پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۹۹۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
آنچه تاکنون مشخص است این که دولتی‌ها و مسئولان اجرایی کشور هنوز هیچ جمعبندی درستی از نحوه و میزان توزیع این سبد معیشتی در میان مردم ندارند و هربار تنها به دادن وعده بسنده می‌کنند. وعده‌هایی که از کنار هم قرار دادن آن‌ها می‌توان به تناقضاتی پی برد که علاوه بر نمایش ناهماهنگی میان مسئولان، سبب شده تا کنون توزیع این بسته‌ها نیز انجام نشود

شعارسال: از ابتدای سال جاری و همزمان با روند افزایشی نرخ ارز در بازار که تاثیرات زیادی بر قیمت کالاها و مایحتاج روزمره مردم گذاشت، مسئولان اجرایی کشور بارها از روش‌هایی برای تامین مایحتاج مردم سخن گفتند.

از جمله وعده‌هایی که در این مدت برای ترمیم معیشت و جبران کسری مایحتاج در سفره‌های مردم از زبان مسئولان مطرح شد می‌توان به توزیع سبد کالا و بسته‌های معیشتی اشاره کرد که روش‌ و آمارهای مختلفی نیز برای آن اعلام شد.

روزی گفته شد قرار است اقلام اساسی بین مخاطب اجرای طرح توزیع شود و روز دیگری اعلام شد قرار است به ازای هر عضو خانوار مبلغی در حساب سرپرست خانوار واریز شود تا با آن خرید کنند.

یک بار گفته شد این بسته قرار است تنها در بین ۱۱ میلیون نفر توزیع شود و مسئولین دیگر، تا ۵۰ میلیون نفر را نیز مخاطب آن اعلام کردند.

در خصوص نحوه تامین مالی این بسته‌ها نیز ابتدا گفته شد دولت در بودجه پیش بینی کرده، سپس قرار شد از محل ۷۰۰ تومانی مابه‌التفاوت نرخ دلار در بودجه و نرخ تامین کالاهای اساسی برداشت شود و در آخر نیز گفته شد قرار است از محل تغییر قیمت خوراک پتروشیمی ها این مبلغ هزینه شود.

اما با این همه آنچه تاکنون مشخص است این که دولتی‌ها و مسئولان اجرایی کشور هنوز هیچ جمعبندی درستی از نحوه و میزان توزیع این سبد معیشتی در میان مردم ندارند و هربار تنها به دادن وعده بسنده می‌کنند. وعده‌هایی که از کنار هم قرار دادن آن‌ها می‌توان به تناقضاتی پی برد که علاوه بر نمایش ناهماهنگی میان مسئولان، سبب شده تا کنون توزیع این بسته‌ها نیز انجام نشود.

یکی از دلایل مهم در این زمینه را می‌توان به غیبت دو وزیر مهم و کلیدی کابینه (وزیر اقتصاد و وزیر رفاه و تامین‌اجتماعی) دانست که تعلل رئیس‌جمهور در معرفی این دو مسئول به مجلس موجب فشار بیشتر بر مردم شده است. طبق بررسی‌ها مشخص است که دولت از ۴ شهریور ماه تا کنون یعنی بیش از ۵۰ روز است که وزیر اقتصاد و از ۱۷ مرداد تاکنون و بالغ بر ۶۸ روز است که وزیر رفاه و تامین اجتماعی ندارد.

در ادامه مواردی از وعده‌هایی که مسئولان درخصوص پرداخت و توزیع سبد کالا و بسته معیشتی برای جبران بخشی از هزینه‌های تامین مایحتاج بخصوص در شرایط فعلی اقتصادی داده‌اند را مرور می‌کنیم.

۳ خرداد: ظرف روزهای آینده سبد غذایی به‌تناسب نیازهای ماه مبارک رمضان بین اقشار کم‌درآمد توزیع خواهد شد.

۱ شهریور/ محسنی بندپی : یکی از برنامه‌های دولت کم کردن فشار اقتصادی از روی دوش مردم است و در کنار رونق اشتغال، بسته‌های حمایتی اجتماعی و سبد کالا را از شهریور ‌در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

۵ شهریور/ نوبخت: پنج بسته جبرانی آماده شده است. دو بسته معیشتی در نظر گرفته شده و برای تمام مردم یک بسته معیشتی پرداخت می‌شود.

۷ شهریور/ فتاح: طبق توافق با دولت مقرر شده است در چند نوبت سبد کالا توزیع شود. این سبدها به پنج دهک پایین جامعه که حدود ۴۰ میلیون نفر می‌شود تعلق می‌گیرد و شامل مددجویان کمیته امداد هم میشود.

۹ شهریور/ نوبخت: با توجه به نوسانات بازار ارز و بروز مشکلاتی برای مردم، با تاکید رئیس جمهوری، پنج بسته جبرانی برای مردم در نظر گرفته ایم.

۱۴ شهریور/ نوبخت: به نظر می‌رسد نمایندگان هنوز نمی‌دانند که دولت پنج بسته و ۱۲ برنامه را برای گذر از این شرایط تهیه کرده است که باید در جلسه‌ای مفصل این بسته‌ها و برنامه‌ها به اطلاع نمایندگان برسد.

۱۴ شهریور/ فتاح: سبد کالایی در گام نخست در توافقی که با دولت انجام شده است توزیع می شود و در مرحله دوم که از مهرماه آغاز خواهد شد پنج دهک جامعه مشمول دریافت آن است.

۱۸ شهریور/ یک مقام آگاه: مقرر شده تا با هماهنگی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با فروشگاههای زنجیره ای انجام داده، کارت‌های بانکی سرپرستان خانوار شارژ نقدی شده و این شارژ، در فروشگاههای زنجیره ای قابلیت خرید داشته باشد.

۲۴ شهریور/ احمد میدری معاون وزیر رفاه: هنوز مشخص نیست که چند دهک مشمول دریافت سبد حمایتی می شوند و اینکه قرار است در قالب اجرای طرح توزیع سبد حمایتی چه کالاهایی در اختیار مردم قرار بگیرد.

۲ مهر/ نوبخت: دو بسته معیشتی تدوین شده و آقای رئیس جمهور نیز قبل از سفر خود به نیویورک تأکید داشت که هر چه سریعتر به اجرا برسد.

۳ مهر/ نوبخت: ۲ بسته بعد از سفر رئیس جمهور بررسی می‌شود و هر وقت به تصویب نهایی برسد، اجرا خواهد شد.

۴ مهر/ یک مقام ارشد دولتی: پیش‌بینی این است که بتوان در قالب کارت خرید نقدی اقدام کرد و احتمالاً ۲ تا ۵ بسته معیشتی در نظر بگیریم.

۷ مهر/ محمد خدابخشی،نماینده مجلس: در کمتر از یک ماه گذشته طرح دو فوریتی با عنوان «طرح تأمین کالاهای اساسی» با ۶۳ امضا ارائه شد که به دلیل مخالفت دولت، رأی کافی در کمیسیون برنامه و بودجه اخذ نکرد.استدلال اصلی هم از جانب نمایندگان دولت، مخالفت شخص رئیس جمهور عنوان شد، با این دلیل که دولت توان تأمین کالاهای اساسی با ساز و کارهای موجود را دارد و این اقدام صرفاً موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌کند.

۱۱ مهر/ محسنی بندپی سرپرست وزارت رفاه: اینکه این بسته‌ها به چه طیفی از افراد در جمعیت کشور داده شود، چه نوع بسته غذایی باشد و میزان مبلغ آن به چه میزان تعیین گردد هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

۱۲ مهر/ مشاور نوبخت: طی یکماه آینده این بسته های حمایتی اجرایی می شوند. بخش عمده منابع دولتی از ورود ارز برای این نوع کالاها تعریف شده بود.

۱۵ مهر/ پورابراهیمی: براساس گزارشی که در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شد مقرر شده در فاز اول حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور از سبد کالایی حمایتی برخوردار شوند.

۱۷ مهر/ حسن‌پور نماینده مجلس: بسته‌ها تا پایان سال به شکل کالایی و در قالب کارت به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان برای هر خانوار به منظور خرید از فروشگاه‌های رفاه در اختیار اقشار ضعیف و دهکهای پایین جامعه قرار می‌گیرد.

۱۷ مهر/ خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی: آقای نوبخت در جلسه اعلام کرد که کارت اعتباری صد هزار تومانی به ۱۱ میلیون نفر داده خواهد شد.

۱۷ مهر/ سازمان برنامه‌وبودجه: جزئیات برنامه‌های دولت برای اجرای بسته‌های حمایتی پس از تصویب نهایی به اطلاع مردم خواهد رسید.

۲۲ مهر/ پورابراهیمی: «۱۲ هزار میلیارد تومان منابع برای سبد کالایی از محل تغییر قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها پیش‌بینی شده» است. دولت ۵۰ میلیون نفر را در این زمینه شناسایی کرده که البته داده کاملی نیست و باید در شناسایی جمعیت دقت بیشتری صورت گیرد تا نحوه توزیع سبد کالا به شکل صحیحی انجام شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد گیلان، تاریخ انتشار: 23مهر1397 ، کدخبر: 16631: www.rooydadegilan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین