پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۵۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
رییس شورای عالی جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: در قانون برنامه ششم توسعه مشخصا ذکر شده که دولت باید اعتبارات لازم برای طرح تنفس جنگل‌ها را تامین کند. با وجود تمام مشکلات اقتصادی و مالی دولت مبلغ ۸۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که ۵۰ درصد آن تخصیص داده شد و ۵۰ درصد دیگر آن نیز تا پایان سال جاری تخصیص داده خواهد شد. طرح جایگزینی که در شورای عالی جنگل بررسی می‌شود به گونه‌ای است که جنگل‌ها خودگردان شوند و متکی به اعتبارات جانبی نباشند.

شعارسال: رییس شورای عالی جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: چارچوب اصلی برنامه مدیریت پایدار جنگل تهیه، به شورای عالی جنگل ارسال شده و تا ماه آینده آماده اجرا است.

 کامران پور مقدم در یک برنامه رادیویی گفت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعات سازمان جنگل‌ها و مراتع، مساحت سطح جنگل‌های کشور معادل ۱۴.۳ میلیون هکتار و مساحت جنگل‌های ناحیه رویشی هیرکانی دو میلیون هکتار است. سازمان فائو برای ارزیابی منابع جنگلی دنیا دستورالعملی دارد که در مقاطع زمانی ۵ ساله انجام می‌شود و در این دستورالعمل تعاریفی را برای جنگل عنوان کرده است البته هر کشوری با توجه به شرایط خود می‌تواند تعریف ملی از جنگل ارائه دهد. ما در این باره با تعیین مساحت جنگل‌های شمال، شاخص انبوهی ۱۰ درصد را ملاک قرار داده‌ایم.

رئیس شورای عالی جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: سازمان جنگل‌ها بر اساس وظایف ذاتی خود برنامه‌های احیا را در دستور کار دارد و در سال‌های گذشته نیز دنبال می‌شد. جنگل‌کاری و اقدامات احیایی که در برخی نقاط مانند جنگل‌های شمال گیلان، گلستان و مازندران انجام شده موفق بوده است.

پورمقدم با اشاره به اینکه قرار نیست هر سال دولت بابت تعطیلی طرح‌های جنگل‌داری پولی را پرداخت کند، تصریح کرد: قرار است بر اساس مفاد قانونی برنامه ششم توسعه، طرح جایگزین ارائه شود و به مرحله اجرا برسد و جنگل‌ها خودگردان شوند. طرح جایگزین قرار است جایگزین طرح‌های فعلی جنگل‌داری در جنگل‌های شمالی کشور با رویکرد مدیریت پایدار شود. در طرح‌های قبلی جنگل‌داری صرفا رویکرد به بهره‌برداری چوبی از جنگل‌ها بود که در نهایت قانون منع بهره‌برداری از جنگل مصوب و استفاده از چوب حذف شد.

رییس شورای عالی جنگل‌ها و مراتع کشور در ادامه گفت: در بند «ف» ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه مشخصا ذکر شده که دولت باید اعتبارات لازم برای طرح تنفس جنگل‌ها را تامین کند. با وجود تمام مشکلات اقتصادی و مالی دولت مبلغ ۸۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که ۵۰ درصد آن تخصیص داده شد و ۵۰ درصد دیگر آن نیز تا پایان سال جاری تخصیص داده خواهد شد. طرح جایگزینی که در شورای عالی جنگل بررسی می‌شود به گونه‌ای است که جنگل‌ها خودگردان شوند و متکی به اعتبارات جانبی نباشند.

پورمقدم با بیان اینکه بر اساس الزام قانونی موجود در برنامه ششم توسعه در حال تهیه برنامه مدیریت پایدار جنگل هستیم، تصریح کرد: چارچوب اصلی این برنامه تهیه و به شورای عالی جنگل ارسال شده و تا یک ماه آینده آماده اجرا است.

در ادامه این برنامه رادیویی علی بالی - رئیس گروه بررسی‌های جغرافیایی و مدیر ملی پایگاه ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی سازمان حفاظت محیط زیست - اظهار کرد: تغییر کاهش سطح جنگل‌ها در کشور یک واقعیت است که دلایل متعددی را می‌توان برای آن شمرد. از جمله این دلایل می‌توان به تغییر کاربری، راه‌سازی‌ها و معادن اشاره کرد. در حال حاضر کشور ما به این واقعیت رسیده که حتما باید از جنگل‌های شمال به عنوان سرمایه ملی، جهانی و باستانی حفاظت کنیم.

مدیر ملی پایگاه ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه طرح تنفس جنگل را یکی از موضوعات مدیریت پایدار جنگل معرفی کرد و گفت: طرح استراحت جنگل یک تغییر رویکرد در مدیریت جنگل است. برای احیا، افزایش حفاظت و استخدام پرسنل در این زمینه به بودجه بیشتری نیاز است. شاید برخی تصور کنند بهره‌برداری ۱۰ درصدی چوبی از جنگل‌های شمال کشور مشکلی ایجاد نمی‌کند، درحالی‌که کشور ما با وضعیت تغییر اقلیم مواجه است و این مشکل را دوچندان می‌کند.

بالی در پایان با بیان اینکه طرح تنفس جنگل‌ها جلوی سوء استفاده سودجویان را می‌گیرد، تصریح کرد: ما حدود ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور را به عنوان میراث طبیعی جهانی معرفی کرده‌ایم و برای حفاظت از جنگل‌ها، جذب گردشگران و بهره‌مندی روستاییان برنامه‌ریزی‌هایی شده است که ظرف سه یا چهار سال آینده نتایج آن بیشتر دیده می‌شود.


 

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار : 26مهر 97، کدمطلب: 97072514399،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
من که فکر میکنم این بودجه ها بیشتر حیف و میل میشه.م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین