پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
راه‌آهن سراسری ارومیه - مراغه که ۱۷ سال عملیات اجرایی آن طول کشید از سال گذشته، مراحل پایانی را طی کرده اما اسیر وعده‌های متعدد برای بهره‌برداری شده است.مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی درخصوص آخرین وضعیت راه‌آهن ارومیه – مراغه گفت: این طرح اکنون ۹۵ درصد پیشرفت دارد و مراحل پایانی را برای بهره‌برداری طی می‌کند. ابراهیم مبارک قدم با بیان اینکه این طرح ملی به طول ۱۸۵ کیلومتر در حال اجرا است، افزود: بخشی از این طرح شامل ۸۴ کیلومتر تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و بقیه طرح که از سال ۹۲ آغاز شده شامل ایستگاه نقده، ارومیه به همراه دو ایستگاه فرعی رشکان و شیرین بولاغ و دو تقاطع غیرهمسطح مراحل نهایی برای افتتاح را طی می‌کنند.

شعار سال: راه‌آهن سراسری مراغه - ارومیه که ساخت آن از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتر در استان آغاز شده، از سال گذشته تاکنون بارها با خلف وعده‌های مختلف مسوولان مبنی بر بهره‌برداری آن توسط مقامات کشوری مواجه است. این طرح قرار بود هفته دولت امسال با حضور یکی از مقامات کشوری به بهره‌برداری برسد که این وعده نیز به دلیل عدم اتمام مراحل نهایی ایستگاه ارومیه به مهر منتقل شد اما اکنون مسوولان استانی عنوان می‌کنند طرح در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد. راه‌آهن مراغه - ارومیه از طرح‌های عمرانی آذربایجان‌غربی است که ارومیه را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند. عملیات اجرایی این طرح از ۱۷ سال پیش آغاز شده و تا کنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است.

۹۵ درصد پیشرفت

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی درخصوص آخرین وضعیت راه‌آهن ارومیه مراغه گفت: این طرح اکنون ۹۵ درصد پیشرفت دارد و مراحل پایانی را برای بهره‌برداری طی می‌کند. ابراهیم مبارک قدم با بیان اینکه این طرح ملی به طول ۱۸۵ کیلومتر در حال اجرا است، افزود: بخشی از این طرح شامل ۸۴ کیلومتر تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و بقیه طرح که از سال ۹۲ آغاز شده شامل ایستگاه نقده، ارومیه به همراه دو ایستگاه فرعی رشکان و شیرین بولاغ و دو تقاطع غیرهمسطح مراحل نهایی برای افتتاح را طی می‌کنند.

وی با بیان ریل‌گذاری ایستگاه ارومیه و نصب تاسیسات آن به اتمام رسیده و منتظر بهره‌برداری این طرح با حضور یکی از مقامات کشوری برای افتتاح هستیم، ادامه داد: فیبرنوری به طول ۵۰ کیلومتر در این طرح حال اجرا است که مراحل پایانی را طی می‌کند.

مبارک قدم درخصوص وجود معارض ملکی در این طرح و کندی روند اجرای مراحل پایانی این راه‌آهن در ایستگاه ارومیه خاطرنشان کرد: این مشکل طی ماه‌های گذشته به همراه مشکل لوله‌گذاری گاز در این مسیر حل شده و مشکل خاصی وجود ندارد.

ایستگاه مرکزی مکان یابی شد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه آخرین ایستگاه طرح ملی ساخت راه‌آهن مراغه - ارومیه به منظور ترکیب حمل‌و‌نقل برون شهری و درون شهری جانمایی شد، اظهار کرد: مطالعات و اجرای مکان یابی ایستگاه مرکزی مسافری راه‌آهن ارومیه در جوار ترمینال اتوبوس رانی فعلی شهر با هدف یکپارچه‌سازی سیستم حمل‌و‌نقل عمومی انجام شده است.

مبارک قدم خاطرنشان کرد: تاکنون مجموعا ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت راه‌آهن مراغه ارومیه هزینه شده است و برای تکمیل نهایی و پرداخت مطالبات پیمانکاران ۳۰میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است.

وی اضافه کرد: با توجه به مسافت چهار کیلومتری ایستگاه راه‌آهن از شهر ارومیه و تاکید بر سهولت دسترسی به حمل‌و‌نقل ریلی با مطالعات گسترده ایستگاه جدید در داخل شهر و در مجاورت میدان خاتم الانبیاء پیش‌بینی شده است.

ایستگاه راه‌آهن ارومیه ۱۶هزار مترمربع وسعت دارد که یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن در کشور محسوب می‌شود. ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است.

آذربایجان‌غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 30مهر 97، کدمطلب: 3455025، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین