداز تحریم ها و اخلال در فروش نفت را هم در نظر داشته باشیم شرایط مالی دولت حادتر به نظر می رسد. در عین حال به نظر هم نمی رسد دولت اراده ای برای کمک به اقشار آسیب پذیر داشته باشد، و همچون ناظری ناتوان شاهد تورم قیمت ها در همه بخش های اقتصاد مثل مسکن، خودرو و مواردی از این قبیل است.
اقتصاد ایران در یک سال اخیر چیزی را از سر گذراند که بازگشت به شرایط پیشین را، شرایطی که خود خیلی هم مطلوب نبود، دشوار کرده است. وقتی اجاره بهای مسکن در شهرهای بزرگ نزدیک به ٣٠ درصد افزایش پیدا کرده است چه می شود کرد؟ نتیجه محتوم این وضعیت؛ گسترش حاشیه نشینی، از دست دادن شغل و افزایش تعداد بیکاران و بحران های اجتماعی بسیار است. این چیزهاست که وضعیت اقتصاد ما را به چیزی فراتر از کاهش نسبی نرخ ارز بدل می کند و چشم انداز ناگواری را پیش رو به تصویر می کشد.

شعار سال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین