پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۵
استعفای دو وزیر کابینه دوم حسن روحانی در یک روز رسانه‌ای شد، در همان روز از سوی رئیس‌جمهور پذیرفته شد و دقایقی بعد هم سرپرست هر دو وزارتخانه از سوی رئیس‌جمهور تعیین شد. آخوندی و شریعتمداری، دو وزارتخانۀ اقتصادی دولت را تحویل دادند و یک روز بعد، گزینه‌های پیشنهادی دولت برای جایگزینی آنها به همراه دو اسم دیگر برای وزارتخانه‌های اقتصاد و کار به مجلس اعلام شد. هرکدام از این دو وزیر در دوران وزارت خود در دولت‌های حسن روحانی، حواشی مختلفی را پشت سر گذاشته بودند.

شعارسال: استعفای دو وزیر کابینه دوم حسن روحانی در یک روز رسانه‌ای شد، در همان روز از سوی رئیس‌جمهور پذیرفته شد و دقایقی بعد هم سرپرست هر دو وزارتخانه از سوی رئیس‌جمهور تعیین شد. آخوندی و شریعتمداری، دو وزارتخانۀ اقتصادی دولت را تحویل دادند و یک روز بعد، گزینه‌های پیشنهادی دولت برای جایگزینی آنها به همراه دو اسم دیگر برای وزارتخانه‌های اقتصاد و کار به مجلس اعلام شد. هرکدام از این دو وزیر در دوران وزارت خود در دولت‌های حسن روحانی، حواشی مختلفی را پشت سر گذاشته بودند




۱۶ فروردین ۱۳۹۶ ، اولین جلسه هیأت دولت در سال جدید. امین خسروشاهی اتفاقات آن روز را اینگونه روایت می‌کند: «طبق روال معمول جلسات هفتگی دولت در روزهای چهارشنبه، بعد از جلسه وزرا با رئیس‌جمهور، خبرنگارها هنگام خروج وزرا سؤال‌های خود را می‌پرسیدند. خبرنگار باشگاه خبرنگاران از آخوندی درباره شایعه دست دوم بودن هواپیماهای برجامی پرسید. آخوندی جواب داد که قبلا در این باره صحبت کردم. خبرنگار باز هم سوال خود را برای چندمین بار تکرار کرد و آخوندی جوابی نمی‌داد و به سمت درب خروج می‌رفت. خبرنگار میکروفون را در فاصله نزدیکی به صورت آقای وزیر نگه‌داشت و سوال خود را تکرار کرد. آخوندی با عصبانیت میکروفون را از دست خبرنگار گرفت و به فیلمبردار باشگاه خبرنگاران تحویل داد».

این اتفاق حواشی زیادی برای وزیر راه ایجاد کرد و تا مدت‌ها رسانه‌ها انتقادات تندی نسبت به این رفتار داشتند؛ هرچند برخی نیز معتقد بودند رفتار صداوسیما در قبال توضیحات پیشین وزیر وقت راه درباره هواپیماهای خریداری‌شده و اصرار چندین و چندبارۀ آنها برای القای مستعمل بودن این خریدهای تازۀ برجامی، رفتاری غیرحرفه‌ای و نشأت‌گرفته از خط مشی سیاسی رسانۀ ملی بوده و در بروز واکنش عصبی آخوندی تأثیرگذار بوده است؛ ضمن اینکه برخلاف تصور ابتدایی که برخی گفته بودند آخوندی میکروفون را پرتاب کرده، او میکروفون را از دست خبرنگار گرفته و به فیلمبردار باشگاه خبرنگاران تحویل داده است.

شنبه، ۲۸ مهر ۹۷ در اتفاقی غیرمنتظره و کم‌سابقه، دو وزیر کابینه روحانی از سمت‌ خود کناره‌گیری کردند و استعفای آن‌ها توسط رئیس‌جمهور مورد قبول واقع شد، تا عدد وزارتخانه‌های بی‌وزیر به چهار برسد. عباس آخوندی، وزیری که در ادوار مختلف، حدود ۱۰ سال بر صندلی وزارت تکیه زده بود، دیروز و پس از دو نوبت استیضاحِ بی‌نتیجه - که او دلیلش را، رؤسای سازمان نظام مهندسی و اعمال نفوذ جریان‌های سیاسی جناح مقابل می‌دانست - متن استعفایی را منتشر کرد که تاریخ نگارش آن مربوط به یک ماه پیش بود. «عدم توانایی انجام کاری مؤثر در روش بازآفرینی شهری مورد نظر رئیس‌جمهور، و دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی» از جمله دلایل استعفای آخوندی است که یک ماه پیش در این نامه به آنها اشاره کرده است. استعفایی که پیش‌تر مورد قبول حسن روحانی واقع نشده بود ، این‌بار به نتیجه رسید و آخوندی راهش را از وزرات راه جدا کرد. آخوندی که عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است، به مفهومی به نام ازجاکندگی اجتماعی معتقد است و می‌گوید: «شهرهای ما به گسستگی هویتی از پیشینه تاریخی و فرهنگی خود دچار شده‌اند.» شاید به همین دلیل بود که ساعاتی پیش از انتشار استعفای خود، طی تفاهمی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و مسکن و شهرسازی، قرارداد بازسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده را امضا کرد، تا شاید در آخرین روزهای دوران وزارتش، سهمی در پیوست دوباره ایران با پیشینه تاریخی و فرهنگی‌اش، ایفا کرده باشد. آخوندیِ ۶۱ ساله که گاه رابطه چندان خوبی با رسانه‌ها نداشت، در ماه‌های اخیر و در جلسات هفتگی دولت، کمتر با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد و پشت خط قرمز حیاط دولت، راه دیگری در پیش می‌گرفت.

بعد از انتشار نامه استعفای آخوندی، شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز استعفای خود را منتشر کرد. شریعتمداری که کمتر از یک ماه پیش زمزمه‌هایی مبنی بر استیضاحش شنیده می‌شد و همزمان، شایعات استعفای او سر زبان‌ها بود، یکشنبه ۲۹ مهر در حالی از وزارت صنعت استعفا داد که برای تصدی وزارت کار از سوی رئیس‌جمهور معرفی شده است. همزمان با اعلام نامش به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار در مجلس فریاد «دو، دو» برخی از نمایندگان در مخالفت با تصدی این سمت شنیده می‌شد. بعد از دستور و تأکید رئیس‌جمهور برای اعلام فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی، عملکرد شریعتمداری در این راستا دستخوش برخی حاشیه‌ها شد. نحوه قیمت‌گذاری کالاها و چگونگی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از دیگر چالش‌هایی بود که محمد شریعتمداری با آنها روبرو بود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار29 مهر97، کدخبر: 97072916416، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین